Att ha hund i pulka

Hej,

jag tänkte ge mig ut på en längre tur i vinter med mina två hundar. Jag kommer stå på skidor och hundarna drar mig. efter oss tänkte vi ha en pulka med utrustning.

Det jag funderar på är valet av pulka. Jag har tidigare kört släde, men då med fler hundar, men idag är det inte ett alternativ då jag endast kommer ha två hundar med mig, Fördelen med släde är att man kan sätta en hund i slädsäcken om olyckan skulle vara framme, eller om en hund blir trött. Samma möjlighet skulle jag vilja ha med en pulka. dvs, kunna sätta en hund i pulkan om den av någon anledning inte kan springa. Jag funderar helt enkelt på om fjellpulkens barnpulka skulle vara ett alternativ för packning och ev, en hund sittandes i. är det någon som har haft en sån pulka med hund och packning i eller finns det någon annan pulka som skulle kunna passa?

Det gäller en tur på ca två veckor, målet är ju förstås att inte behöva sätta en hund i pulkan, men av säkerhetsskäl känns det skönt att ha den möjligheten.
 
Senast ändrad:
Alla pulkor som går att sätta barn i borde väl även gå att ha hund i ? Tänker dock att man kanske får modda lite så man kan använda en sele av den typ man har om man sätter hunden i baksätet på en bil.

// L
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag funderar helt enkelt på om fjellpulkens barnpulka skulle vara ett alternativ för packning och ev, en hund sittandes i.

Det gäller en tur på ca två veckor, målet är ju förstås att inte behöva sätta en hund i pulkan, men av säkerhetsskäl känns det skönt att ha den möjligheten.

Har inte använt den med hund men sett en kompis till mig använda den för packning på en helgtur. Jag har svårt för att se hur du skall få plats med utrustning för 2 veckor + en hund i den.
Eventuellt kan dubbelvarianten vara stor nog?
https://www.xxl.no/fjellpulken-fjel...te-17-18-turpulk-for-2-barn/p/1114378_1_style
 
Prova att lägga packning och hund på golvet och kolla hur mycket plats dom tar. Kolla om utrymme finns i pulkmodellen.

/John
 
Senast redigerad av en moderator:
Inte riktigt samma förutsättningar

Jag har åkt skidor med pulka. Jag behövde stor pulka.

Tält
Rejält campingkök för att smälta snö.
Två stora termosar att förvara vatten i.
Bränsle.
Mat.
2 sovsäckar.
2 liggunderlag
Extra kläder (att byta med, svettigt att dra pulka)

Ute en vecka. En person. Inga hundar.
Väder, -10 till -15, lätt snofall emellanåt.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.