Avstängd medlem.

Jag kan inget om Seobservers beteende eller avstängning och uttalar mig inte om det, men har personen blivit avstängd är det naturligt att personen inte få återkomma, det är inte användarprofilen som blivit avstängd.

Enligt admin har personen fått flera varningar utan att ta lärdom, därav den mer-eller-mindre permanenta avstängningen.

Men hur kontrollerar man det? Användare kan ju vara anonyma och visar ju ingen legitimation vid registreringen.
 
Men hur kontrollerar man det? Användare kan ju vara anonyma och visar ju ingen legitimation vid registreringen.

En avstängning är inte vattentät och absolut inte ett perfekt skydd mot att personen i fråga registrerar sig under nya uppgifter. Det finns däremot ett antal verktyg och moment som gör det energi- och tidskrävande för den avstängde att registrera sig på nytt.

Det vanligaste är ju att blockera e-postadressen som krävs för kontot, det betyder att personen behöver skapa ett nytt e-postkonto eller använda ett annat redan befintligt.

Det är även vanligt att blockera ny-registreringar från den eller de IP-adresser som kontot loggat in ifrån den senaste tiden. För att komma förbi det måste personen skaffa ett nytt abonnemang, eller konfigurerar och loggar in via en proxy (kostar ibland pengar, eller är slöare om man väljer en gratisvariant), eller konfigurerar och loggar in via VPN (kostar ibland pengar, eller är slöare om man väljer en gratisvariant).
 
Det är bra att Admin reagerar. Om han nu gett Seaobserver så många chanser men han, eller vilken annan forum-medlem som helst, inte skärper sig så är det bra med avstängning.

Personligen tycker jag forumet har haft en trevligare ton den senaste tiden, om det beror på Seaobserver eller något annat låter jag vara osagt.
 
Jag förstår uppriktigt sagt inte problemet. Om någon blir utsparkad från forumet och av någon anledning ändå vill hänga kvar så är det väl bara att registrera ett nytt konto under ett nytt nick? Och börja om med ren tallrik, så att säga, förhoppningsvis med någon slags lärdom i bagaget om vad det var som gjorde att man blev utsparkad.

Men hur kontrollerar man det? Användare kan ju vara anonyma och visar ju ingen legitimation vid registreringen.
Även om det är möjligt att starta med nytt konto "undercover" skulle det inte gynna nämnda medlem då dennes sätt att uttrycka sig är hans signum. :)
Därtill skulle jag gärna vilja se seobserver åter. Hans inlägg är de enda man behöver läsa två gånger för att därefter förstå briljansen bakom. Utsidans egna Björn Ranelid.

om det beror på Seaobserver eller något annat låter jag vara osagt.
Beror på semestrar.
 
Vad jag inte kan förstå är hur någon har så gott om tid att hinna skiva så många inlägg (som jag inte läst) och hur många gånger han har kommenterat bilder (kommentarer som jag inte heller läst) men när jag loggar in så har jag 63 sidor a 10 kommentarer där Seboserver har kommenterat bilder.


Per

Herrn ifråga är pensionär om jag inte missförstått honom helt, han har tid som han väljer att lägga här.. För mig tar ett inlägg ca. 35 sekunder.. Dom är ungefär så intressanta som ett inlägg på 35 sekunder blir.. hejhopp!!
 
Detta är ett av de trevligare forumen som jag deltagit i, så låt oss hoppas att det fortsätter så. För att det ska ske skrävs att admin går in och styr upp då och då. Bara för att en medlem inte är otrevlig mot de allra flesta går han inte fri. Det räcker med att gå över gränsen till någon enstaka för att det ska bli konsekvenser, och i det här fallet har det ju varit så ett flertal gånger, enligt admin.
Att misstro admin och hans underlag bara för att pesonen aldrig varit otrevlig mot mig skulle vara lite naivt tycker jag.

Så jag tycker det här verkar bra och seriöst skött av admin.
 
Skriftlig kommunikation

i ett forum eller mailgrupp kan missförstås även om avsikten från de inblandande inte varit att såra eller provocera.

Lite extra hövlighet i formuleringarna är bra.

Hoppas att SE Observer tänker igenom vad som varit på gränsen till det lämpliga i det som varit och gärna tar en muntlig eller skriftlig diskussion med Christer eller någon annan på Utsidans redaktion.

Jag har egentligen ingen aning om vad det är som har uppfattats som fel men det verkar utifrån vad Admin clindh skrev ha funnits nån typ av mönster.

SE Observers inlägg är ofta läsvärda och jag skulle sakna honom om han inte återvänder som forumdebattör.

Thure
 
(klipp)

Jag har inte hört av honom sedan jag stängde kontot - förutom ett mail till redaktionen (efter att han blivit avstängd) där det rapporterades ett PM han fått som var olämpligt formulerat och kanske anledningen till att han själv använde så olämpliga ord till en annan medlem. Dock var det tyvärr redan raderat då och jag hade inte tiden att rota i databasbackuper. En annans övertramp ursäktar dock inte egna, speciellt som man redan dragit på sig själv mer än en handfull varningar för sådant tidigare.

Hmm, vad hände då med medlemmen som skickade det olämpliga pm-et som "kanske" var orsaken till att S i sin tur skickade sitt olämpliga PM..?

//J
 
Trist.

Men såklart man ska hålla en hyfsat trevlig ton och undvika sånt som kan vara/uppfattas som personangrepp.

SEO har skickat några PM till mig i relation till forumdiskussioner och det har aldrig varit några konstigheter där.
 
Jag uppfatta honom som en som varit med om en del och hade väldigt hög kompetens och fullständigt vettig - han blev t.o.m sur på mig en gång när jag utryckte mig som han och ansåg att alla är idioter.

Personer med hög kompetens och så kan vara mycket besvärliga att ha och göra med och jag tror desutom att någon/några med tusen gånger lägre kompetens retat upp han så han har dragit några svordommar av högsta klass...

Känner dock inte till det uppkomna läget som resulterat i banning men han var ju inte bakom flötet
så läget med banning bör nog omvärderas.
 
Fast kompetens eller inte så ska man ju absolut uppföra sig som folk och behandla andra som man själv vill bli behandlad. Man kan tycka olika men jag kallar aldrig någon för idiot för det. Jag nöjer mig med att veta eller tro att jag har rätt så får det vara bra så.
 
Varför detta tjat om att vissa väljer att vara anonyma? Så fungerar det på de flesta forum.

Under min profil står det ett namn, men är det mitt namn? Det kan inte ni övriga som läser mina inlägg veta så vad spelar det då för roll om namnet står där eller ej?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...