Att skaffa segelbåt och ge sig iväg utan större erfarenhet. Någon som gjort det?

Jag tycker att du ska tänka på dina anhöriga. Det är trots allt en förhållandevis stor risk att något går snett om du ger dig ut på en ocean, det kan räcka med en val som vill klia ryggen mot din båt.
 
Jag tycker du ska börja med att segla i Sverige, det kan erbjuda nog så svåra förhållanden. Svenska skärgården hör till de mest svårnavigerade i världen, kan du navigera här så kan du navigera överallt. Stannar du här över en sommar och lär känna båten och havet så kan du dessutom förbereda dig mycket mer för framtida utmaningar.
Vill man segla billigt så är Svenska skärgården bra, den erbjuder många mycket bra natthamnar/naturhamnar. Håller man bara koll på väderleksrapporten och väljer naturhamn med omsorg så erbjuder dessa ofta lika bra skydd som gästhamnar. Naturhamnar är mer sällsynt i resten av världen, få länder har så stor skärgård som Sverige.

Med detta inte sagt att du ska undvika resten av världen, men kunskap är en lätt börda att bära och Sverige är ett fantastiskt land med många möjligheter.
 
Att det finns folk som klarat det är ju inte så mycket att hänga upp sig på, frågan är hur många av de som försökt som INTE har klarat sig.

Ska man klara sig bra så bör man nog ha seglat så pass mycket att man provat på de flesta typer av väder man kan tänkas råka ut för. Seglar man ensam har man ju också problemet med att segla dygnet runt.

Jag följde Jessica Watsons blogg för några år sen när hon seglade, man inser att det kan hända rätt mycket saker ute på havet och det gäller att kunna fixa grejerna. Är man ute på havet går det liksom inte att "stanna och invänta bättre väder". 10-metersvågor och "knock-downs" (masten horisontell...) är nog rätt nervöst för vem som helst.
 
Jag måste nog göra trådskaparen besviken. 50000 kronor räcker inte långt. En av mina f.d kollegor som är en rätt erfaren ensamseglare höll på 2 år på heltid att bygga om sin båt inför en långsegling. Bara vindrodret kostade > 50000 kronor.

Nu gick det inte så bra ändå.
Han råkade ut för ett mastbrott och drev omkring i 80 dygn i Indiska oceanen innan någon hittade honom.

Men ”lågbudgetvarianten” läs om Sven Lundin, numera Yrvind.

Per
 
Du skall göra din grej. Vad den är vet inte jag men jag tror att det är rätt få som trivs med livet i en mkt liten och långsam båt på oceanöverfarter som Sven Yrvind gör. En lång cykelresa tror jag passar betydligt flera personer.

Ekonomin torde också tala för cykelresa.

Lycka till och prova i liten skala innan du släpper bostad och jobb mm.

Thure
 
www.runtjorden.com
Som tidigare sagts - läs boken. Dom var snudd på dumdristiga som gav sig iväg över Altanten i en båt utan fungerande motor.

Visst klarar du dig med en båt för 50 tusen men då behöver allt bytas: Havererar riggen mitt på ett världshav är det inte bara att ringa sjöräddningen och bli bogserad till hamn.

Finns flera sidor...
batenanna.se
frivarv.com
 
Jag tycker att du ska tänka på dina anhöriga. Det är trots allt en förhållandevis stor risk att något går snett om du ger dig ut på en ocean, det kan räcka med en val som vill klia ryggen mot din båt.

Jag gav mina anhöriga två val:
1: Att jag ska mögla i min lägenhet tills jag tar livet av mig för att jag inte får leva.
2: Att jag får leva mitt liv.
Vad de tyckt har jag aldrig brytt mig om. Man lever bara en gång.
 
Varför måste allt vara så extremt från dag ett?
Börja med att följa med ut i din brors båt och testa på, låt honom lära dig grunderna i segling. Om du upptäcker att det är kul och något du vill ägna dig åt, börja då med att gå kustskepparen. Att segla, dvs flyta båten från punkt a till punkt b med vindens hjälp, är som sagt inte jättekomplicerat, men att navigera (utan plotter) och att kunna sjöreglerna är en väldigt viktig del som inte är lika självklar. Kunskap är lätt att bära och ytterst sällan en nackdel att ha.
Skaffa dig sen en båt och upptäck vår skärgård, det finns massor av häftiga saker att se och uppleva i Sverige! Om du senare känner att suget efter en riktig långsegling eller att korsa stora hav så är det inte försent! När det äventyret sen ska planeras så har du betydligt mer kött på benen och därmed större chans att lyckas.

Mitt ute på Atlanten är inget bra ställe att upptäcka att det där med ensamsegling inte är din grej...
 
Korvgrillning?

Eftersom trådskaparen tydligen är en sökande själ av vad jag förstår infinner sig några tankar hos mig. Frågor om råd om allt från sevärdheter i Dalarna och yoga mattor till cykelresor till Afrika under året samt överlevnadskurser nära Stockholm, nu till fundering om man måste engagera sig så mycket i kunskap inför en världsomsegling, tyder på en antagligen ung mans önskan om förändring i ett antagligen mycket urbant liv.

Vi är nog många som haft dessa tankar.

Varför göra det så svårt.

Korvgrillning ensam i skogen är ett stort äventyr för den som aldrig provat på det hela. Övernatta bredvid en eld eller i sitt trygga tält är en bra början.

En äventyrare på världshaven av stora mått som jag känt förespråkade helt seriöst korvgrillning som ett exempel på vad enkelt det kan vara. Han hade tesen att om man inte ens kan köpa några bärs och korvar att grilla som vana utan att allt ska vara så komplicerat så blir det antagligen heller av med drömmen om det stora äventyret.

Själv borde jag grillat mer korv...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...