Bygga snöbivack

Å ligge i snøhule er erfaringsmessig en våt affære. Har en valget bør en derfor vente til siste natta ute med å ligge i snøbivuakk. Alt av klær blir gjennomvått, både innefra under gravinga og utenpå under oppholdet inne i hula.
 
Det är viktigt att anpassa klädseln när du arbetar. "Den som svettas han dör" som eskimoerna säger. Jag har alltid en skaftfri diskborste i ytterfickan så jag kan borsta bort snön direkt. Då undviker du att bli blöt. Jag har också ofta sovsäcks överdrag att sova i. Den ger bra värme och håller bort snö. Fötterna kan man sedan stoppa i ryggsäcken tillsammans med pjäxorna/kängorna så är de inte stelfrusna på morgonen. Undvik att torka kläder i sovsäcken. Du kommer bara blöta ner sovsäcken. Kläderna kan torka på kroppen under dagen.
Mvh
Per
 
Rätt tänkt

Ja koldioxid är tyngre än luft, den kommer att lägga sig vid golvet och rinna ut genom öppningen om man byggt sin bivack korrekt...

/Johan
 
Snöka

Inte bara för en natt. Men tag då bort isskalet på innsidan. Gräv högre upp än ni tror. Har man slitit med att gräva ut indrevade så undviker man att bli det själv....Gräv spetsigare tak än ni tror. Gräv bredare britsar än ni tror, mittgången kan vara tämligen smal.
Börja arbetet så tidigt så att ni kan göra det i pianotempo utan att svettas.....
Sovsäcksöverdrag, plastpressening/byggplastbit är funkis.
Ha grejorna inuti snökan....Ventilaton är inte drag!
Snöborste är ett måste liksom stabil spade, själv gräver jag med en Glock. Det är bekvämare om sällskapet har en snöskuggel oxså. Blöt inte ner sovsäcken!
Om du blöter ner dig och din utrustning måste du kunna torka dem på fjället. Själv kan du genom att byta bli både varm och torr men dina kläder och din utrustning måste du frystorka, slå av isbarken från-inte skära sönder textilerna- tills dess de är torra.
En bekant till mig bodde en månad i samma snöka för att se om det gick, det gick rätt konfortabelt men var tidskrävande med att hålla utrustning och kläder torra och isa av snökan. Han lagade maten ute.
Själv har jag aldrig behövt gräva snöka av nödskäl, men väl grävt och sovit i ett flertal, med fantastiska mornar på fjället som riklig belöning. Några av min bekants erfarenheter har varit till god hjälp för mig.

Go tur

Johan K
 
Jag tillsammans med tre andra har grävt bivak i nöd då det var snöstorm och inte gick att ta sig vidare. Då grävde vi rakt ner i snön ungefär axelbrett ca 3 meter långt. Sedan grävde vi ur åt sidorna och slutligen la vi pulkan skidor som tak och snöblock över det. Där kunde vi laga mat och ha det bra och vänta ut stormen. Så fort öronen kommer under snökanten när man gräver blir det väldigt mycket tystare och känns ordentligt lugnare i kroppen, faran är helrt enkelt över.
Bivaken är med en bit in på filmen jag gjorde.
https://m.youtube.com/watch?v=FYGLuPw0oHk
 
Väldigt fin film du har gjort i sin enkelhet. Första gången jag tagit mig igenom en såpass lång film på youtube.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.