Äldre anorak

Jag har en äldre Lundhags-anorak (Sylarna) som jag är mycket förtjust i. Materialet är en bomullsblandning typ polycotton. Jag har återimpregnerat plagget med intvättning, men vill helst inte tvätta plagget🙄. Vad tänker ni, möjligt att köra Grönlandsvax som på fjällräven-plagg?
 
Det beror på hur vattenresistent du vill ha plagget, i stigande ordning vad gäller vattenresistens:
  • impregnering som man tvättar in
  • grönlandsvax eller motsvarande som strykes eller värmes in i plagget
  • flytande vax, typ Barbour, så anoraken mer eller mindre blir som en oljerock.
 
Ett lagom inslitet lager grönlandsvax eller motsvarande (för halva priset från alternativa leverantörer) är både snyggast bästa kompromiss mellan vattenavstötande och ventilerande, tycker jag.
 
Är det verkligen inpregnering du skall ha. Vitsen med en bommulsanorack är för mig att den är vindtät och andas bra.

Impregneringen man tvättar eller blötlägger plagget i och som är avsedda för bomull lägger sig enligt min erfarenhet inte som någon hinna på ytan utan tränger in i fibrerna och gör på sätt att tyger inte suger åt sig väta på samma sätt. Om det blir en försämring av ventilationen har i alla fall inte jag märkt av det praktiskt. Om man vill gå in på detaljer det kan det t o m vara så att ventilationen blir bättre vid fuktig väderlek då bomullsfibrerna inte drar åt sig lika mycket väta och därmed inte sväller lika mycket
 
Stora fördelen med impregnering är att vattendroppar pärlar på bomullsytan i stället för att fukten sugs upp och ökar vikten på bomullsväven samt kyler huden innanför eller sugs vidare in mot plaggen mellan huden och ytterplagget.

Thure
 
Impregnering

Stora fördelen med impregnering är att vattendroppar pärlar på bomullsytan i stället för att fukten sugs upp och ökar vikten på bomullsväven samt kyler huden innanför eller sugs vidare in mot plaggen mellan huden och ytterplagget.

Thure

Tack för alla svar! Thure kommer ändå nära min avsikt: Jag använder gärna plagget på höst/vinter varför plötsligt regn är att förvänta. Samtidigt vill jag vara skonsam visavi ett uppskattat plagg! Ventilation och vindskydd fungerar u a i kall väderlek, men jag ser helst att jag inte ska behöva extra regnplagg för regnskur eller snöglopp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.