Stuglandet - en guide till fria övernattningar

Nån som har (läst) ovan nämnda bok?

I korthet är det tydligen en sammanställning av över 200 stugor runt om i landet som är öppna för allmänheten.

Har själv funderat på att starta en tråd i ämnet eftersom jag insett att det finns stugor jag inte har någon aning om. Speciellt intressant för min egen del är stugor i fjälltrakterna men saker utanför lådan är ju alltid nyttigt.
 
Hoppas den inte är alltför bra bara.. så att varenda extrafin övernattningsstuga blir ockuperad av hipsterbarnfamiljer som ska leva bushcraftdrömmar..
 
Dom har rätt till en övernattning.
Dom har inte rätt till bosättning / eller stanna en vecka.

Det bestämmer väl respektive stugägare hur de vill upplåta sin stuga? Finns det en regel om max en natt och det tydligt framgår ( t ex skyltat på plats) borde man väl kunna hävda hemfridsbrott och vill någon inte lämna trots vänlig uppmaning så borde väl polisen kunna vara behjälplig med avhysning.
Är det ett vanligt förekommande problem? Synd i så fall då jag tycker det låter som ett fint koncept.

/Patrik, aldrig provat annan gratislogi än att sova vindskydd (troligen kommun- eller landstingsägda) samt lunchat i raststuga på fjället
 
Det bestämmer väl respektive stugägare hur de vill upplåta sin stuga? Finns det en regel om max en natt och det tydligt framgår ( t ex skyltat på plats) borde man väl kunna hävda hemfridsbrott och vill någon inte lämna trots vänlig uppmaning så borde väl polisen kunna vara behjälplig med avhysning.
Är det ett vanligt förekommande problem? Synd i så fall då jag tycker det låter som ett fint koncept.

/Patrik, aldrig provat annan gratislogi än att sova vindskydd (troligen kommun- eller landstingsägda) samt lunchat i raststuga på fjället

Jag skulle nog säga att det inte är ovanligt från vad jag upplevt, kanske inte att man bor en vecka(så länge har jag aldrig stannat kvar för att se efter) men att familjer/kompisgäng "annekterar" stugor och vindskydd är rätt vanligt.
Sett folk övernatta i många raststugor enbart tänkta att övernatta i vid nöd(där skyltning finns).

När man sticker in huvudet i en rastkoja där ett gäng brett ut sig fullständigt och det första bemötandet och blicken man får säger "vi var här först" så går iaf jag vidare, det går inte att reparera den stämningen och då äter jag hellre i regnet.

Det känns lite som "paxa solstolen" på semestern beteende, är du först där äger du platsen för dagen/dygnet(verkar folk tro). Beteendet avtar dock brant med ökat avstånd till närmaste väg.

Lokalt där jag bor finns ett antal fina rastplatser lättillgängliga med vindskydd, dass och ved. Dit skyndar man sig tidigt en fin dag och sitter sen där och eldar upp så mycket ved man hinner på 8 timmar, alternativt skriver sura insändare om att veden alltid är slut. Här är målet inte att komma ut i skogen och ta en fika när man passerar en rastplats utan målet är att hänga vid just den här rastplatsen, och då blir man sur när fler vill samma sak.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...