HÄNGFLYG!!

Häng löst

Äh, jag tycker du ska testa skärm istället, det är det enda raka... :)

Ok, sorry, skojade bara (dylika svar är tyvärr rätt vanliga på forumet!). Jag har sett att flysports i Åre (http://www.flysports.se) kör hängflygkurser, kanske ett ställe att börja på?

Några ord måste jag ändå få säga om hängflyg kontra skärmflyg. Jag har inte själv provat hängflyg, men de jag pratat med (instruktörer på Skysport) har förklarat att hängflyg tar betydligt längre tid att lära sig än skärmflyg. Under en hängflygkurs får man börja med att älga runt på marken med en "sopsäck", därefter en del försiktiga glidningar nerför backe och en mängd låghöjdsträning innan man så småningom kan få känna på lite höjd. Allt detta tar naturligtvis ett tag och är nog lite mer tid än vad jag skulle orka lägga på en såpass nischad sport. Å andra sidan är det förmodligen vansinnigt roligt när man väl lärt sig. Hängglidaren har ju en betydligt mer avancerad dynamik och fler frihetsgrader än skärmen.

Hoppas iaf att du har många häftiga flygupplevelser framför dig!
 
Reclaim the Hängflyg... :)

Flyger själv hängflyg och måste säga att det är en fantastisk sport. Det som kanske lite dystert beskrevs som att "älga runt" i inlägget ovan heter backglidning och är en rätt trevlig sysselsättning för övrigt. Det finns många som nöjer sig med endast detta faktiskt vilket säger en del om den upplevelsen.

Det stämmer kanske att man får lägga lite mer tid på utbildningen innom hängflyg men inget moment under utbildningen känns direkt tråkigt om mna säger så. Det känns lika "sensationellt" att bilbogsera första gången som att flygbogsera första gången så att säga Att börja flyga på höjd direkt är nog bara att gå händelserna i förväg.

Sen finns det många andra fördelar med hängflyg som den fina prestandan som vingen har möjliggör. Flygbogsering tex. ger möjligheter som skärmflyget bara drömmer om. Under SM i hängflyg iår hade man en bana på 110km då 8 tävlingsdeltagare kom imål. Detta får tala för sig själv.

/Ove Norberg
 
Hängflyg

Hängflyg är helt klart överlägset ;) Det är alltid skönt att flyga med en fast konstruktion men det tar längre tid att lära sig....1 vecka (om vädret är bra hela veckan) och då är det intensivt, massor av start och landningar... En skärmflyg kurs kan man klara av på några dagar 10 höjdflyg och 15 backglidningar + en del balanserings övningar.

Jag rekommenderar hängflyg det är en mer komplett flyg utbildning……
 
Jag gick hangglidingkurs i Orsa i somras. Under kursen dras vingen upp med en bil, vilket gör att man får flyga "på riktigt" redan andra dagen. Detta tycker jag känns som en mycket bättre utbildningsform än backglidning. Kursen tar ungefär en vecka och sedan har man cert och får flyga. Kan starkt rekommendera kursen. Se http://www.friflyg.nu för mer information.

För övrigt tror jag det är omöjligt att säga att häng- eller skärmflyg är "bäst". Det beror helt på vad man är ute efter och vad man själv gillar. Hangflyg har bättre prestanda, det är sant. Samtidigt är det enklare med en skärm då den nästan inte tar någon plats alls t ex när man ska ut och resa.

Det jag kan säga är att jag tycker hanggliding verkar roligare, utan att ha provat skärmflyg. Det var därför jag började med hanggliding, trots att kursen tar ett par dar extra. Hittills har jag aldrig ångrat det valet.

/Johan
 
Får jag då komma med förslaget att pröva på segelflyg?
Ofta ordnar klubbar snabbt och smärtfritt en provtur med lärare. Kostar ofta ca 300 för en start... Om inte med avsikt att börja så kanske kul att få en liten bild av hur det kan vara :)
 
Hagfors

I Hagfors kam man prova...kommer inte igåg nr men Hasseman kallas han som håller i det. Prova och sök på google...De brukar hålla till vid branäs och man får testa tandemåk för 500 spänn till att börja med. Annnars anordnas kurser i Åre och Göteborg. I Åre från berg o i gbg glider man efter båt. Bara ett tips.
 
Vill också pröva

Hej Caroline!

Jag är en skärmflygpilot som länge varit sugen på att pröva hängflyg också.

Tycker inte att den ena flygformen tar ut den andra. Skärm, häng, segel - den stora skillnaden ligger snarast i om man använder motor eller inte. Jag vill gärna flyga allt!

Skulle kunna tänka mig en långhelg någonstans. Jag lägger in mitt namn i elevpoolen på hänglflygförbundets webbplats. Gör det du också så kanske vi kan gå en kurs ihop.

Gott Nytt År!
 
Prova på hängflyg?

Om man "bara" vill prova på hängflygning så är ju en tandemtur det enklaste sättet. Jag är hängflyginstruktör och jag skolar väl fram elever framförallt via tandemflygning och flygbogsering. Det finns stora fördelar med det, men den stora nackdelen är väl att det kostar avsevärt mer för eleven initialt. Men å andra sidan så får han/hon mycket flygtid och därmed mycket flygerfarenhet.

Jag tar också med lite passagerare då och då. Det är allt från de som vill prova på hängflyg till möhippor, 40-, 50-års presenter mm.

Så jag kan säkert hjälpa dig (er?) om du vill prova på. Jag bor förresten i Göteborg. Vill du ha information om ngn som kan flyga tandem på närmare håll så kan jag hjälpa till med det också.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...