Modifierad Cumulus Taiga 360?

Tänkte höra vad ni tror om att beställa en Cumulus Taiga 360 modifierad med en lätt dragkedja och få den ner till -2C komfort temperatur istället för -6C?

Jag vill kunna klara av en del kallare nätter ett par grader under nollan.

Jag undrar mest hur mycket man ska lägga till på bredden för att sovsäcken inte ska bli för trång. Och vilket typ av material man ska ta på tyget.
 
Jag vet inte om jag förstår hur du tänker, men är det inte i så fall bättre att utgå från en quilt 450 som har -1 i komforttemp och går runt bättre från början än en quilt avsedd för hammock?

Jag gissar att du vill modifiera en cumulus quilt för att z-packs är dyra, vilket ju annars är en färdig lösning.
 
Z-packs är lite utanför min budget.

Jag gillar inte riktigt quiltarna från cumulus. Tycker Taigan ser mycket lättare ut att modifiera.

Tanken är att lägga till lite tyg på baksidan och sy dit en dragkedja.
 
Har inte tänkt förut på att Taiga har bafflarna längs med. Jag funderar på en Quilt 450 men är som sidsovare lite orolig för att dunet ska bli tunt på toppen med de breda tvärgående bafflarna. Känt problem med tvärgående även om jag inte hört det om Cumulus.

Det var svårt att hjälpa till så mycket med frågeställningen. Att ta omkretsen från zpacks (155cm) har du säkert tänkt på redan.
 
Jag gillar bafflarna på Taigan mycket mer. Som du sa, det minimerar risken för att dunet rör på sig för mycket.

Z-packs mått hade jag inte tänkt, tack för tipset.

Får hoppas att cumulus kan göra en specialbeställning, och att dom har lätt dragkedjor.
 
Jag skrev att zpacks kör 155 cm, men det är ju bara standard, såg jag sen, de har ju fler varianter och dessutom instruktioner om hur man mäter, men det ser du ju på deras hemsida.

Berätta gärna hur det går med Cumulus, din ide skulle kunna vara intressant för mig med fast utan dragkedja. mer som en Quilt 450 med längsgående bafflar. Av någon anledning verkar jag anpassa i sömnen så jag inte får några större problem med att det blir glipor där det drar kallt.
 
EE Conundrum

Om inte Cumulus fixar detta tipsar jag om att Enlightened Equipment Conundrum nog är rätt exakt vad du är ute efter.

Deras 20 F i standardutförande och -storlek som finns i lager kostar 335$, väger drygt 600 gram varav 390 är 850 fp dun.
 
Om inte Cumulus fixar detta tipsar jag om att Enlightened Equipment Conundrum nog är rätt exakt vad du är ute efter.

Deras 20 F i standardutförande och -storlek som finns i lager kostar 335$, väger drygt 600 gram varav 390 är 850 fp dun.

Jag har kollat på Conundrum och den verkar ju helt ok. Jag försöker komma undan lite billigare bara. För EE conundrum från USA blir det 2739 + 300 + tullavgifter på runt 850:-

Jag hoppas bara att det ska gå att få en modifierad från Cumulus.

Dom har dock inte svarat på mail än på över en vecka.
 
Jag hade också missat Taiga. När jag såg tråden drog jag iväg ett mail till Cumulus och frågade om Taiga vs Quilt och om Taiga har några egenskaper som gör den olämplig för vanliga marksovare. Fick svar i går att så inte är fallet och att det enda som är specifikt är "shark fin". Är det en högra fotdel / tåbox (ja jag kan fråga Cumulus igen men har inte gjort det)?

I mina ögon ser Taiga mer intressant ut än deras vanliga Quilt p.g.a. "differential cut".

Angående längsgående dunkanaler är jag inte övertygad om dess förträffligt. Jag har en Marmot Plasma med längsgående dunkanaler och med den har jag problem med områden med litet eller inget dun. Har inte detta problem på mina tre WM-säckar som alla har vanliga tvärgående kanaler. Har läst om folk på nätet som också upplever att dunet försvinner / flyttar på sig i EE men för WM och Katabatic hör man aldrig om det, eller?

WM kommer med (topp)quiltar nu i vår också.
 
"The bottom of the topquilt is bent and extended upwards ("shark fin" construction) to provide more space for your feet." enligt Cumulus beskrivning på hemsidan. Det låter ju inte som någon nackdel om den inte är superstor, men så ser det ju inte ut på bilderna. Intressant. Helt klart ett alternativ. Dom anger samma bredd (77cm) men "hålet" på undersidan ser större ut om Taigan vilket ju känns rimligt med tanke på användingsområde.

Katabatic har definitivt mycket smalare kanaler än Cumulus Quit vilket borde motverka ganska mycket. Det ser även WM ut att ha. Det är i första han bredden på Cumulus kanaler som oroar. Sen beror det nog på hur "hårt" man packar och annat.

Som jag förstått det utifrån vad jag läst hade EE problem tidigare men ändrade sedan designen (nu har EE ju inte tvärgående kanaler), och då försvann problemet och klagomålen.

Ang dina erfarenheter, är du sidsovare? Det verkar i första hand de (vi) som har problemet.
 
Jag sover på sidan och magen. Önskar att jag kunde sova still på ryggen... försöker faktiskt träna på det... allt vore så mycket lättare då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
Mr_Miyagi Nya quilts från Cumulus Bo och sova 1
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
johanzell Cumulus Panyam 450 vs 600 Bo och sova 13
AriGold Cumulus comforter M vs. L Bo och sova 0
jonatan.olofsson Cumulus Quilt 350/450 Bo och sova 32
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
loljonas Cumulus dunsovsäckar Bo och sova 23
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.