Kunskapsdatabas/ handbok.

Hade varit trevligt att skriva en kunskapsdatabas tillsammans. Håller på och skriver ihop mina samlade erfarenheter om cykling i Norge men saknar en bra plats att publicera. Dessutom skulle det vara kul om fler vill bidra till dokumentet så att det till slut blir en bibel.

Visst kan man publicera den som artikel men kanske vore det bra med en kategori som heter handbok?
Då hade man kunnat hänvisa till den istället för att skriva att man tror att ämnet diskuterades 1998.
 
De skulle vara en bra ide. Jag köpte mig en trike. De tog mig 3 månader att läsa mig till allt jag kunde hitta för att inte köpa något som sedan inte fungerar så bra som man tänkt sig. De krävde ett ständigt sökande på massor av sidor. Svårt att sedan hitta tillbaka vad man tidigare läst eller tittat på. Gillar tanken, men har inget att bidra med tror jag.
 
Det är ju det vi sysslar med hela tiden optimera, förbättra.

Men för en HB krävs organisation och begränsningar, det senare är ju det många av oss vill lämna.

Prylarna försvinner olika fort från hyllorna medan principerna utvecklas hela tiden.

Munfullen är stor och ett antal principbeslut måste det hela vila på, annars kan det bli lika stort som 1/3 av utsidan.

Men jag är för och rätt van som korrekturläsare om ämnet gillas.

go tur
 
Jag gillar idén. Det finns oerhört mycket kunskap och erfarenhet på utsidans forum, men dessvärre blir det ganska spretigt på ett forum och det kan vara svårt att söka information i flera år gamla trådar. Det känns därför många gånger enklare att ställa en ny fråga och många frågor ställs om och om igen.

Visst, som seobserver säger, sker en konstant utveckling av friluftslivet. Men fortfarande finns mycket som gäller över längre tid, även gällande utrustning. För- och nackdelar med olika typer av kök och tält, exempelvis. Vad man bör tänka på gällande klädsel, packning, ryggsäck m.m. Mig veterligen har inte heller principerna för hur man gräver bivack eller väljer tältplats förändrats så dramatiskt mycket de senaste årtiondena.

Det är många frågor på forumet kopplade till olika geografiska områden och årstider. Finns det snö/mygg då? Finns det bra tältplatser? Vattentillgång? Är sträckan enkel att vandra/cykla/paddla? Vad tror ni om rutten X i det populära området Y? Det finns kunskap nog på forumet för att bygga upp en rejäl guidebok!

Samma sak när det gäller friluftsmat. Håller sig maten? Hur förpackar man mat? Hur torkar man mat? Hur bör jag komponera min meny? Hur lagar jag potatisgratäng på trangiaköket? Vad ska jag äta?

Mitt förslag är en wiki som kan byggas upp allteftersom frågor ställs på forumet.
 
Ja du David!
Tänk om det fans en sådan sökbar databas. Den skulle bli mer matnyttig än wikipedia.

Hallå herr Seobserver!
vad står dit HB för. Kan jag få en beskrivning, från en som inget vet.

Det här ser ju lovande ut Jan!
Det kanske kan bli något i alla fall. Allt hänger oftast på att någon börjar. Sedan behövs några entusiaster som orkar hålla ihop hela iden.

Jag ser många problem för att underlätta sökandet och få ut all den informationen man är ute efter. Jag önskar er verkligen lycka till om detta kan sättas i verket. Då har jag varit med om att se på hur ett enormt nyttigt uppslagsverk har startat.
 
HB=handbok.

De som skrivit manualer före oss har ju lagt ett klokt fundament.

Planläggning, kartor, manualer, tillstånd, pass, visum, resor, vaccinering

Från skor- mössa

Bära

Packning

Orientering

Gå, skida, cykla

Läger

Sömn

Kök

Mat

Hygien

Tvätt

Sidogrenar

Observation, fotografering, fiske....

Erfarenheter

Som ett grovt staket till att bygga hagen
 
OK, det var inte svårare än så :)

Om nu HB har alla de där ämnena klara, vilket jag inte betvivlar trots satt de lät så för att jag började meningen med (om).
Har HB systemet också tillräckligt utbyggd sökfunktion att detta kommer fungera.

För att jämföra med något som redan existerar likt Wikipedia. Kan HB skapa sådana länkar i beskrivna texter. T,ex ämnet handlar om mat, i texten nämns ordet förtält eller absider, blir dessa klickbara och de hamnar på samma beskrivning som handlar om tält.

Ingen avancerad funktion i sig men de blir ett stort arbeta att göra orden sökbara och länkade till rätt (nästa) ämne

En annan tanke är alla delade åsikter. Jag campar mer en trehjulig tadpol liggcykel, andra nöjer sig med pappas gamla cykel utan växlar medan den stora massan förmodligen använder flerväxlade diamantramscyklar. Alla kan tala sig varma för var och en av de cyklarna och dess beskaffenhet o utrustning. Vilket material ramen har hur man tänkt om med planeringen av vattenflaskor, vissa gillar högre och bredare styre för att få plats med mer utrustning på styret.

Vissa gillar AL kök andra tycker heller om UL. Så här fortsätter det i de oändliga. Den eller de som ska reda ut allt de där och göra det sökbart behöver ett tålamod som ligger utanför den normalt mänskliga kapaciteten.

Den evinnerligt stora mängd av goda råd och lösningar diskuteras redan på forumet men det är inte sökbart som David sa.
Ett projekt som detta behöver struktureras på något klokt sätt om de ska kunna genomföras.

Om det ska bli en sökbar fakta bank. Måste kanske ord som "jag tycker" bort. Och ersättas av omständigheterna till varför.
Men även dessa omständigheter har oändliga varianter på lösningar och ingen går säkert applicera på något annat då de hela tiden handlar om olika typer av utrustningar i olika kombinationer.

Jag säger inte att den som känner sig taggad till denna uppgift ska lägga ner sina tankar.
Nej, kör på, men det måste finnas tydliga regler och en struktur för hur all text ska föras in, annars kör ni in i väggen, de blir för övermäktig. Problemet ligger bland annat i. alla ämnen som tangerar varandra, där det inte finns en naturlig övergång till nästa ämne.

De som klarar denna uppgift kan skriva in kunskapen i sina CVs

Kanske Jan som ändå startade idén, även har en bra lösning som grund att börja på. Jag vill verkligen se att denna tanke blir till en verklighet.
 
Många kloka tankar.

Detaljdiskussionerna ser jag som ointressanta om pryttlarna i den fysiska verkligheten då bodarna och tillverkarna byter modeller i stort sätt inför varje säsong.

Däremot resonemangen kring varför vissa lösningar har fungerat mera väl för dem prövat flera olika är av mera generellt intresse.

HB är ingen datalösning medan det finns skrivprogram för vetenskapliga artiklar där både varje ord blir sökbart till register och fotnötter likaledes. Jag har kamrater som varit länge och är förlagsredaktörer vilka brukar olika plattformar för de konsterna. Den formen blir intressant när det finns ett arbetsmanus.

Men givetvis kan flera vilja snöa in sig på cykel, viredjungeln och smörjdito.

Vi bör nog vara överens om på vilken nivå som vill lägga oss.

Collin Fletchers utmärkta The Complete Walker kom ut i tre varianter alla med obsolenta pinaler för tiden gick ifrån pryttlarna. Som tur var skrev han inte om cykling och kanoting därför tycker jag att projektet har en framtid.

go tur
 
Senast ändrad:
Intressant om det kan fungera. Underhållet av en sådan databas torde vara en knäckfråga. Skall det göras av de enskilda bidragande skribenterna eller en redaktionskommité?

En variant skulle kunna vara en utbyggd recensionsbank på Utsidan där flera kan bidra med erfarenheter, uppdateringar och/eller bekräftande / avvikande uppfattningar.

Thure
 
Intressanta tankar Thure.

Om recensionsbanken skall bli nyttjbar måst ju recensionerna följa någon mall samt att jag har precis packat upp och vill gärna skryta ett tag anmälningarna få stryka på foten.

Vem skall garantera innehållets sakriktighet, författaren? Det har vi ju sett på Wicki hur det går med chemtrails och anti vaccinationer sidor....kvaliteten är en begränsade faktor.

Å andra sidan med volymen på materialet och korssökningskraven så kommer det att kräva någon webbansvarig och regelbundet arbete, hur skall det och servrar finansieras?

Bara några hastiga tankar.
go tur
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...