Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season?

Finns det inbetalningskort så att man kan göra rätt för sig, borde det väl inte vara några problem att bruka det off season, under förutsättning att man sköter sig; städar av, fyller på ved m.m. OCH betalar.

Kommer det personer som är i nöd så det ju inte svårare än att man makar på sig så att de också får plats.
Ur nödsynpunkt är det ju en fördel att det finns fler personer ute på fjället och rent av i stugan. Bättre att komma till ett redan uppvärmt utrymme, vatten inhämtat, möjlighet att få mat om man förbrukat eller tappat sin egen, låna mobiltelefon, låna torra kläder osv. Mycket billigare för samhället än att skicka ut fjällräddningen med helikoptrar.
 
Även om man nu planerar att använda dem under en planerad tur så tycker ju jag att man bör ha eget tält med sig ändå. För de som kommer dit och måste bruka det i en nödsituation kanske gör det för att deras tält har gått sönder.

Och om inte alla får plats i rummet är ju min åsikt att de vars tält gått sönder har företräde framför de som lämnade tältet hemma.

Om ingen annan är där är det såklart inget problem, det är när det plötsligt är flera som vill använda rummet som det kan bli värre.


Det är ju lite samma problem som när tiggare eller uteliggare bosätter sig i raststugor.
 
Finns det inbetalningskort så att man kan göra rätt för sig, borde det väl inte vara några problem att bruka det off season, under förutsättning att man sköter sig; städar av, fyller på ved m.m. OCH betalar.

Kommer det personer som är i nöd så det ju inte svårare än att man makar på sig så att de också får plats.
Ur nödsynpunkt är det ju en fördel att det finns fler personer ute på fjället och rent av i stugan. Bättre att komma till ett redan uppvärmt utrymme, vatten inhämtat, möjlighet att få mat om man förbrukat eller tappat sin egen, låna mobiltelefon, låna torra kläder osv. Mycket billigare för samhället än att skicka ut fjällräddningen med helikoptrar.


Plus 1 på den.

Sunt förnuft råder som oftast ute på fjället och alla hjälps åt. På nätet tycks det mest en massa av personer som är mer vana vid en dataskärm än frisk luft.
 
Jag stannade och rastade för några år sedan i ett vindskydd/raststuga vid Svaletjakke i Helagsfjällen. I stugan fanns ett stort och tydligt anslag som sade att övernattning och eldning i kaminen endast var för nödsituationer.
Tittade lite i gästboken och såg folk som skrev om att de på grund av regn och trist väder inte ville tälta och de därför i stället bott i raststugan några nätter - undertecknat med namn och hemort. Om de ändå haft vett att skämmas.
 
Jag har dåliga anlag för principrytteri och tyckte Gregorius argument lät övertygande. Sköter sig alla inblandade så vinner alla på det sätt han förespråkar.
Förutsättningen är ju självklart att man alltid i först hand lämnar plats åt dem, som anländer i nödläge, betalar, inte tullar på (alt. genast ersätter) lagrat förbrukningsmaterial, etc.

Vilket alltså innebär, att man inte med berått mod kan lämna tältet etc hemma för att man räknar med att alltid kunna övernatta i nödrummen.
 
Jag tycker också att Gregorius förslag låter övertygande men eftersom det till syvende och sist är STFs stugor så vore det ju trevligt om man hade kunnat fått deras syn på det hela.
Någon som känner sig manad att fråga dem?
 
Tror vi ska särskilja STF:s stugors nödutrymmen, som tråden startade med, och länsstyrelsens vindskydd, tex Svaletjakke som nämns några inlägg uppåt.

för referens, se Svaletjakke : https://www.utsidan.se/obj/docpart/8/81386f9c2d42e40f13b7deb0ab679ed5.jpg

I vindskyddet är det inte tänkt att fungera som semesterstuga, det är som skydd, inte som planerad semesterstopp. (men sunt förnuft brukar nog fungera)

STF, driver sina egna stugor , med sina egna regler
 
Nödrum är nödrum

Planerade övernattningar i nödrum är inte ok i mina ögon.
Graden av nöd får var och en avgöra, men har man tält så går det ju bra att sätta upp det innan man kommit till platsen där nödrummet är. Riktig nöd är som tur är sällsynt.

Jag har aldrig behövt använda dessa nödrum, annat än att stanna och luncha i någon gång. Det är ju inte riktigt samma sak som att övernatta där, eller vad tycker ni?

Undrar Thomas
 
I vindskyddet är det inte tänkt att fungera som semesterstuga, det är som skydd, inte som planerad semesterstopp. (men sunt förnuft brukar nog fungera
Jag planerar ofta mina vandringar så att jag har möjlighet att övernatta i vindskydd. Detta gäller främst i låglandsterräng, men har även hänt i fjällmiljö. Skulle detta vara klandervärt på något sätt? Upplys mig!
/HåkanF
 
Lättvikt

Planerade övernattningar i nödrum är inte ok i mina ögon.
Graden av nöd får var och en avgöra, men har man tält så går det ju bra att sätta upp det innan man kommit till platsen där nödrummet är. Riktig nöd är som tur är sällsynt.

Jag har aldrig behövt använda dessa nödrum, annat än att stanna och luncha i någon gång. Det är ju inte riktigt samma sak som att övernatta där, eller vad tycker ni?

Undrar Thomas

Har en förutfattad åsikt om att de extremt lättviktspackarna är de som först häckar i nödutrymmen. Väntar på hårda ord i retur... ler
 
Det stora problemet med att folk övernattar i säkerhetsrummen är väl ändå att veden går åt och man riskerar att det är slut på ved i ett riktigt nödfall?
 
Så är det och det förekommer även på norska stugplatser att veden är på upphällningen. I svenska Lapplandsfjällen finns ofta stora mängder okapad och oklyven ved och gästerna förväntas bidra med att upparbeta den mängd man använder.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
niklaz OK att använda hjälptelefon i fjällen för annat än nöd, ändrad färdplan o.dyl.? Fjällvandring 26
lassep Hur använda kartimpregnering? Fjällvandring 7
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.