Emmaån

I Östergötland, ej att förväxla med Emån i Småland.

Jag paddlade där för länge sedan så minnesbilderna börjar blekna lite. Är det någon som paddlat där på senare år, som kan berätta lite.

Jag minns att det var lite forsar, några "bruksmiljöer" och rätt platt mot slutet.

http://www.kanotguiden.se/oster/emmaapr.htm


Per
 
Kan bara intyga att det är ett antal forsar, där några kan vara luriga om det är gott om vatten.

Paddlade den på våren för en himla massa år sedan, vilket slutade med två kapsejsningar samma dag. Den första berodde inte på en fors, utan på att någon fått för sig att bygga en bro med hälp av en låg trädstam över ån på en strömmande sträcka. Jag insåg vartåt det barkade och lyckades hoppa upp på trädstammen och klara mig torr. Min kollega var inte lika lyckosam. Under tiden som vi ordnade med grejorna efter den fadäsen kom ett andra kanotgäng bakom oss och kapsejsade på exakt samma ställe. Vid mitt andra tillfälle samma dag krävdes till sist fyra man och ett träd för att bända loss kanoten från en sten mitt i forsen. Det var en något blötare upplevelse. Samma sten orsakade för övrigt några år tidigare ett totalhaveri på en glasfiberkanot i samma kompisgäng ;-)

Men det är en fin tur med en hel del vildmarkskänsla!

mvh

/Håkan
 
Så här 10 år senare, går det fortfarande padda Emmaån på försommaren? Någon som testat nyligen och vill berätta?

Minns att jag paddlat ån ett par gånger på slutet av 90-talet och vill göra en favorit i repis.
 
Undvik övre delen av Emmaån.

Att starta från Björnhammaren är bara dumt (i princip opaddlingsbart fram till Björndammen) Till Björndammen kan man numera inte komma med bil, däremot med kanotvagn. Från Björndammen till Folkström är det väldigt mycket bäveraktivitet = fällda träd över ån typ var 200:e meter (eller tätare), utom mot slutet. Dessa måste man ofta, lite beroende på vattenstånd, lyfta förbi. Till det kommer ett stort antal mindre forsar där de allra flesta är ofarbara oavsett vattenstånd eftersom de är fullströsslade med stora vassa stenar och fria strömfåror lyser med sin frånvaro. Tågning är möjlig endast på några få ställen. Totalt innebär det 25-40 lyft (beroende på vattenstånd) på ovannämnda sträcka. Lyften är 5 till ca 120 meter långa och sker i obanad terräng där kanotvagn inte kan användas. Mycket fin lägerplats för max två små tält vid udden i norra änden av Lyren. Totalt sett en stark avrådan från att paddla sträckan om ni inte är ute efter strapatser mer än paddling. Lagom utmanande åpaddling med rännbara småforsar får man leta efter någon annanstans.
 
Björnhammaren-Folkström

Idag paddlade jag Björnhammaren till Folkström. Det var till alldeles nyss klass 1-varning för höga flöden. Nu hade nog nivån sjunkit en aning. Således var det gott om vatten idag. Vi var två som paddlade en varsin Point65 Tequila (mini sit-on-top i plast). Med de förutsättningarna blev paddlingen bra.
Jag kan hålla med ovanstående om att det ligger ganska mycket träd Björnhammaren-Lyren. Vi fick hoppa ur kanske 5 ggr. Därtill blev det förstås hasningar över, och svängar runt stamamr.
Alla forsar var väl farbara förutom vid gården Stora Emma där ett träd hindrade. I dagens vattenföring var det endast i forsen vid Hovslagartorp som vi fick stenkänning (hade kunnat undvikas genom att hålla vänster).
Paddlingen nedströms Lyren var enklare med avseende på träd, kurvor och bredd.
Det skulle varit möjligt att göra paddlingen med en tålig kanadensare, fast svårare med stockpassager. Paddlingen tog 2:45 utan att vare sig skynda sig eller lata sig. Fötterna tog 25 minuter löpning att tina upp för min kamrat.
Kortfattat - paddla Övre delen av Emmaån endast i mycket höga flöden och var beredd att hoppa av och i.

Ps. Jag har vid tidigare tillfällen försökt få fram uppgifter om hur vattenkraftverken körs längs ån. Ansvarig person på dåvarande Sapa var sällsynt ohjälpsam. Ni vet kategorin som vill att alla ska hålla sig borta, lättast att säga nej, etc. Ds.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...