Less på Akto

Veloce!

Arctic Alpine Designs Veloce är mycket tält för pengarna. Samma vikt som akto, men mycket större utrymme. Kostar 2795kr hos Northstar. Jag har haft mitt i 5 år. Är jättenöjd.
 
Lightheart

Ifall du går med stavar så kan jag rekommendera solong6 från lightheart http://www.lightheartgear.com/index.php/shop-now/tents/solong-6

Lätt och trevligt tält som slås upp snabbt och enkelt. Det finns ingen definition om det är en- eller tvåmanstält men jag skulle säga ett rymligt enmanstält.
Jag gillar funktionen att man kan höja absiden för att ligga och titta ut, men blåser det mycket så blir det kallt i det läget
 
Ifall du går med stavar så kan jag rekommendera solong6 från lightheart http://www.lightheartgear.com/index.php/shop-now/tents/solong-6



Lätt och trevligt tält som slås upp snabbt och enkelt. Det finns ingen definition om det är en- eller tvåmanstält men jag skulle säga ett rymligt enmanstält.

Jag gillar funktionen att man kan höja absiden för att ligga och titta ut, men blåser det mycket så blir det kallt i det läget



+1 på den. Jag har inte använt det själv, men fick en genomgång av det i våras. Det verkar vara ett väldigt trevligt och rymligt tält.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Känner igen mig i trådstartarens dilemma. Den där tarptent scarp 2 verkar ju ha en bra design (men så tråkig färg!) men är det någon som lyckats hitta info om vattenpelare och liknande? På deras hemsida står det bara, yes, det är vattentätt! Det känns sådär. Dessutom verkar det bara gå att beställa från deras hemsida i usa, eller? Blir väl krångligt om man vill returnera eller reklamera?
Jag ser också fram emot fler bra tips :)
 
Känner igen mig i trådstartarens dilemma. Den där tarptent scarp 2 verkar ju ha en bra design (men så tråkig färg!) men är det någon som lyckats hitta info om vattenpelare och liknande? På deras hemsida står det bara, yes, det är vattentätt! Det känns sådär. Dessutom verkar det bara gå att beställa från deras hemsida i usa, eller? Blir väl krångligt om man vill returnera eller reklamera?

Jag ser också fram emot fler bra tips :)



Gällande beställning så gick det tidigare att beställa från backpackinglight.dk Sidan ligger nere nu på grund av ägarbyte, men när den öppnar igen så är det möjligt att den säljs där igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ni som ledsnat på att kröka rygg i Akto - ni har såklart uteslutit alternativet att bara knäppa ner innertältet från taket när ni vill sitta och pyssla? För mig ger det precis den där extra decimetern som behövs för att jag ska sitta bekvämt upprätt, och det är ju fixat på några sekunder - både upp och ner - utan att man behöver rådda om nåt annat i tältet.
 
Exped gör bra tält. Flera av modellerna uppfyller dina krav, utom möjligen beträffande vikt (och pris?).

För egen del värderar jag bokomforten högt och har svårt satt tänka mig ett 1-personertält.
 
Jag är också en nöjd Tarptent-ägare från och med i år. De har flera intressanta modeller och jag tror att alla går att köpa med solitt innertält. Något som jag rekommenderar att man gör om man ska gå i de nordiska fjällen i alla fall.
Minns inte vad måttet på vattenpelare ligger på, men är ganska säker på att det är lägre än exempelvis Hilleberg. Vill du veta är det bara att maila till Tarptent och fråga. Jag fick snabbt svar på mina funderingar innan köp.

På årets tur upplevde vi en ganska normal mängd regn under tiden tältet var uppställt (ett Stratospire 2). Ventilationen fungerade bra och vi blev inte blöta. Däremot hamnade ytter- och innertält för nära varandra på vindsidan vid ett tillfälle. Den natten regnade det och på morgonen hade vi några vattendroppar på insidan i fotändan. Troligtvis kondens som hade tryckts igenom innertältet när dukarna fick kontakt. Efter det började vi använda en extra stormlina som det finns fästen för. Kräver dock en tredje stav eller pinne att snurra linan runt för att lyfta taket. Efter det kom det aldrig in någon mer fukt eller vatten.

Takhöjden går att justera eftersom man använder stavarna till det här tältet. Oavsett är takhöjden avsevärt bättre än på ett Akto, och det gäller sannolikt på Stratospire 1 också. Annars finns det som sagt fler modeller att välja på. Även sådana som inte kräver stavar för att sättas upp.
 
ang Veloce

Arctic Alpine Designs Veloce är mycket tält för pengarna. Samma vikt som akto, men mycket större utrymme. Kostar 2795kr hos Northstar. Jag har haft mitt i 5 år. Är jättenöjd.

Instämmer! Mycket prisvärt och hade mitt i flera år men bytte då jag inte trivs med röda/brandgula tält. Har haft en mängd olika tält genom åren bla fyra Hilleberg var av två Akto. Trivdes betydligt bättre i Veloce med de generösare innermåtten och nätdörren så man kan kika ut över landskapet (och myggsvärmarna). Sålde mitt Helsport 1-2 Superlight tidigare i år då jag har ett nästan lika lätt men rymligare Tarptent Moment som fyller samma funktion. Något dragit men inga kondensproblem och med extra båge blir det självstagande så det passar bättre till paddelturer i skärgården. Men man kan aldrig ha för många tält så ev beställer jag ett nytt Veloce men då i grönt! ;)
 
Ni som ledsnat på att kröka rygg i Akto - ni har såklart uteslutit alternativet att bara knäppa ner innertältet från taket när ni vill sitta och pyssla? För mig ger det precis den där extra decimetern som behövs för att jag ska sitta bekvämt upprätt, och det är ju fixat på några sekunder - både upp och ner - utan att man behöver rådda om nåt annat i tältet.

Precis!

Såg gjorde jag alltid i mitt terra nova när jag hade ett sånt. Innertält behöver man egentligen endast när man ska sova, så varför sitta och huka där inne när det bara är att kroka av lite? Gick även att sitta med barahuvudet och en arm utanför innertältet om man ville laga käk utan allt för mycket störande mygg.

Gör så även i mitt nyare helsport fast höjden är bra, men där vill jag spara på innergolvet och slippa slita på det i onödan (för det är ju så ini bängen tunnt.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.