Sveriges minst besökta nationalpark?

Jag funderade på Djurö i Vänern, men kanske är den kanot- och båtbesökt i god omfattning. Ligger dock långt ut. Jämfört Gotska Sandön finns ingen "jämförbart" enkel hantering för att få båtskjuts dit.

Har börjat plocka NP men mycket sakta. Tresticklan, Padjelanta, Muddus, Har varit över gränserna till Sarek och Abisko NP, Grythyttan, Stenshuvud, Skuleskogen, Tyresta, Fulufjället och kanske någon mer.

Tiveden ligger nära ett besök nu...

Tiveden är en trevlig nationalpark. Enda nackdelen är att det inte går att tälta i parken.
 
Tror Töfsingdalen eller Vadvetjåkko. Ska finnas jävligt coola, nyupptäckta, grottsystem i Vadvetjåkko. Och palsmyrar som är en utrotningshotad biotop. Och mycket mycket mygg.

Har varit: Tiveden, Stenshuvud, Fulufjället, Sonfjället och Kosterhavet.
Har varit Helags som ska bli (tillsammans med jämtlandstriangeln har jag för mig).
 
Hej,

Vi håller också på med projektet att besöka Sveriges alla Nationalparker. 14 totalt so far. Många favoriter...
En av de första var Vadvedtjåkka, som förutom en strapatsfylld 10 timmarsvandring i oledad terräng, även innefattade möten med älg, kungsörn och (vad jag tror var) spår efter järv, men inga människor... ;)
Åk dit vettja, men tänk på att oledad terräng i fjällen är väldigt annorlunda jämfört med ledad när det gäller säkerhet och faktisk framkomlighet. I Vadvedtjåkka med omejd stöter man på vad av flera jokkar, myrar, klippblocksterräng, videsly mm.
 
http://outsideonline.se/2010/07/02/sveriges-mest-otillgangliga-plats/

Har läst någonstans om de olika anledningarna till varje nationalpark (nationalparkssyften), och en av dem var en nationalpark över myr och våtmark. Kommer ej i underfund med vilken nationalpark det skulle kunna vara, men jag blir inte sugen att åka dit.


Det finns ju flera nationalparker med myr och våtmark, mest uppenbar är väl kanske Store Mosse

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Skyddad-natur/Nationalparker/Store-Mosse-Jonkopings-lan/
 
Tror Haparanda skärgård är ganska välbesökt. Det går reguljära båtar dit, du kan hyra hus eller tälta samt att det går att ta sig dit med egen båt.
 

avslutad210712

Gäst
Tror Haparanda skärgård är ganska välbesökt. Det går reguljära båtar dit, du kan hyra hus eller tälta samt att det går att ta sig dit med egen båt.

Japp jag vet det men i alla fall förr i tiden när jag var där ute flera gånger varje sommar och höst dvs innan det blev vare sig naturreservat eller nationalpark, så krävdes det hyfsat bra väder för att ta sig ut med egen båt om man inte har en lite större variant. De gånger jag varit ut senare år så har jag varit väldigt väldigt ensam där ute.

Båtturerna går väl bara söndagar under juli månad med en relativt liten turbåt, max 25 pers, så antalet besökare lär vara mycket litet i förhållande till de parker som går att nå med bil.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...