Hjälp! store skagastolstind

Hej gott folk, jag behöver lite hjälp. Jag har börjat fundera på vad för berg som skall bestigas nästa sommar, hittills har vi kört 3 år i rad, Kebnekaise, galdhöpiggen och glittertind.

Kebnekaise var det första jag besteg, vi var två personer utan någon erfarenhet av detta innan och det gick galant. (vi gick själva med en köpt karta i fjällstation, berget var helt tomt då vi började gå 03.00)
Och dom andra två norska bergen har gått galant också.

Min fråga är då, tror ni min erfarenhet av dessa tre berg duger för att bestiga Store Skagastolstind?
Eller lär man ha erfarenhet av klättring?
Älskar en utmaning och berget ser underbart ut!


Alla tips är välkomna!
Bespara ironin tack!

Mvh, Marcus
 
Ja, «Storen» är ett klätterberg. Lättaste vägen kräver klättring grad 4 vill jag minnas. Löst som fan. Att kunna klättra grad 4 är den minsta utmaningen. Men går också guidade turer (fjellfører). Detta är som bekant i Hurrungane, vest i Jotunheimen. Kolla en förare/guidebok så har du all info du behöver.
 
Finns också nån scramblingrutt upp från andra hållet. Då grad 2. Och via glaciär. Även normalvägen går via en glaciär, som i det närmsta är sprickfri vägen upp och de flesta går utan te.

Enklaste är nog att hyra guide. Med galdöpiggen och glittertind som referens är även anmarsen från hytta på bandet ganska komplex med scramblingpartier.

Annars är det bara och gå tradklätterkurs och träna under våren så kan du nog gå turen till sommaren utan guide
 
Normalvägen är från höger i bild och det är först sista biten det branta på där en brukar repsäkra. Men som syns på bilden är det helt annan terräng än normalvägarna på Kebnekaise glittertind och galdöpiggen. Väldigt fint!

Ett alternativ kan va att gå dyrehaugsryggen som också är helt annan typ av tur än de du gjort tidigare. Men en fin dag kan en gå dyrehaugsryggen utan att ha klättererfarenhet. En film som en kompis gjorde en gång vi vandrade dyrehaugsryggen https://vimeo.com/28373360
 

Bilagor

  • FB_IMG_1510905354567.jpg
    FB_IMG_1510905354567.jpg
    43.3 KB · Visningar: 1,005
Som de andra tidigare nämnt så är Storen ett klätterberg. Dock tycker jag inte det är speciellt löst jämfört med övriga fjällen/Jotunheimen.
Båda "normalvägarna" är relativt fasta. Under sommaren bör man räkna med mycket folk, framförallt guidade grupper, och risken för stenslag och köbildning ökar markant under juli-augusti när solen lyser.

Inmarschen från Turtagrö (884möh) till "Hytta på bandet" (1758möh) tar ca 3tim, Skagastölsbreen ska korsas innan man når bandet. Brukar vara sprickfri, men ska givetvis inte undervärderas. Stegjärn brukar behövas, iallafall i augusti.
Från bandet har man egentligen 2 vägval.
"Normalvägen" går upp i SV flanken i brant terräng, ofta med inslag av branta snöfält, där utglidning vore ett fatalt misstag. (Isyxa!).
Håll rakt upp för att sedan skrå en aning mot höger.
Vid knappt 2200m höjd når man de första klätterpassagerna "Svaene".
Är man ovan så säkras denna passage, då det kan vara lite lurigt med greppen (grad 2-3).
Ovanför "Svaene" kan du välja 2 huvudsakliga vägar. Den vanligaste och mest trafikerade siktar snett upp mot höger mot "Hjörnet" (2300möh). Därifrån börjar den riktiga klättringen med en travers ut i sydväggen längs "Gallerierne". Inte svårt, men mycket exponerat (repsäkring). Därefter når man botten av "Hefteys Renne" som har ett lurigt upptag kring grad 4+. Trångt med ryggsäck och fjellstövlar på sig. Därefter lättare till toppen (ca grad 3).
Det andra alternativet ovanför "Svaene" är att sikta rakt upp i den tydliga rännan mitt i SV flanken, "Andrews Renne". Vanligtvis 2 replängder grad 3+/4-) Löst i övre del. (60m rep är bra, främst för returen.) Klättre in i rännan från höger till vänster. "Andrews Renne" möter upp med "Hefteys Renne" i ett skar strax under toppen.

Returen på dessa två rutter är firning. Är man osäker så firar man sig 1-2 firningar ner mot S, till "Helikopterslingan" (nedklättring ca grad 2, exponerat!) Firningen från helikopterslingan är ca 55m, så 60m rep är att föredra. Du är nu nere på Hjörnet. De flesta brukar oxå vilja fira förbi Svaene på returen (ca 50m). Sedan samma väg ner till Turtagrö.

Den andra vägen upp från bandet är något lättare klättertekniskt, men längre. Börja med att skråa ut i sörflanken längs "Berges Chausse" bort mot Slingsbybreen. Kan vara svårt att hitta riktig väg, bitvis exponerat. Man ska hålla sig kring 1700möh hela vägen bort till breen.
OBS! Slingsbybreen har mycket sprickor och är brant. Glaciärutrustning och kunskap i hur man använder denna är ett måste. Breen är rejält brant uppe under Mohns skar. Kan vara lurigt att klättra upp vid bergsschrunden. Scrambling upp till skaret.
Från Mohns skar (ca 2200möh) är det lätt klättring (2+/3-) upp till toppen. Dock bitvis riktigt exponerat. En del säkrar, andra inte.
Returen är den samma som är beskrivet ovan, via helikopterslingan.

Sammanfattningsvis så gäller allt ovanstående en lång varm och torr dag mitt i sommaren, vilket sällan är fallet i Hurrungane. Vädret växlar extremt fort, 10cm nysnö och framförallt mycket is är inte ovanligt även mitt i sommaren, och då ökar svårigheten betänkligt. Alla rutter är långa och man får räkna 10-15 tim, även i bra förhållanden, speciellt om man inte är fjällvan. Slår vädret om kan man lätt bli fast på berget och tidsmarginalerna krymper.

Förslag till rack på nån av normalvägarna kan vara

Sele
2x60m halvrep
Ett kilset
En handfull kamkilar i mellanstorlek
Låskarbiner och vanliga karbiner till standplatsbygge och mellansäkringar m.m
4-6 60cm slingor per pers.
2-3 120cm slingor per pers.
Prusikslingor.
Full glaciärutrustning om vägen över Slingsbybreen lockar.

Samt givetvis "vanlig" uttrustning för en högfjällstur.

Även om jag nu skrivit en hel novell om Storen, så är detta inget nybörjarberg på något sätt. För en trygg bestigning så krävs alpin erfarenhet. Känner du/ni att ni inte har det så är det guide som gäller.

Känns Storen för svårt så kan jag istället rekommendera Store Austabotntind (2204m) i Hurrungane. Häftigt och spännande berg med "lagom svår" klättring med kortare inmarsch och ingen glaciär.
Hör gärna av dig om du vill ha turbeskrivning Dit eller till någon annan topp i Jotunheimen, har hyfsad koll på området.

Lycka till!
 
Oj, förväntade mig inte så här många svar, väldigt tacksam!

Vi kanske är lite för okvalificerade för just det där berget, kanske blir guide!
Men lite kurser i alpin och klättring skulle vara riktigt roligt!


Om ni har några andra tips på liknande "vandringsberg" som ni älskar skulle det uppskattas, hela Europa är välkommet!

Återigen, tack för alla svar - slänger nog in ett meddelande här när vi bestämt oss för vad det blir för resa, eller om jag har några fler frågor!


Jag har precis beställt två stycken såna här tält också, kanske inte är något för er - men jag tyckte det lät intressant!
https://www.indiegogo.com/projects/rhinowolf-the-all-in-one-attachable-super-tent-camping-travel


Mvh, Marcus
 
Normalvägen är från höger i bild och det är först sista biten det branta på där en brukar repsäkra. Men som syns på bilden är det helt annan terräng än normalvägarna på Kebnekaise glittertind och galdöpiggen. Väldigt fint!

Ett alternativ kan va att gå dyrehaugsryggen som också är helt annan typ av tur än de du gjort tidigare. Men en fin dag kan en gå dyrehaugsryggen utan att ha klättererfarenhet. En film som en kompis gjorde en gång vi vandrade dyrehaugsryggen https://vimeo.com/28373360

Damn, skräckblandad förtjusning! Såg riktigt jävla underbart ut - vilken utsikt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.