Val av båt, tips önskas...

Det som är problem är framförallt att höger årblad liksom vill "åka upp" ur vattnet när det börjar gå "fort".
Hm. Blir lite fånigt att säga att du ska hålla händerna högre än du gör nu på slutet av draget, säger sig självt. Gissningsvis spänner du dig mer när du tar i mer, det är högst naturligt. Men inte rätt. Årbladet ska genom hela draget ligga just under ytan. Om man avslutar draget med lite mindre tryck så blir det dessutom lättare att få ur åran ur vattnet utan att det skvätter onödigt mycket.

Har nu hunnit laborera lite med inställningarna på årorna, och funnit att jag förmodligen har nytta av lite mer saxning. Det känns som att jag får upp frekvensen lite och att årbladen går lite djupare. Lite som att växla ned på cykeln. Dock utfördes testet i kav lugnt vatten varför det inte kan sägas vara rättvisande.
Låter bra, förutom det där med djupare tag, årbladen ska som sagt kunna ligga just under vattenytan. Det är helt klart så att det ska kännas bättre med mindre motstånd och högre frekvens. Visst blir allt lättare när det är helt stilla, men jag tycker inte det ska behöva bli krångligare med vågor just för att man saxar mer. Bara bra att få mera kraft när man går mot.
 
Båtval jag har provat lite olika varianter

Jag har tränat mycket med en Liz jag hade framt till i Juni från islossningen i mars (fick sedan ett för bra bud på den). Min roddriggen provade jag förra året jag frugans Adirondack Guide Boat när jag var utan båt 2008. Jag rodde då runt på Kinneviken/Läckö slott. Det var en överraskning gick mycket bra i lite gropig sjö. Den är dubbelstävad och har ett forsbåtliknade skrov, Mycket lättdrivet och kursstabilt väger bara 31 kg.Lyfter du lätt upp på taket. 4,8 m längd. Snittfart kring +5 knop .
Andra snabba båtar är Whitehal och förvånande snabb är Rangeley 17 fotaren även med std åror. Nyligen fick jag ordning en alldeles ny Liz som förlängts frå 5,4 til 5,8 m 96 cm bred vikt ca 37 kg + roddrigg. Den gör ca 6 knop vid 22 tag/minut. Den släpper vattnet på ett helt annat sätt än std längden för där bromsningen/häckvågen kommer vid omtaget, dvs roddriggens placering är viktig. Den nya tar två roddare enkelt.
Jag har fått fatt i en helt ny design som kan finnas till nästa islossning den är optimerad för motionsrodd och med bra fart men den får vara hemlig till dess att den är sjösatt.
Det finns mycket att prova kontakta byggare det kan finnas möjligheter till provrodd.
Tips Rofylld Helg 2009 nu till kommande helg.
bnt
 
Den gör ca 6 knop vid 22 tag/minut.
Ursäkta en helt ovidkommande kommentar, men efter att jag rodde lite i motvind i söndags, på väg hem från min septembertälttur, så blev det än mer uppenbart för mig att det inte går att relatera fart och frekvens, som du gjort just här. I de värsta vindbyarna kortade jag nämligen ner årtagen och rodde på med nästan 30 drag/minut.

Sedan är jag förstås nyfiken att testa dina båtar... Jag tror inte jag skulle kunna snitta hela sex knop på en sträcka av några kilometer, men det går säkert att få upp den i sex knop, det tvivlar jag inte på. Detta bara utifrån att jag inte klarade snitta mer än 11,5 km/h med en Yole 18 på 6 km i somras.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kitee Vilken båt? Rodd 0
Road Är eXplorer 4,6 en tålig båt Rodd 3
krikonlund Bygger båt. Rodd 19
GOLA köp av båt Rodd 0
freetime Rodd som träningsform, vilken båt ska man välja Rodd 6
Stuvarn Tips på bra roddmaskin! Rodd 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...