Resa till island - låg budget utan körkort!

Jag och min partner vill till Island i juli (2018) för att se naturen. Berg, sjöar, vatten, grottor - Vad vi hinner! Men vi är helt nya inför denna typ av resa (mest rest i stadsmiljö), och är studenter med begränsad budget.

Vi är inte så intresserade av innerstaden eller att resa i större turistgrupper. Men vi vill ju heller inte gå vilse i farliga miljöer ensamma.

Vill söker alla råd - specifika som generella!
Hur länge bör man stanna för att det inte ska bli stressigt (2 nätter låter så lite)?
Måste man hyra bussresa och sånt i förväg, eller går det bussar på löpande band?
Vilken stad borde man bo i för att ha nära till era favoritområden?
Bör man ta med sig varma kläder även på sommaren?
Vart är det flest turister? Vad är det mest underskattade/överskattade tycker ni?
Borde man fixa nåt i förväg (annat än rediga skor)? Har ni tips på billiga och bra ställen att bo på?

(Vi är ej intresserade av uteliv, alkohol eller dyr mat)

Bästa, Alba
 
Jag och min partner vill till Island i juli (2018) för att se naturen. Berg, sjöar, vatten, grottor - Vad vi hinner! Men vi är helt nya inför denna typ av resa (mest rest i stadsmiljö), och är studenter med begränsad budget.

Vi är inte så intresserade av innerstaden eller att resa i större turistgrupper. Men vi vill ju heller inte gå vilse i farliga miljöer ensamma.

Vill söker alla råd - specifika som generella!
Hur länge bör man stanna för att det inte ska bli stressigt (2 nätter låter så lite)?
Måste man hyra bussresa och sånt i förväg, eller går det bussar på löpande band?
Vilken stad borde man bo i för att ha nära till era favoritområden?
Bör man ta med sig varma kläder även på sommaren?
Vart är det flest turister? Vad är det mest underskattade/överskattade tycker ni?
Borde man fixa nåt i förväg (annat än rediga skor)? Har ni tips på billiga och bra ställen att bo på?

(Vi är ej intresserade av uteliv, alkohol eller dyr mat)

Bästa, Alba

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detaljer. Jag har förvisso varit på Island några gånger, men då bara på längre turer, relativt långt från bebyggelse.
Det jag kan säga att begrepp som Island, begränsad budget och ont om tid går dåligt ihop. Dels är Island ett dyrt land att besöka, dels tar det tid att komma ut till platser utanför turistskocken om man inte hyr bil. Då bör man hyra bil som får köras utanför asfaltvägarna (i princip terränggående)vilket är väldigt dyrt, tyvärr. När jag var där 2010 tyckte jag att det var mycket turister överallt, men tydligen har antalet besökare femdubblats sedan dess. Det betyder också att man måste vara ute i väldigt god tid för att boka boende, bussbiljetter eller hyrbil.
Vill ni bo i Rejkjavik finns bra vandrarhem och även en centralt belägen campingplats som är trevlig. Hotell är ofta svindyra, en stor andel av turisterna är dollarstinna amerikaner.
Så, om ni vill se så mycket som möjligt av Island på kort tid skulle jag ändå rekommedera att hyra bil och att bo i tält. Det går att med en vanlig bil åka ringvägen runt hela Island och med hjälp av en guidebok stanna för avstickare. Helt fantastiskt vackra platser kryllar det av. Jag skulle kunna rekommendera tex "Rother Walking Guide Iceland", en liten bok med många turförslag, kortare som längre.
Sen det här med "busslastturister"... Det är ju lite olika hur stor tolerans man har med sånt. Själv skulle jag undvika alla stora turistplatser och numera även de vanligaste vandringslederna. Jag var senast på Island för tre år sedan och gick Laugavegur tillsamman med min dotter. Sanslöst vackert, men tjockt med folk. Alldeles för trångt för min smak.
 
Bilhyra är dyrt pga lavasanden som yr runt, och kan smälta på eller slipa det mesta. Altenativet är buss, som går hela Ringvägen runt. Det hinner man definitivt inte med på två dagar. Billigaste boendet är på campingplatser (ingen allemansrätt) - det gäller bara att bussen stannar nära. När vi var där för några år sedan krävdes ingen förbokning, enkelt och trevligt när man är van att tälta.
På två dagar hinner man väl ungefär med golden circle (Gullfoss, Thingvellir, Geysir) och blå lagunen - känns som ett väldigt litet smakprov av Island.

Turistströmmen har verkligen ökat, jag var där när jag var ung student och mötte nästan inga, gick ensam runt i Dimmuborgir etc. men man får väl acceptera att fler vill se allt vackert. För en ödsligare upplevelse rekommenderas östra Island, nordvästra delen är kvar på min att-se-lista.
 
Jodå allemansrätten finns visst på Island med vissa restriktioner precis som i Sverige.

Har kört hoj på Island vid 3 tillfällen och även bott där under ett år.

https://se.visiticeland.com/reseguide/dina-rttigheter-och-skyldigheter

Jo, det var väl lite slarvigt skrivet, men det finns i alla fall mer restriktioner än i Sverige. Jag kollade upp det hela för måånga år sedan, men även då måste det varit tillåtet i obygden. Och i praktiken fungerat lite här och var, t.ex. tältade jag precis intill Skogafoss när farfuglaheimlidet intill hade fullt. Inga turister som störde på den tiden.
 
Hur var det slarvigt skrivet?
Bara för att du hade fel?

Jag vet hur det fungerar och fungerade, därom råder inga konstigheter, var trevlig och fråga invånarna och du ska se hur magisk världen är.

Människor är inte text.

När var du själv på Island senast?

T ex

Mitt på Island bor ingen därför att det går helt enkelt inte att bo där, ingenting växer och ingenting frodas. Likväl finns där alltid två människor som är anställda av staten och sköter en väderstation.

En gång kom jag och frågade om det var ok att tälta vid stationen.

Svaret var lika ironiskt som klart.

-Nä du måste åka till Reykjavik och fråga...😊
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 21
utesälen Resa innertält först? Bo och sova 29
Foehammer117 sovsäck och liggunderlag för en europa- mellanöstern- nord/syd Asien cykel resa Bo och sova 2
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...