Polyester som kokar

Lagar lite småpyssel i kajaken. Gissar att jag tog förmycket hårdare?
På ett ställe började det koka i den polyester jag lagt på i kajaken. Det började ryka och en brun fläck med bubblor som det kokade i. Märkte det av att det knastrade som när man krossar is. Även i min burk som jag blandade i började der ryka och typ isknaster.

Slarvig är jag och bara skvätte i härdare. Finns det någon annan orsak än förmycket hårdare?
 
Med för mycket härdare så går polymerisationsreaktionen snabbare. Då frigörs också värme vilket får reaktionen att gå ännu snabbare, men då sker också andra reaktioner (det blev brunt). En annan faktor som man bör undvika är direkt solljus - UV-ljus triggar också reaktionen.
 
Jag läste häromdagen på en gammal polyesterburk, där stod det att man skulle ha 1 - 2 % härdare i blandningen.

När jag byggde plywoodkanot (sy och klistra) var rekommendationen att använda för lite härdare, för då gick härdningen långsammare och trät sög till sig polyestern bättre.

En kompis lagade sin båt, och hade tagit för lite härdare.
Men han fick till svar att det tog bara lite längre att härda.

Men epoxy är känsligare, där måste man blanda mer exakt.

Svante
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snabeltand Blir polyester förstört av frost? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.