Segla blå bandet i öppen båt

Läckert! En sådan segling har jag drömt om också! Hoppas du kommer iväg.

Angående inspirationsböcker. Läs boken The open boat av Webb Chiles. Handlar om hand långsegling med en 17-fots öppen båt nästan halva jorden runt. Hans böcker finns gratis att läsa/ladda ner/skriva ut här: http://www.inthepresentsea.com/ Böckerna är f ö något av de bästa jag läst när det gäller seglingsskildringar, och jag har läst ett hundratal.

Läs också om paret Dyes seglingar i Wayfarer över nordsjön och i Brittiska farvatten. Lite trista men lärorika när det gäller småbåtssegling på stora vatten.

Jag har seglat Uttern 450 som är en liknande båt. Ingen superhöjdare kanske med taskiga segel som vi har, men klart duglig. Allt är inte en tävling. Tänk på att de möjligen kan ta in vatten i grov sjö eftersom inget däck finns. Kanske kan man hindra det mesta från att komma ombord med hjälp av att täcka främre delen av båten med något kapell?

Skriv mer om detta! Jag vill också!!!

//Anders
 
Ang snittfart, 4 knop är nog för högt räknat. Räkna med 2,5-3 istället om man ska segla så mycket som möjligt istället för att använda motor. Med Amigo 23:an jag hade räknade jag med 3 knop. Med IF:en 4 knop. Men då seglade vi ofta när andra startade motor och nöjde oss med långsam framfart. Skippa motor, ro istället!
 
Mitt mål

Jag har tänkt mig den segelturen sommaren jag fyller 60 vilket är om sju år. Jag tänker mig segla i någon typ av "allmogebåt" som går att ro. Främst funderar jag på en blekinsk jaktkanot för färden. Den, eller nån annan lämplig båt, ska anskaffas inom de närmaste årena så jag hinner lära mig segling bättre än jag kan nu.
 
Fabola Pokus

Är ett enligt mig, bättre alternativ till Crescent båtarna som nämnts.
Den har tyngd i centerbordet och seglar riktigt hyfsat, till samma pris som Crescentarna.
/Peter
 
Jag har en del erfaranhet av långfärdsegling i jolle. Har gjort många turer på 2-5 dagar, får väl ses som långfärd i jolle. Om du väljer en båt som kan kapsejsa ska den oxå vara lätt att välta tillbaka. Askeladden går att välta men knappt att välta tillbaka. Men den har svårt för att välta om du är en duktig seglare och har lite koll. Se till att ha ordentliga flyttankar. Båtar som har samma layout som Askeladden är rätt bekväma att sova i under gång, på tofterna på sidan och i fören.

Gamla kappseglingsjollar är snabba och lättvälta åt båda hållen. Rolig segling. Problemet med dem är bekvämlighet o stuvplats.
De skildringar jag sett om långfärd i seglingskanoter, (C, D, B eller vad de nu heter) ser mycket trevliga ut. Och säkra.
Det är vad jag kommer på för tips nu.
Lycka till!
 
Jag har paddlat en del tillsammans med en kompis som seglat OK-jolle. Han har haft bra med stuvplats ungefär som i en rymlig kajak, och eftersom han i sin forna ungdom seglade mycket så brukar han heller inte bli blöt.

Ett problem med vårt sällskap är dock att vi sällan tar oss fram lika snabbt. Det är väl bara när han väljer en betydligt krokigare väg, men ändå har bra fart som vi brukar ta oss över ett vatten på ungefär samma tid, annars får den ene eller andre vänta en del.
 
Jag startar i svinesund/strömstad. Inget datum är bestämt men jag vill nog komma iväg någon väl under juni.. Intresserad? Skicka ett pm! :)
 
Prövade på från Gbg-Svinösund och ner till Falsterbo men vände åter på landsvägen med en Snipe. Vi serglade sen Luleå-Bottenviken-Tjörn med en kölbåt, vida komfortablare. Tror inte heller att ditt snitt blir över 2,75 knop, om du har tur.
Ser fram mot din rapport och ha en
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vega 28 Låna min seglare! Segelsporter 1
Kathrine H Vem vill lära mig ordentligt att segla? Segelsporter 9
ByTving Segla till Tromsö Segelsporter 1
waltruz Vill lära mig segla i GBG-området. Hur och var? Segelsporter 5
Perta Vem vill segla med till Amsterdam i sommar? Segelsporter 0
Skeppskatten Köpa segelbåt i medelhavet Segelsporter 2
epkhnil Segla i medelhavet 2011 Segelsporter 0
greendanger Lära sig segla... Segelsporter 7
swedma Segla med oss i Brazilien/ Karibien Segelsporter 0
simsone Segla jorden runt! Söker besättning! Segelsporter 2
johanrosander Gast som vill segla ut i värden! Segelsporter 3
axeisi segla på västkusten? Segelsporter 0
EilivEmilie Vill du segla jorden runt? Segelsporter 3
Kanel Planerar att segla till Färöarna Segelsporter 8
Lucy Vill några 25-35åringar segla till Västindien? Segelsporter 3
JohJuhlin Segla Norge kusten - Hur gör man?? Segelsporter 1
archipel Vill segla i första veckan i augusti Segelsporter 0
Tridenter Någon som kan tänka sig att lära mig segla Hobie Cat?! Segelsporter 3
Eweliina 2 flickor, 18 år söker vänner/ungdomar att segla med:) Segelsporter 1
tompa_m Segla ensam i öppen båt? Segelsporter 5
daniel.jsn Vill segla i sommar Segelsporter 2
micke_meck Segla till Söderhavet Segelsporter 13
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
jurre Någon som vill segla Trimaran?? Segelsporter 8
nettan_ börja segla jolle Segelsporter 4
annaells Segla GBG? Segelsporter 7
skogsdaniel Segla jorden runt. Segelsporter 3
johannakoppel Två vill segla v.34 Segelsporter 0
helge.zink Vem vill segla katamaran som gast? Segelsporter 3
Alina Vill segla!! Segelsporter 3
fibbla segla i tyskland Segelsporter 1
börje2 Segla ensam? Segelsporter 13
Jonik Segla till Stryn Segelsporter 4
fbodin Segla på datorn! Segelsporter 0
marwi43 Segla i Norge Segelsporter 12
helge.zink Vem vill segla katamaran i Malmö? / gäst sökes Segelsporter 0
3405 Sugen på att segla klassiskt? Segelsporter 1
plast segla som gast? Segelsporter 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...