Tält

Hej på Er alla! Jag och min sambo har länge velat börja med lite enklare vandringsturer. Dagsturer har vi självklart gjort men det sätter inte så stora krav på utrustningen…

Nu har jag roat mig med att samla ihop den utrustningen jag har och för att i lugn och ro uppgradera och komplettera vår utrustning.

Vad är då det första man gör… Jo man konsulterar givetvis expertisen på detta forum och fördelen med denna säsong är att det finns gott om tid för diskussioner och inköp

En sak som diskuterats flitigt är ju givetvis tält, för min del är det ett tvåmanna- kupoltälts som gäller. Jag har hittat några 4-säsongers varianter som jag fastnat för på E-bay för ca 1000 och 2000kr men ligger vikten på det lättaste på ca 2,6kg

https://www.ebay.com/itm/geertopr-2...0-cm-x-2-p-o/122765359658?hash=item1c9562ba2a (2,6kg ca 1600kr)
https://www.ebay.com/itm/fly-top-fl...wo-to-th-p-o/112611552427?hash=item1a382becab (2,7kg ca 1600kr)
https://www.ebay.com/itm/waterproof...king-camping/282032400613?hash=item41aa70e8e5 (2,7kg ca 1450kr)

Att ovanstående tält är lite stöddigare är väl inget att tveka på och något i mig har alltid velat satsa på lite rejälare grejor men så vad det där med vikten och det där med att dela på två gäller inte hos oss. Här gäller att jag bär så mycket jag orkar och resten tar min sambo 😉.

Siktar man in sig på ett tresäsongstält får man ju faktiskt ner vikten fast här är det svårare att avgöra kvaliteten… Har valt ut några som jag känner för….

https://www.ebay.com/itm/outdoor-ca...ackpack-tent/331075524679?hash=item4d15a39847 (2,0kg ca 830kr)

https://www.ebay.com/itm/Naturehike...d=361809236457&_trksid=p2047675.c100005.m1851 (2,1kg ca 600kr)

Värt att tillägga är att jag nog aldrig kommer att ge mig ut och campa annat än när det är hyfsat varmt… Hur tänker Ni rutinerade vandrare. Bidra gärna med plus och minus på ovanstående utvalda alternativ… Jag har tittat på ”svenska” försäljningsställen också men vikt/pris har en tendens att springa iväg….

Mvh // Shas
 
Tittade lite på ovanstående tält. Inte riktigt lätt att förstå materialet. Tittar man lite på design tryck och så vidare se dem rätt närbesläktade ut. Kanske till och med samma tillverkare. Olika ställen de skippas från dock. Personligen hade jag tagit det som är billigast och lättast eftersom det är svårt att avgöra kvaliteten. Å andra sidan hade jag inte gjort mig omaket att beställa ett okänt tält från Kina då det finns fullt med lågpristält i Sverige.

Roligt att du och sambon håller på starta upp ert friluftsliv vad gäller övernattningar.

Bosse
 
Kinatält

Jag har köpt några olika tält från Kina och enda "omaket" är den långa leveranstiden samt att genomföra eventuella byten (vilket är i stort sett omöjligt). Dom tält ni har hittat finns så vitt jag kan se på Aliexpress till litet bättre priser - för det mesta.
Tält nr 2 uppifrån finns t.ex för 47 dollar.
 
Tack för Era svar... Vad beträffande lågpristält så har jag inte kunnat hitta ett sådant under 2kg i sverige. Priset far upp rätt saftigt... pratar vi samma prisklass så är vikten ofta över 3kg och lite till.

Vad beträffande kvaliteten så har jag aldrig blivit besviken, det brukar vara bra grejor och går man upp ett snäpp i prisklass brukar man få väldigt mycket valuta för pengarna och tiden har jag ju för mig ;-)
 
Ok strunt i priset Ni får ta ett av dessa vilket Ni vill gratis med enda förbehållet att Ni ska använda det på en rejäl tur på fjället...

Vilket hade Ni valt ?
 
Jag tältar ofta på ställen (ex långt ut i fjällvärlden) där tältet är en väsentlig säkerhetsdetalj varför jag undviker att köpa tält jag inte kan studera innan köp. En annan detalj är att alla dessa tält som länkas till troligen inte är kopplade ("Skandinavisk design"), utan inner- och ytter reses separat viilket är en sämre lösning i dåligt väder och regn.
Som sagt, annonserna på e-bay säger inte allt om materal, detaljutförande och designegenskaper. PU-belagd yttertältsväv är ett budgetval vilket man förväntar sig i detta prisläge, även ganska låg vattenpelare inte minst på innertältets golv.
Kan notera att ligglängden är satt till 210cm på flera modeller vilket är kortare än normalt, och med ett kupoltält med sluttande sidor i båda ändar blir den praktiska ligglängden ändå kortare.
Var lite försiktig med slutsatser om tältvikt, då texten inte anger om det är komplett vikt med stänger, markpinnar, fodral etc. Det r ganske vanligt att tältets vikt anges och att allt annat som fodral och markpinnar mm tillkommer.

Innertältsdörrar helt i mesh (myggnät) håller nere vikten, men kan göra tältet kallt och dragigt i kyla eller blåst.
 
Att välja

Jag tycker dom verkar likvärdiga och informationen om dom är ju ytterst sparsam för att inte säga obefintlig. 4-säsongstälten med "snowskirt" är ju ett måste på vintern men en stor fördel i fjällen även på sommaren när det blåser kallt.
Tyvärr så är ju uppsättningen lite avig eftersom man kan tvingas sätta upp innertältet i regnet men det går sedan väldigt fort att få på yttertältet -speciellt om man är två - så det hinner inte bli särskilt blött.
Något av dom 3 med snowskirt alltså!
 
Hej Smux och tack för ditt svar ! Vad jag förstår är du inget blåbär så du vet vad du ska titta på, det vet ju inte jag...

Jag tittade på saker som tex ytterskalet går ner och hållet tätt mot marken, plats för utrustning, konstruktionen rent allmänt och vikt etc. Det där med Myggnätet däremot tänkte jag inte på..

Är man långt ut i fjällvärlden är jag helt införstådd med att man har lite andra krav och framför allt annan budget. Det vore idiotiskt av oss att ge oss på något sådant och ännu mer idiotiskt att köpa ett tält för 5-7000kr utan att veta vad man vill ha.

Jag har lite svårt att tolka ditt svar "Inget av dessa" Är det så att du inte tycker att dessa tält håller måttet när du ger dig ut långt i fjällvärlden eller är det sopor.

Alternativ i denna prisklass ?

Mvh // Shas
 
Jag tycker dom verkar likvärdiga och informationen om dom är ju ytterst sparsam för att inte säga obefintlig. 4-säsongstälten med "snowskirt" är ju ett måste på vintern men en stor fördel i fjällen även på sommaren när det blåser kallt.
Tyvärr så är ju uppsättningen lite avig eftersom man kan tvingas sätta upp innertältet i regnet men det går sedan väldigt fort att få på yttertältet -speciellt om man är två - så det hinner inte bli särskilt blött.
Något av dom 3 med snowskirt alltså!

Ok är det "snowskirt" det heter. Den detaljen har jag också lagt på plussidan mest för att det blir ett isolerande skikt och i viss mån vattenavrinning om det är riktigt illa...

De extra 700grammen köper du ?

Sparsam information. Vad är det du skulle vilja veta mer... Det går ju att fråga

Mvh // Shas
 
Men den information jag fått här utgår 1400kr tältet öppningarna är små och det framgår inte klart att det finns en innerdörr...

Alternativ 1 och 2 har möjlighet att stänga myggnätsdörrarna...

// Shas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9
Kvarnträsk Tält-/vadarskor? Utrustning allmänt 31
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.