Fästingskydd

Nu är Fästingsäsongen igång, jag skulle vilja höra era åsikter om olika produkter på marknaden:*

Funkar denna bra ? Någon som har prövat?:
Zero bug fästingavvisare
EAIaIQobChMI6uCqrpjP6QIVjYGyCh 3T1wFsEAAYASAAEgKXGPD_BwE

Mosi-gaurd - funkar den?

Fästing - pålitlig?

Radar-spray - inte vänlig mot naturen men är kanske en räddning vid tältet mot fästigarna? Dåligt för hälsan?

Vad föredrar ni, dela gärna med er av knep/rutiner i samband med vandring/camping
 
Jag tror inte heller på sprayer och kemikalier men äter massor av vitlök. Ändå har jag precis plockat av mig min 10:e fästing i år och är nu på väg på provtagning för borrelia. Det skulle i så fall bli 6:e gången jag har det. TBE-vaccinet har jag också tagit men det hjälper inte mot borrelia. Viktigt att veta är också att du kan ha borrelia utan att ha någon rodnad eller röd ring runt bettet. De är ett otyg men älgflugor och mördarsniglar är ännu värre om ni frågar mig.
 
Kolla upp Survival Russia på youtube.
Ryska armén har tydligen veck på kläderna där fästingarna fastnar. De kryper tydligen inte gärna neråt.
 
Jo, det hjälper förstås att tänka på hur man klär sig. Strumpskaften över byxbenen eller gummistövlar kommer man långt med. Och sen av med allt ute på trappan och direkt i duschen! Men när man bor mitt i naturen orkar man inte alltid klä sig för strid när man tar klivet ner från trappan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.