Skruvmejsel på minsta fickkniven.

OK, förstår :).

En liten reflektion. De skruvar som finns på mina glasögon har ibland behövts dra åt för kung och fosterland, annars skruvar de upp sig igen!?!

Men som sagt, funkar det för dig så är det bara att gratulera!

~Paul~

Har du provat Loctite skruvlåsning? Brukar fungera bra på småskruvar som man inte vill skall gänga upp sig spontant.
 
Har tänkt på Locktight någon gång. Dock brukar jag inte tappa skruven utan dra åt den allt eftersom. För att komma åt bra med Locktight skulle man således behöva skruva ut skruven. Gruvsamt eftersom att den är så otroligt svårt att få tillbaka igen. Dock är lilla stjärnmejseln på små knivarna skaplig att lyfta in den med då den verkar vara lite magnetisk.

Bosse
 
Har du provat Loctite skruvlåsning? Brukar fungera bra på småskruvar som man inte vill skall gänga upp sig spontant.
Nej, har inte provat men det kanske är en idé nästa gång samma sak händer igen. Dock bör du veta att den senaste åtdragningen jag gjorde är för ca 2 år sedan ;).

~Paul~
 
Jag brukade ha detta problem tills jag kom på att ge fan i att fälla ihop glasögonen. Gör det endast i nödfall men oftast lägger man ju dem ifrån sig på ett nattygsbord eller liknande. Antalet öppningar och stängningar av gångjärnet minskar drastiskt.

Funkar naturligtvis inte för alla användare men jag har slitit ut två par sen dess och aldrig dragit i en skruv.
 
Jag drar mina när jag känner att skalmen går för lätt. Kanske 2 ggr/år. Båda sönerna har glasögon och sen är det 4 par glasögon i familjen. Säg 10 ggr/ år. Ändå skönt med ett verktyg som gör att jag slipper planera. Byter batterier i leksaker, byter batterier i klockor, håller koll på känsligt antennfäste i comradio. Drar ibland lite i fiskerullen, petar av locket till batteriluckan på pannlampan och lite annat. Kostar ingen funktion eftersom eventuell nagelrensning görs av knivbladet på min större EDC exvis fällkniven LTC.

Bosse
 
Har du provat Loctite skruvlåsning? Brukar fungera bra på småskruvar som man inte vill skall gänga upp sig spontant.

En bit fisklina (nylon) kan funka som en tillfällig låsning/lösning om man är ute och en skruv börjar bråka men innan jag skulle använda loctite så skulle jag fundera på om skruven eller bågarna bör bytas ut. Får man en smäll på glasögonen så att glaset hoppar och skruven sitter med loctite så är det rejält svårt att få ett par fungerade glasögon igen.
 
En bit fisklina (nylon) kan funka som en tillfällig låsning/lösning om man är ute och en skruv börjar bråka men innan jag skulle använda loctite så skulle jag fundera på om skruven eller bågarna bör bytas ut. Får man en smäll på glasögonen så att glaset hoppar och skruven sitter med loctite så är det rejält svårt att få ett par fungerade glasögon igen.

Använd Loctite skruvlåsning "normal" eller "svag" (222) du du vill förhindra att skruven spontant gängar upp sig men samtidigt vill kunna lossa skruven igen. Undvik skruvlåsning "stark" för små skruvar som du vill kunna få loss igen (lätt att skada vertygsspåret om man tvingas ta i hårt).
i förband med metallgängor ser jag inget problem, men i ex glasögonbågar där skruven (metall) skruvas i en plastbåge skule jag vara mer försiktig med skruvlåsning pga risk för gängras.
 
Jag har nu rest med denna kniv på flyg vid ganska många tillfällen. Har gått igenom säkerhetskontrollen med den i handbagaget åtta gånger det senaste året. Det har varit säkerhetskontroller på Frösön, på Arlanda, i Aten, i Trondheim samt i Tromsö. På Frösön tittade man på kniven och lämnade tillbaka den. På Arlanda har den vid ett tillfälle tagits
om hand för mätning och sedan återlämnats. Vid övriga tillfällen inget. Vid ett av dessa tillfällen har jag dock topsats för sprängämne. Jag har haft kniven i fickan fram till säkerhetskontroll stoppat den i ryggsäcken tillsammans med mobil telefon och plånbok samt tagit fram den och stoppat den i fickan igen efter säkerhetskontrollen.
Tänkte att det var kul att dela erfarenheten. Har en svägerska som jobbar med flygsäkerhet som säger att detta egentligen är normalt men att kniven trots allt kan omhändertas om personen anses suspekt på något vis eller om situationen vid tillfället kräver höjd säkerhet. Således får man ta en kniv som går att lämna ifrån sig om det strular.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3967.jpg
    IMG_3967.jpg
    27.6 KB · Visningar: 142
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0
storskogen Storlek på flaska för torkad mat Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.