Tält

De extra 700grammen köper du ?

Sparsam information. Vad är det du skulle vilja veta mer... Det går ju att fråga

Mvh // Shas

Avsikten med snowskirten är den skall täta mot marken så att vinden inte kommer in under yttertältet. Lämpligen lägger man litet stenar på den så att den inte blåser upp.
När det gäller info så borde framför allt finnas litet detaljbilder som visar utförandet av sömmar, blixtlås osv. Jag tycker inte det här säger särskilt mycket:
Item specifics
Condition:
New: A brand-new, unused, unopened, undamaged item in its original packaging (where packaging is ... Read more
Brand:
FLYTOP (fly top)
Publisher: FLYTOP MPN:
W303
UPC:
603526020660
EAN:
603526020660


Försök gärna fråga. Om det är från Kina du köper så är dom oftast väldigt dåliga på engelska och missuppfattar ( medvetet eller omedvetet) lätt dina frågor. Jag är själv en ganska flitig köpare på Aliexpress och -precis som du skrev tidigare- man får mycket för pengarna.
 
Med detaljer menar jag sömnad, dragkedjor, sömnad och infästning av stormlinor och markpinnar, stångkanaler, uppsättning och hanterbarhet mm. Detaljer som kan avgöra hur ett tält klarar sämre väder i exponerat läge, dvs ex i fjällen.

Jag svarade nej på din fråga då den var ställd som om vilket av dessa tält jag skulle ”ta med på en rejäl tur i fjällen”. Med detta förstod jag en tur där det kan vara flera dagsetapper till närmaste stuga eller väg där man kan söka skydd om tältet ger upp i dåligt väder. Dessutom skulle jag inte ta med mig något tält osett ut på en sådan vandring, utan föredrar utrusning jag har testat och har erfarenhet av. Ligglängd 210cm är för kort för mig på den tälttypen (är 193cm lång och sover på uppblåsbart liggunderlag), samt att jag definitivt föredrar ett tält där inner-och yttertält är kopplade i exponerad miljö.
Skulle din fråga gälla användning i skogsterräng, vanlig camping i södra Sverige eller skärgården sommartid där ”civilisationen” är närmare och vädret inte oftast uppvisar samma oberäknelighet som på kalfjället hade jag mycket väl kunnat testa ett av dessa tält (förutsatt ligglängden är minst 220cm). jag säger inte att tälten du länkar till på e-bay är sopor, men samtidigt inget jag skulle vilja lita på som sista säkerhetsdetalj på en rejäl tur i fjällen. Ett tält avsett för användning ovanför trädgränsen är en relativt avancerad produkt och jag tror man skall vara realist och inse att man inte kan få alla dessa egenskaper för ett pris kring 1000kr. Med detta sagt behöver man inte heller kliva upp till 5000++kr för att få ett bra tält.

Då du bestämt dig för ett kupol tält har du begränsat ditt urval, och då kupol tält dessutom är mindre vikteffektiva än tunneltält innebär även det en begränsning i ditt urval. Är det fortfarande ett kupoltält du är intresserad av och kan tänka dig att sätta upp inner- och yttertält separat finns det många modeller från ex MSR, Marmot, Vaude mfl att titta på i prislägen 3000-5000kr.
Kan du däremot även tänka dig ett tunneltält är ex Bergans Trollhetta 2 ett bra val för ca 2500kr (då får du även silikoniserad väv i yttertältet vilket ger lägre vikt och längre livslängd än PU-belagd).
 
Ok, vikten är samma (+ -)
Saknar snowskirt ( - )
Priset + 700kr ( - )

I övrigt framgår inte så mycket här heller förutom detta som inte säger mig så mycket...

4000 mm H2O, siliconized, UV protection
Groundsheet: Nylon, PU coated 10,000 mm H2O
 
Tackar för all denna information Jag uppskattar verkligen detta och vilken tur att det är lång till nästa säsong...

Nu måste jag fundera lite. Jag återkommer självklart efter jag gjort mina funderingar.

Jag skulle ha hållt mig till båtlivet ;-)

Mvh // Shas
 
tält med snöflärpar kan endast användas på vintern. man vill inte ha täta tält annars - då får du kondens och dålig luft. sommartid är det tvärtom skönt med lite uppdragen ytterduk så det blir ventilation.

Kolla Bergan, Vaude, Mrs men under 2000 blir nog svårt att hitta. Vet ett tunneltält för 2 pers som ligger strax under 2, men där blir det låg takhöjd och rätt trångt.
Terra Nova zephyrus 2. Brittiskt märke. Ett trevligt och lätt tält.
 
tält med snöflärpar kan endast användas på vintern. man vill inte ha täta tält annars - då får du kondens och dålig luft. sommartid är det tvärtom skönt med lite uppdragen ytterduk så det blir ventilation.

Snöflärparna går ju att rulla upp på FlyTop -tältet! Dessutom är ingången öppningsbar på alla tält jag känner till så nog går det att ordna ventilation om det behövs.
 
Nu visar åter järnspetts smidigheten, anpassning är regeln inte undantaget.

Alla tält har lätt att få ventilation genom dörr, ventiler, fönster och ev skorsten, saknas alla dessa hur kommer ni då in i tältet?

En Y-format kvist kan lätt öka ventilationen där det behövs. Snöflärpar kan även läggas under torvan vid tältdikesgrävning om man inte kan hitta den lilla låga höjden att slå tält på.

go tur
 
Hej på Er alla och god kväll.. Fler och fler erfarenheter trillar in och det är ger mig en allt bättre bild av tältdjungeln

Ok snöskydd uppe på sommaren, om vi tittar på de två övre tälten så har de tänkt på detta, de har stroppar så att man vika upp dessa och få in luft den vägen....

Jag har också tittat på recensioner på andra sidor och de översta gula är det sparsamt med kommentarer till... Det orange färgade är dock flitigt kommenterat med riktigt bra resultat vilket retar mig lite för jag har fått en liten bättre känsla för detta...

Mvh // Shas
 
En sak till Ni har alla undvikit att svara på frågan om vikten, något som jag tillsammans med egna slutsatser tolkar enligt följande... 2,6-2,7kg är en hygglig vikt för denna typ av tält....
 
Vikten

Tämligen normal vikt för ett tält av den här typen. Troligen finns det lättare men då är det förmodligen tunnare duk och betydligt högre pris. (Tunnare duk behöver däremot inte betyda att det är sämre. Det kan ju vara ett nyare och bättre material.)
 
Nu gjorde jag en ny sökning och fick träff på Amazon, båda har suveräna kommentarer och båda är prissänkta ca 40-50 dollar inklusive fri frakt.

Nu pratar vi om ett lågpristält som dessutom hamnar under 1000kr, inte mycket att snacka om frågan är om det blir ett gult eller ett orange....

Tror att sambon får bestämma vilket som är "snyggast" Bra va !

Mvh // Shas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9
Kvarnträsk Tält-/vadarskor? Utrustning allmänt 31
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.