Underquiltens passform

Hej på er, som jag har förstått det här via Utsidan i någon gammal tråd så har Snugpaks underquilt bättre passform än DD's motsvarande. Någon som kan bekräfta detta?

Det kan ju så klart variera mellan hängmattemodeller, men de flesta bör väl rimligen hålla samma ungefärliga mått.

På andra engelskspråkiga forum beskrivs de likvärdiga i format, men DD's ganska mycket lättare, men därmed också något tunnare och lite kallare.

Hängmattan för den insektsfriasäsongen är en Ticket To The Moon Single-hammock. Haft liggunderlag och sovsäck men tycker det är lite småbökigt.

Vet så klart att det finns ganska många olika alternativ utifrån, men vill helst beställa från Sverige. Kan inte hitta mer alternativ än dessa två olika här hemma.
 
Hej
Jag har både DD och Snugpak UQ i mina setuper och kan väl försöka beskriva skillnaden.
DD är anpassad för att man ligger på längden med hängmattan, "banana-style" om man säger så, och den har upphängningar som passar ihop med DD's hängmattemodeller. Den passar givetvis med andra fabrikat också men då bör man ha en ridgeline att hänga upp uq i för att få en bra passform.

Snugpak är mer anpassad för en hängmatta där man ligger på diagonalen t ex Hennessy eller Tickettothemoon som du har. Här är det nödvändigt med ridgeline för att uq ska sluta om dig på bästa sätt.

Isoleringsmässigt så är de ganska likvärdiga, DD är något kortare och smalare och har dålig kvalitet på gummirepen, så dessa är en bra idé att köpa bättre på nån båttillbehörsbutik och byta ut.

Har du bökat med sovsäck och liggunderlag i hängmattan så kan jag säga att har man väl provat att sova i hängmatta med en väl inpassad underquilt och en topquilt så finns liksom inget alternativ längre, så mycket mer komfortabelt och smidigt är det. Enda nackdelen är att det blir lite bylsigt att bära med sig. Ska man upp en nivå i komfort och vikt så får det bli någon dunhistoria från t ex Cumulus.
 
Har du bökat med sovsäck och liggunderlag i hängmattan så kan jag säga att har man väl provat att sova i hängmatta med en väl inpassad underquilt och en topquilt så finns liksom inget alternativ längre, så mycket mer komfortabelt och smidigt är det. Enda nackdelen är att det blir lite bylsigt att bära med sig. Ska man upp en nivå i komfort och vikt så får det bli någon dunhistoria från t ex Cumulus.

Om du har erfarenhet av Cumulus underquilt, fungerar den bra? I så fall, är det den korta eller långa varianten?
 
Tack för erbjudandet, tyvärr lite långt till Rättvik för mig. Har du en av deras underquiltar? I så fall vore det intressant att få veta hur du tycker den fungerar. Och vilken det är. (Hoppas inte TS tycker det är allt för långt från ämnet.)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...