Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren.

Jag har så gamla prylar att jag inte kan ge några konkreta råd.

För mig är ett tjockt liggunderlag viktigt om man inte kan ligga på mjuk mossa eller granris.
Jag vill ha kupoltält till vardags som man snabbt kan ställa där man vill. Utbudet av sådana är litet.
Gaskök verkar smidigt. Men jag sneglar på multibränslekök att samtidigt ha som ”beredskapskök”.
Mycket av maten kan utgöras av vattenfattiga snabbkokade vanliga livsmedel.
Vikten på packningen spelar stor roll.
Att skaffa bra grejer kan vara riktigt kul. Jag skulle inte stressa fram beslut om det inte är nödvändigt.

Utanför ämnet:
Synd att det blir personangrepp i en sådan här tråd (inlägg nr 20). Vi i det här landet borde bli bättre på att debattera olika åsikter utan att behöva bli ovänner.

Förövrigt tycker jag det vore bra om alla fick göra lumpen en kortare tid. Det skulle göra befolkningen i städerna rejälare i friluftssammanhang. Mycket skulle bli trivialt då.
 
Jo förresten. Sakerna jag räknade upp väger ca 8 kg. Då får du ett riktigt rymligt och användbart tält. Kan ta med en kompis om du ändrar uppfattning i den frågan. Ett kök med kapacitet för riktig matlagning samt en sovsäck med brett temperaturspann ned till minusgrader. Du måste förstås ha med bränsle och mat. Lite matgrejor etc. Fundera själv på hur mycket du fryser. På många nybörjares utrustningslistor står det med förbaskat mycket kläder! Extra strumpor, EN extra kalsong, kanske en extra undertröja eventuellt en tunn dunjacka, samt regnstället är fasen Max kläder att bära varmdelen av året. Lite att byta med om man blir blöt och tar man på allt blir det sammantaget varmt.

Bosse
 
Några förslag till en bra bas-utrustning.

TÄLT: ArcticAlpineDesign Veloce.
Finns många bra omdömen om detta tält. Mycket för pengarna.

SOVSÄCK: TheNorthFace Gold Kazoo.
En djungel att hitta sovsäck. Har denna själv och är nöjd. Väldigt skön och tar liten plats i ryggsäcken.

LIGGUNDERLAG: SeaToSummit Comfort Light Large som kompletteras med ett Therm-a-Rest Z-lite SOL.
Alltid bra med ett extra enklare liggunderlag att t. ex sitta på under raster, skydda ordinarie liggunderlag, extra värme mm.

RYGGSÄCK: Bergans Helium 55.
Ryggsäckar måste provas för att kännas och sitta rätt.

KÖK: Optimus Crux Lite där brännaren byts ut mot Biltemas dito.
Utgår från mig själv som endast äter frystorkad mat samt kokar vatten för gröt, te och kaffe. Tar liten plats och är smidigt. Köp till vindskydd.

Utrustningen ovan får du för 10 000:- och den väger inte mer än 5kg. Pengar över till annat och många kilon kvar att nyttja för kläder, mat och gas. Sällan du behöver bära mer än 10-12kg totalt med denna utrustning.

Som sagt, endast några förslag. Lycka till. :)
 
Jag reagerar naturligtvis spontant som många före mig i tråden: risken för att du köper på dig en utrustning som är onödigt dyr, onödigt tung och - framför allt - onödigt dåligt anpassad till just dina behov (och därmed en potentiell glädjedödare på dina turer), är onödigt stor om du köper allt på ett bräde, utan egen erfarenhet att relatera till.

Å andra sidan förstår jag dilemmat - något måste du ju skaffa, men vet ännu inte vilka kriterier du ska sålla efter. Men då är det desto viktigare att du snarare får hjälp med varför man väljer x före y, än tips - med nödvändighet rätt slumpmässiga - på konkreta märken/modeller. Då får du inga "varför" bakom andras val, eller om de stämmer med dina personliga behov/preferenser.
Du är ju själv inne på att du har en massa mer specifika frågor om de olika delarna av din tilltänkta utrustning, och jag tror du skulle få mer användbara svar om du faktiskt ställde dem, gärna under resp. forumrubrik. Använd också sökfunktionen för varje del, det finns mycket redan skrivet, som du garanterat har nytta av.

***
Ett litet exempel (av väldigt många) på en potentiell felstyrning av dina köpbeslut ger du själv här:
(...) inte imponerad av Terra Nova Laser Competition som man själv måste försegla sömmarna på för att få det vattentätt. (...)
...men detta gäller av tekniska skäl i praktiken alla silnylontält. Dessutom är inte tätade sömmar så viktiga, om tältet är välsytt i övrigt (jag har efter flera år ännu inte känt behovet att täta mina).
Brist på fabrikstätade sömmar är alltså ingen rationell vägskiljare i din beslutsprocess.

Då är det betydligt viktigare att överhuvudtaget bestämma sig för silnylon alt. den billigare PU-beläggningen - där får du ju fabrikstejpade sömmar, men PU-belagd väv väger mer för samma rivstyrka och håller inte lika länge.

Det finns ju självklara, generella parametrar som vindtålighet, vattenpelare och rivstyrka, men köper du ett dubbelväggigt kvalitetstält från något av de kända märkena som de själva klassar som "tresäsongs fjälltält", så kan du vara ganska lugn med att de blir uppfyllda (jag är däremot personligen skum på de märkligt låga VP-värdena på de amerikanska tälten).
Men sen finns ju andra viktiga kriterier, som kan vara mer personliga, t ex:
  • om tältet går att sätta upp/ta ner med yttertält först (eller i praktiken med ytter- och innertält sammankopplade), så man också kan göra det när det ösregnar;
  • rätt sitthöjd på rätt ställe i förhållande till din egen längd;
  • vilken tältarkitektur du trivs med - öppning i "gaveln" eller längs hela långsidan?
  • ...med flera.
Den sista detaljen som fällde utslag mellan två i övrigt ganska jämbördiga enbågstält (Vaude Power Lizard och Helsport Ringstind Superlight) när jag själv senast våndades med tältval var att Ringstind, till skillnad från PL, har "högerhängd" dörr (dvs det är högra delen av absiden, sett mot tältet, som är öppningsbar). Vilket gör att man kan få både en vindskyddad absiddel och tältöppning mot solsidan i berg/fjäll med förhärskande västlig vindriktning.
Sådant är ju inget man tänker på, om man inte haft ett antal självupplevda anledningar att förhålla sig till sol, vind och väder på fjället.

En bra genomgång av vad som är viktigt att tänka på vid tältval (med flera saker) får du på Staffan Sandbergs hemsida. Jag skulle personligen lägga "tältarkitekturen" till hans punkter - tycker det är betydligt bekvämare, friare och mer "utekänsla" i tält med ingång längs en långsida (just som Laser Competition, Power Lizard, Ringstind med flera), än klassiska "tunnlar" med ingång i ena gaveln. Skillnaden känns särskilt i små enmanstält, och (inbillar jag mig) för dig som är lång.

***
Ryggsäckar är ett ännu mer individuellt kapitel. Naturligtvis är det absolut viktigaste att just din rygg/kropp trivs med just den valda modellen, och vi är alla olika så där finns inga genvägar förbi att pröva sig fram. Köp flera på öppet köp, lasta med så mycket du tänkt bära, gå omkring med dem i minst en dag var, mecka med inställningar, jämför.

Sen tillkommer de mer trivselbetonade preferenserna, som ändå kan vara riktiga humörsänken om de inte funkar för just dig. Den stora skiljelinjen verkar gå mellan dem som föredrar en "slät" säck med allt packat på insidan, och dem som tycker det är mer praktiskt med många utanpåfickor och -fästen att sortera sådant i, som de vill ha lättåtkomligt under dagen. Det senare blir ju särskilt viktigt om man är ensam och måste komma åt allt själv. Jag har i de fallen alla småfickor fulla med småsaker, snaskpåsen i bältesfickan och mitt lilla tält hoprullat i en sidoficka, så jag kan slå upp/ta ner det utan att öppna ryggsäcken i ösregn (samt slippa en blöt/grusig sak inne i ryggsäcken). Säcken (Osprey Exos) har sidofickor med en extra sidvänd öppning, vilket gör att jag själv tak ta ut/in saker därifrån, t ex en vattenflaska.
Återigen en liten, banal, men höggradigt trivselhöjande detalj, som jag inte tänkte på "teoretiskt".

Ryggsäcksvalet kan också variera med vad för sorts turer du tänkt göra. Jag väljer såklart en smalare, mer renrakad till de mer alpina turerna med inslag av klättring och en men många utanpåfickor/fästen till ensamturer i skandinaviska fjäll.

***
Det stora valet vad gäller sovsäck är ju dun mot syntet. Har du så pass gott om pengar som din budget tyder på, så tycker jag att valet är enkelt - dun håller längre, packar mindre och är betydligt varmare per viktenhet än syntet. Det går inte att trolla - väljer du en kvalitetssäck från en välrenommerad tillverkare, får du ungefär samma isolering vid samma dunvikt och samma cuin-värde. Hur frusen man är är återigen väldigt individuellt, men gå inte under 400 g dun (vid 850 cuin) för en tresäsongssäck, om du inte är extremt varm av dig. Räkna ändå med att sova i ett (ull)underställ och vid behov något ytterligare förstärkningsplagg, och glöm inte att minst lika mycket hänger på ett isolerande liggunderlag.

Resten är återigen personliga behov/preferenser: du som är lång får ju t ex vara observant på måtten. Vill du vända dig mycket inne i sovsäcken, sova med uppdragna knän etc, får du välja en med lite generösare breddmått. Har du redan valt tält, kan du fundera på åt vilket håll du helst vill ha blixtlåset. Jag som är magsovare fick specialbeställa en "omvänd" dunfyllning, så att de fack som normalt hamnar "uppåt" hos ryggsovare - och därför ofta är tjockare fyllda på kvalitetssäckar - fick bli de tunnare fyllda, eftersom de hamnar mot marksidan med mitt sovsätt.
Och så vidare.

***
Kläder måste det inte stå "frilufts" på för att de ska funka utmärkt för dina syften. Det mesta har du säkert redan utan att tänka på det. Här finns en sammanfattning av de principer jag själv klär mig efter, men det finns olika skolor även här. Läs gärna hela tråden så får du även andra infallsvinklar.

***
Skor finns det också olika skolor för - skalkängor, typ Lundhags, membranförsedda kängor, lätta smidiga trailskor med acceptans för blöta fötter... Om detta finns många åsikter och diskussioner på forum, men inget passar alla, och det finns ingen "bästa" lösning för alla situationer. En del klarar värmen med blöta fötter, andra gör det inte. Vissa tycker sig behöva vriststöd, häldämpning, fotvalvsstöd etc, andra behöver det inte alls och känner sig snarast klumpigare av "uppbyggda" skor.
Själv väljer jag skalkängor för tältturer i fjällen - de klarar mindre vad och inga stoppade kängor blir torra över natten i ett tält. I alpin terräng, med behov av precision och ibland stegjärn, funkar de mycket sämre.

Men det allra viktigaste är ju att just dina fötter trivs. Se till att ha hunnit låntidstesta dina skor i hemmaterängen. Ta med ett par olika sorters innersulor och olika strumpkonstellationer, om du känner dig det minsta osäker.

***
Läs som redan tipsat gärna packlistorna i denna tråd - inte för att skaffa precis likadana saker, utan fr a för att se vad erfaret folk inte tar med sig :)
Mitt eget bidrag (post #114) är försett med en del "varför" -resonemang, kommentarer och alternativa val. Kostnaden för alltsammans ligger väl under 10 000 kr och basvikten kring 4 kg.


Läs också gärna denna tråd, inkl. de angivna länkarna.
 
Senast ändrad:
Lite resonemang om kök, för även här finns olika "varför" och personliga preferenser. Tänker du bort rena vinterturer, förefaller valet av bränsle enkelt - gas är energieffektivt, lätthanterligt och rimligt säkert - det sistnämnda även jämfört med rödsprit. Därefter får man fundera på vad för slags mat man vill laga, men jag är rätt säker på att du förr eller senare tröttnar på att bara koka upp vatten till frystorkade färdigpåsar. Så då är det kanske lika bra att satsa på en hyggligt bredstrålande brännare, och ingen liten "svetslåga" av typ Jetboil, som är effektiv att stormkoka upp vatten men kass på att reglera ner till sjudning och lätt att få maten vidbränd med.
Därefter får man rannsaka sina njurar - är det värt lite pill och eftertanke som krävs för att komponera ihop sitt personliga kit - och därmed vinna både vikt och pengar - eller vill jag bara köpa något färdigt och slippa bry mig?

Jag har använt det klassiska Trangiaköket - så småningom med gas - väldigt mycket. Är man flera på turen, särskilt barn, är det svårt att tänka sig något mer effektivt, stabilt, lättskött och pålitligt. Men när jag är ensam, behöver jag inte den kapaciteten, och då känns den ansenliga vikten och volymen inte rimlig att kånka på, trots att jag lagar egen mat och skyr frystorkat.
Mitt nuvarande personliga kit + lite "varför"-funderingar hittar du här. Jag använder dock fortfarande ibland en markstående version av samma brännare. Läser du hela tråden, får du fler infallsvinklar.
Skulle jag av någon anledning ändå bestämma mig för att köpa ett färdigt kit, skulle det kanske vara detta, men för ensamturer skulle jag ju lämna den ena kastrullen hemma, byta stekpannan mot pajformslock och tamojen mot Minitrangias.

Skippa titankärl (dålig värmeledningsförmåga = vidbränningsrisk) och nonstickbelägningar (hårdanodiserat är fullt OK ihop med bredstrålande brännare, giftfritt och håller längre). Gå inte på hypen med värmeväxlare på kastruller - se denna tråd.

***

Det är inte alls svårt att komponera ihop en egen matsedel efter tycke och smak. Det blir billigare, godare, mer näringsrikt och mer effektivt per viktenhet än färdiga påsar med frystorkat. Det finns en faktaspäckad "torka mat"-tråd på forum - läs den, om du redan nu känner att det är roligt att fixa och laga egen mat i det fria. Jag tycker själv att det är en stor del av nöjet.

Hur jag personligen bär mig åt för att äta gott utan att blir krångligt, och ändå hålla mat- och bränslevikten på hanterlig nivå på långa turer, ser du här (observera uppdateringarna). OBS att detta inte passar alla, men man måste ju inte svälja hela konceptet, och det finns fler fina artiklar om "utemat", om du bara söker på temat.
Det är ju inte heller så att man måste stå och torka allt själv - väldigt många grundläggande ingredienser finns att köpa i vanliga affärer, och än fler i affärer med diverse "invandrarmat" - låt dig inspireras av denna tråd :)
Här finns tips på bra proteinkällor; det mesta går att köpa färdigt i vanliga mataffärer.
 
Börja billigt istället och utvärdera hur grejerna funkar för dina behov - köp på XXL och itaboutdoor.se (T&P vildmarksbyxa = minst lika bra som fjällräven G1000 men 1000 kr billigare) och militärt överskott (det mesta är skit men framförallt vissa vintergrejer som m90 termobyxor, m39 vadmalsbyxor, pälsmössan och snöanorak, är gyllene!)

Sen kan du börja välja mellan den mörka sidan (skitdyr ultralätt high tech-utrustning) och den ljusa sidan (laga mat över öppen eld istället, sova under blott en biltema-presenning på en renfäll) ;D
 
Det finns ingen mörk sida i utelivet.

Alla mår bättre av att bära lätt.
Och snacket att lätt är dyrast är båg.

Det somliga av oss bär med sig är fiskegrejor, klättergrejor, fotoprylar etc och då behövs få, lätta men goda saker för att orka få med nästa hobby oxså.

Envar blir lycklig på sin tro men att ösa gegga över olika sätt att närma oss naturen det skall vi inte göra.

go tur
 
Håller med!

Det behöver inte vara dyrt för att det är lätt, det finns presenningar som kostar 4, 50 per m2 och väger 65 g per m2.

De flesta som försöker packa lätt kommer ursprungligen från samma miljö -som "tungpackarna" och känner till båda altenativen.

Tyvärr kan man ofta inte säga detsamma om dom som ondgör sig över "lättpackarna" utan dom verkar mest ha fastnat i nåt sorts vi och dom-tänkande.
 
Moga skrev ju med en smiley så det där med mörka sidan var nog lite med glimten i ögat.
Men till TS kan jag rekommendera att kolla på r/Ultralight på Reddit. De har en ständigt levande lista på ultralätt ultrabillig utrustning som man kan hämta inspiration ifrån. Det har varit blandat med amerikanska cottage-tillverkare och AliExpress-prylar. Det mesta har gedigna recensioner från medlemmar på forumet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Sorry Moga

Smileyn ser bara ut som en cirkel hos mig och jag är kanske litet känslig för alla tyckare som aldrig har provat något annat än det dyraste, tyngsta, mest kända och mest konventionella.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
SiKth Kostnad, komplett packning Utrustning allmänt 13
niben Komplett friluftsutrustning á 696 kr Utrustning allmänt 26
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.