Söker yxa med det lilla extra.

Som redan nämnts så dissa inte Gränsfors. Jag har själv deras Vildmarksyxa. Hög kvalitet och perfekt storlek att ta med i ryggsäcken. Dissa däremot Naturkompaniet. Gränsfors finns att köpa billigare över nätet.
 
Slog till i dag på två st små Vildmarksyxor!
Tycker väl att Outdoor yxan var något snyggare men den jag valde kommer tjäna sitt syfte bättre, det är trotts allt ett verktyg och som sådant är prio ett att faktiskt fungera för tänkt ändamål.
Dessutom drog jag över skaftet med ett lager stockolja som egentligen är till min gevär men jisses vad det gjorde sig bra till yxans huvud😚
 
Gränsfors bruk

Outdor axe klyver bättre än Vildmarksyxan. Den har mera kilform.
Vildmarksyxan fäller bättre. Den har en tunnare profil och lite bredare blad.
Båda är mycket bra.
/John
 
Skaftlängd

Hej. Jag anser att en skaftlångd på 30-35 cm, är för kort, oavsett vad den skall användas till. Annars är ju Karesuando ett tänkbart alternativ, om du vill ha något som känns lite mer ovanligt, men som sagt på tok för kort (enligt mig). Då är nog ändå Gränsfors outdor, ett bättre alternativ, även om jag själv skulle vilja ha ytterligare något längre skaft, som nog ingen kan bli missnöjd med, som present. Jag skulle bli skälaglad för den, trotts att jag egentligen tillhör dom som tycker att kniv av störremodell, är att föredra och är säkrare, att använda.
 
Det håller jag med om! Jag har fortfarande kvar den 0,6kg Agdoryxa som jag köpte för ihopsparade pengar när jag var sådär 11-12 år gammal (det var alltså drygt ett halvsekel sedan...). Den fick ett nytt skaft efter ett antal år, och det nya skaftet är väl en dryg decimeter längre än originalskaftet (pappa och jag fick inte tag i något annat i järnhandeln [den är nu 50cm lång totalt inkl huvudet] ). Men det visade sig vara en klar fördel! Yxan blev ett mycket bättre verktyg med det längre skaftet, och med samma 6-hektos yxhuvud så blev den ändå inte speciellt mycket tyngre att bära omkring på...

Kollade nu och huvudet är stämplat HB samt MADE IN SWEDEN på ena sidan och 0,6 samt 1¼ på den andra sidan. Så det var antagligen Hults Bruk som tillverkat min Agdor då på mitten av 60-talet...
Hm, ser också att lite omvårdnad vore på sin plats. Både egg och ytor...
 
Tomahawk

Kan tomahawk vara ett alternativ? Är själv lite nyfiken på denna: https://www.lamnia.com/sv/p/8954/verktyg/crkt-rmj-woods-chogan-t-hawk-axe-tomahawk-2730
Bättre skaftlängd, men ändå smäcker och med hammarhuvudet, går det ju använda till lite annat, som tältspikar mm. Jag gillar det sättet som skaftets sitter fast, med tanke på att det inte är så trevligt när man känner att huvudet sitter rackilg och kan flyga iväg, när man önskar det som minst, dvs. aldrig.
 
En annan väg är ju utifrån en yxa som passar, förädla dess form genom att t ex ge den flånacke och rundade kanter där så önskas. Den kan ju bli rejält personlig och ännu mer brukbar. DIY

go tur
 
Prydnadsföremål eller användbart verktyg

Om ni är intresserade av tomahawks, köp då en tomahawk och inte en fantasyyxa. Och gärna en smidd. Inte en gjuten.
Fantasyyxor brukar vara lika användbara som fantasyknivar. Gör sig bra på väggen.
Gränsfors French Trade Axe Tomahawk tex är en smidd kopia på en riktig tomahawk.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Påveen Söker "silicon tub,flaska" Utrustning allmänt 2
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
eyck FMV söker textilingenjör... Utrustning allmänt 3
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
Nitsson Söker bra outdoor kniv - tips? Utrustning allmänt 58
stoppenbach Söker tips på friluftsbutiker i Oslo? Utrustning allmänt 3
amsa01 Söker Bokförslag om allmän naturfakta Utrustning allmänt 5
personnvik Söker friluftslivskamrater i södra Dalarna Utrustning allmänt 0
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
adventure_transport Söker överskottsbutiker Utrustning allmänt 3
Tovetjaern Söker bok anno 1934 Utrustning allmänt 5
Marie P söker tips om ryggsäck med mera Utrustning allmänt 1
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.