Översättare behöver hjälp!

  • Trådstartare eks66@hotmail.com (Eva Karin Swenson)
  • Start datum

eks66@hotmail.com (Eva Karin Swenson)

Gäst
Hej!


Jag är översättare för TV och håller bl a på med ett program om grott...ning (heter det verkligen så?).
De kallar sporten för "caving". Är grottning rätt uttryck? Eller heter det grottforskning eller något annat?
Det det handlar om är att gå in i grottor och utforska (men inte direkt forska) dem.


Ett uttryck som förekommer i programmet är "flu stone" (jag är inte säker på att det stavas så.
Vet någon vad detta är? Tydligen har det en guldfärgad hinna bakom sig orsakad av bakterier. Ovanpå detta har vattendroppar runnit och stelnat. Vet någon vad denna typ av klippa/vägg heter?


Jag vore jättetacksam för all hjälp!
Hej då! / Eva Karin Swenson
 
Untitled

Hej!
Kärt barn har många namn. Grottning kan man nog säga i de flesta fall när folk kryper i grottor mest för att de tycker att det är kul. Personligen tycker jag att grottforskning låter för vetenskapligt om de bara är där för att leta efter nya passager. Grottutforkning kan man kalla det när syftet med grottbesöket är att leta och dokumentera okända passager. Förmodligen så finns det de som har andra åsikter än mig om detta.


Flowstone kallas ofta för just flowstone även på svenska. En översättning som jag har hört är väggsinter, golvsinter (beroende på vart den sitter) Processen som bildar flowstone är liknande den som bildar stalaktiter och liknande. Kolla in www.goodearthgraphics.com/virtcave.html för ytterligare info.


Törs man fråga när detta program ska visas och i vlken kanal?


Hälsningar
// Roger Johansson
 

eks66@hotmail.com (Eva Karin Swenson)

Gäst
Tack!

Hej och tack Roger för hjälpen!
Programmet heter Wilderness Adventure Guide och går på kabelkanalen UPC. Tyvärr vet jag inte vilket datum just detta avsnitt sänds, men serien handlar om olika utomhussporter som mountainbike, bergsklättring o.dyl.
MVH
Eva Karin :)
 
En fråga

Hej,
Jag har arbetat som lärare i franska, spanska och italienska men söker nu andra jobb.
Eftersom du var översättare för tv program undrar jag om du kunde ge mig något råd om vart man kan vända sig om man skulle vilja arbeta med lite översättning.

Hälsningar Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan74 Hjälm-hjälp! Speleologi 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...