Skruvmejsel på minsta fickkniven.

@Paul

Oklart för mig om du menar skruvmejseln i änden av nagelfilen. Denna är den enda spårmejsel jag har på min Rambler. Eller menar du att man kan använda pincettens ena blad som skruvmejsel?

Thure
 
@Paul

Oklart för mig om du menar skruvmejseln i änden av nagelfilen. Denna är den enda spårmejsel jag har på min Rambler. Eller menar du att man kan använda pincettens ena blad som skruvmejsel?

Thure
Sorry för förvirringen. Det är jag som krånglar till det ). Jag menar att man skulle kunna anpassa stjärnskruvmejseln om man har mer nytta av en sådan. Dvs, dremla ned den till lämplig form. Man blir dock tvungen att kyla ordentligt under hela processen för att inte ruinera värmebehandlingen.

Sorry igen,
~Paul~
 
Paul. Jag förstår vad du menar om härdningen i mejslar.
Men min erfarenhet av att fila en mejsel av toppen på nagelfilen är att den blir upp till en skaplig nivå bra för vissa uppgifter såsom småskruvar i glasögon.
Det är jag som skruvat på det här viset under en lång period och jag kan säga dig att om man förstår sitt verktyg och respekterar det för vad det är så är detta ett kapabelt miniinstrument. Går det inte måste man förstås hämta en riktig mejsel men förvånansvärt ofta slipper man det.
Det här är ju inget jag tänker debatera i många poster det här för det finns inget rätt eller fel men det är viktigt att få berätta för den som är sugen på en liten mejsel att det här fungerar som lösning för exvis glasögon.

Om inte mejseln håller i teorin så funkar den trots allt i praktiken. Hur vet jag det - jag har provat i verkliga livet - det funkar tillräckligt bra för att dela med sig av som tips.

Bosse.
Alltså funkar det så är det ju kanon! Idén är ju genial i sin enkelhet. Som sagt så tror jag att en moddad stjärnskruvmejsel kanske håller bättre men är onödig om din variant arbetar som den skall :).

~Paul~
 
De Paul. Jag tror förstås att din idé om stjärnmejseln på en Rambler skulle ge en starkare spets. Lite mer som styrkan i en riktig instrument mejsel kanske. Tror inte att man skulle behöva en maskin för att ändra den spetsen. Antingen jobb på diamantbryne eller med fin tandad fil skulle ändå fixa den Matchen snabbt. Det stora problemet däremot är att den mejseln redan är perfekt som den är, en perfekt mejsel när man skall dra åt skruvar i sin jakt radio eller andra små stjärnor. Skulle inte gärna offra den. Den finns i min alox minichamp också.

Thure. Vid något tillfälle tidigare har jag nypit ihop pincetten och använt båda skivorna som mejsel till mina glasögon. Det fungerade men det kanske var någonstans där som idén till filningen av nagelfilen dök upp eftersom den där lilla smala pincetten är jobbig att vrida och hålla grepp om skruven. Jag gillar att de viktigaste vardagsfunktionerna finns att hämta ur denna lilla pyttekniv.

Vid två tillfällen det senaste året har jag råkat ha min classic i ryggsäcken när jag flugit. Den ena gången tog de inte ens notis om den. Den andra gången fick jag visa den både på Frösö flygstation och Arlanda men fick tillbaka den vid båda tillfällena. Frågade då min svägerska som jobbar med flygsäkerhet och hon sa att man i regel får behålla en sådan kniv. Ungefär den enda kniv för övrigt som man kan få behålla. Undantaget är höjd säkerhet eller att man ser skum ut i övrigt. Det senare utifrån att säkerhetspersonalen ska göra en personlig bedömning av säkerhetsrisken. Däremot sa hon att om de tar kniven är det ingen mening att debattera eftersom det i så fall bedöms höja säkerhetsrisk. Alltså har man med en classic till flyget och de tar den gäller det att vara nöjd ändå. Kommer alltså alltid att innehålla en liten grad av lotteri. Å andra sidan är det en ny classic billig och går att ersätta lite var som helst.

Bosse
 
De Paul. Jag tror förstås att din idé om stjärnmejseln på en Rambler skulle ge en starkare spets. Lite mer som styrkan i en riktig instrument mejsel kanske. Tror inte att man skulle behöva en maskin för att ändra den spetsen. Antingen jobb på diamantbryne eller med fin tandad fil skulle ändå fixa den Matchen snabbt. Det stora problemet däremot är att den mejseln redan är perfekt som den är, en perfekt mejsel när man skall dra åt skruvar i sin jakt radio eller andra små stjärnor. Skulle inte gärna offra den. Den finns i min alox minichamp också.

Thure. Vid något tillfälle tidigare har jag nypit ihop pincetten och använt båda skivorna som mejsel till mina glasögon. Det fungerade men det kanske var någonstans där som idén till filningen av nagelfilen dök upp eftersom den där lilla smala pincetten är jobbig att vrida och hålla grepp om skruven. Jag gillar att de viktigaste vardagsfunktionerna finns att hämta ur denna lilla pyttekniv.

Vid två tillfällen det senaste året har jag råkat ha min classic i ryggsäcken när jag flugit. Den ena gången tog de inte ens notis om den. Den andra gången fick jag visa den både på Frösö flygstation och Arlanda men fick tillbaka den vid båda tillfällena. Frågade då min svägerska som jobbar med flygsäkerhet och hon sa att man i regel får behålla en sådan kniv. Ungefär den enda kniv för övrigt som man kan få behålla. Undantaget är höjd säkerhet eller att man ser skum ut i övrigt. Det senare utifrån att säkerhetspersonalen ska göra en personlig bedömning av säkerhetsrisken. Däremot sa hon att om de tar kniven är det ingen mening att debattera eftersom det i så fall bedöms höja säkerhetsrisk. Alltså har man med en classic till flyget och de tar den gäller det att vara nöjd ändå. Kommer alltså alltid att innehålla en liten grad av lotteri. Å andra sidan är det en ny classic billig och går att ersätta lite var som helst.

Bosse
Ja, har också funderat på hur man på bästa sätt kunde anpassa stjärnmejseln och kommit fram till ungefär samma slutsats som du. Början skulle jag kanske ta på Dremeln för att ganska fort övergå till diamantbryne och avsluta på keramiskt bryne. Borde funka.

Förstår samtidigt att man kanske inte vill offra den fina stjärnmejseln. Det skulle jag nog inte heller ha gjort. Tänkte bara att ifall behovet för glasögon-mejseln är akut så är det en väg man kan vandra...På det viset får man en hållbarare skapelse med högre RC-grad.

Får man inte ens ha en liten Rambler på flyget?!? Hade du lagt den i incheckningsbagaget så borde det väl funka? Eller har de ändrat på det också nu? Eller använde du säcken som kabinväska?

~Paul~
 
Säkert fungerar en rambler också på flyget på samma sätt.
Nåväl jag ska skriva lite mer om mina upplevelser på flyget.

På första flygresan råkade en classic följa med på min nyckelknippa i fickan. Den brydde sig flyget inte alls om. Detta väckte min nyfikenhet så den andra gången tog jag med mig en lös classic och stoppade i min plånbok. Den upptäckte man först på Frösön. Jag fick ta fram den ,visa den och sedan stoppa tillbaka den.
Sedan på hemvägen upptäcktes den på Arlanda och då fick jag ta fram den de tog med den och mätte den och kom sedan tillbaka och lämnade igen den utan vidare kommentar.
Att jag valde att ta med en classic gång nummer två berodde på att jag misstrodde mina möjligheter att få behålla kniven och därför tog med den kniv jag var minst rädd om bland de små.
Skall flyga i Norge nästa vecka och kommer även då ta med classic i handbagaget. Försvinner den är det ingen fara.
Själv tror jag på att chansen är störst om den har det vanliga röda plastsidorna på skaftet

Min resa i Norge går till Karasjok så det är fullt möjligt att det blir en strömängkniv inköpt på fabriksförsäljningen .

Bosse
 
Jag gör så här när jag filar till mejseln. Jag använder mig förresten av frihand på brynet eftersom jag är van Att hålla vinklar och brynen i ordning.
Jag håller brynet och kniven i 90 graders vinkel mot varandra. Det vill säga kniven rakt upp. Filar tills den har samma bredd som skruven på mina glasögon. På den ena sidan lutar redan ytan inåt så jag filar på den sidan som är platt. Lägger låg vinkel som när man slipar en kniv. Ser till att det tar lika mycket på båda sidor. Gör den så tunn så att eggen nästan möts. Använder mig av ljus för att se den plana änden av spetsen på mejsel. När den är riktigt tunn utan att för den skull vara en egg brukar jag tänka att det är klart. Då funkar den kanonbra på små skruvar med smala spår såsom exempelvis skruvar på glasögon. Funkar det förstås inte att skruva hårt åtdragna skruvar med, ser detta mer som ett delikat specialverktyg och som sådant fungerar det bra.

Bosse
 
Den som heter letherman PS 4 har en smal mejsel som funkar på riktigt små skruvar. Victorinox minichamp har flera mejslar. Den hade nån konstig vass krok som nu är glasögonmejsel.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3923.jpg
    IMG_3923.jpg
    65.7 KB · Visningar: 214
De Paul. Högst ovetenskapligt har jag googlat på hårdhet i victorinox verktyg. Man hittar nada från tillverkaren själv. Däremot hittar man knivfolk som säger sig haft kontakt med victorinox och fått svar. De verkar rätt överens om vad victorinox svarar. Skickar med ett typiskt exempel. Notera att nagelfil om detta är rätt är hårdare än mejsel!

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3926.jpg
    IMG_3926.jpg
    29.4 KB · Visningar: 179
Tunnade ut mejseln på min alox Classic nu på morgonen samt fixade såmejseln blev mer krisp i hörnen. Helt troligt samma hårdhet i alla nagelfilar. Rätt mjukt dessutom. Jämför med tillfilad mejsel på alox cadet. Cadet har mycket bättre grepp på glasögonskruvar.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3942.jpg
    IMG_3942.jpg
    45.8 KB · Visningar: 180
De Paul. Högst ovetenskapligt har jag googlat på hårdhet i victorinox verktyg. Man hittar nada från tillverkaren själv. Däremot hittar man knivfolk som säger sig haft kontakt med victorinox och fått svar. De verkar rätt överens om vad victorinox svarar. Skickar med ett typiskt exempel. Notera att nagelfil om detta är rätt är hårdare än mejsel!

Bosse
Ja, precis. Det är exakt de siffrorna som jag har fått fram en gång för länge sedan när denna fråga också var aktuell :).

Du bör dock inte blanda ihop hårdheten på "screwdrivers" med hårdheten på "Phillips-drivers" eftersom de förra sitter i kombo med kapsylöppnare (som i sig är mjuk) eller andra verktyg, medan stjärnskruvmejseln är oftast separerad (singelverktyg). Denna är hårdare om mina källor är korrekta. Hur det är på Ramblern och liknande vet jag dock inte. Där sitter ju stjärnskurvmejseln tillsammans med andra verktyg på samma arm.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0
storskogen Storlek på flaska för torkad mat Utrustning allmänt 8
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.