Ätbara & Medicinella vilda växter fältguide

Stefan Källmans FOI uppsats och hans disputationsuppsats samt hans böcker är knappast i fickformat men mycket väl läsvärda, du kan låna dem från biblioteket.
go tur
 
Stefan Källmans FOI uppsats och hans disputationsuppsats samt hans böcker är knappast i fickformat men mycket väl läsvärda, du kan låna dem från biblioteket.
go tur

Ja just det, den såg jag när jag letade i botanikavdelningen på Göteborgs Stadsbibliotek. Blir att låna den också! Inväntar nu ett par floror (florar?) jag beställt från Adlibris.

:)

Walid
 
S Källman publicerat:
FOI artikel heter FOA RAPPORT C 54057-H1 1984, 36S

Näringsvärden i Vilda Svenska Växter-Analyser och fysiologiska studier av olika komponenter med tonvikt på kolhydrarer,protein och vitamin C. 1983 ISBN 91-7146-259-74 är hans doktorsavhandling.

FOA Rapport C54044-H1, Jan 1983 den s k svält testen 23S

Böcker Vilda Växter som mat o Medicin ICA 1997 91-534-1690-2, 207s

Dito 2006 2a utg ICA 91-354-2639-8

Överleva på naturens villkor ICA 91-534-0957-4 1986 180s

Dito 2001 91-534-1977-4 188s

Överleva vintertid på naturens villkor ICA 91-534-0965-5 1989 157s

go tur, go fortsättning o Gott Nytt År!
 
Hej!

Även jag har några boktips om vilda, ätliga växter. Har köpt denna för endast ca 50 kr (!) som e-bok (och mobilen går ju oftast smidigt ned i fickan om man vill ha med den ut i naturen), Vildvuxet av Lisen Sundgren: https://play.google.com/store/books/details/Lisen_Sundgren_Vildvuxet?id=kkDgDgAAQBAJ
Som jag förstår innehåller den typ 90 ätliga växter, och den verkar även nämna växter man kan förväxla de ätliga med. Det finns även recept, med mera... Har nyligen börjat bläddra i den. Intressant och lärorik läsning för en billig peng.
Även denna tror jag är bra av samma författare, Äta vilda växter (den verkar bygga på och komplettera hennes första bok, den jag nämner ovan): https://play.google.com/store/books/details/Lisen_Sundgren_Äta_vilda_växter?id=CKHMDwAAQBAJ
Den senare boken är lite dyrare, men säkert väl värd pengarna den också.

En tredje bok jag kollade på är denna, Det vilda köket av Rune Kalf-Hansen och Lisen Sundgren (hon som skrivit de tidigare två jag nämner): https://play.google.com/store/books/details/Rune_Kalf_Hansen_Det_vilda_köket?id=3EDgDgAAQBAJ
Också för ca 50 kr som e-bok.
De två första jag nämner känns dock mer som liknande floror, men det kan jag ju inte säga till 100 % då jag inte läst den tredje alls. Men Det vilda köket är säkret också bra.

När jag för snart 10 år sedan letade efter liknande böcker med ätliga växter så hittade jag ingen alls vill jag minnas. Kanske det har blivit vanligare nu, för nu verkar det finnas en del att välja på. Mobiltelefonerna var ju inte så avancerade då, så i alla fall för mig var det ju ovanligt med e-böcker då också... :)

Mvh/nidlo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vagabond83 Ätbara växter Böcker, film, media 6
Medon Vetandets värld - "Ut i det vilda" Böcker, film, media 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...