Hela tältpaketet eller lämna något?

Imorgon bär det av på en tvådagars vandring på Höglandsleden :-D Då ska vi inviga vårt nya tält, liggunderlag, sovsäckar osv. Såååå spännande!!!

Denna gången följer både sonen och bägge hundarna med så det blir lite trångt men det ska nog gå bra.

Behöver ett råd dock.

Vi har köpt ett Hilleberg Nallo 3GT och jag undrar om man ska ha med sig allt eller om det är något man kan lämna hemma? Vi kommer ju campa i skogen, det ska regna men inte vara någon stark blåst.

Ska man ändå sätta i alla pinnar eller ska man lämna några hemma?

Kanske en urkorkad fråga men om jag inte frågar så får jag ju inte lära mig något ;-)
 
Imorgon bär det av på en tvådagars vandring på Höglandsleden :-D Då ska vi inviga vårt nya tält, liggunderlag, sovsäckar osv. Såååå spännande!!!

Denna gången följer både sonen och bägge hundarna med så det blir lite trångt men det ska nog gå bra.

Behöver ett råd dock.

Vi har köpt ett Hilleberg Nallo 3GT och jag undrar om man ska ha med sig allt eller om det är något man kan lämna hemma? Vi kommer ju campa i skogen, det ska regna men inte vara någon stark blåst.

Ska man ändå sätta i alla pinnar eller ska man lämna några hemma?

Kanske en urkorkad fråga men om jag inte frågar så får jag ju inte lära mig något ;-)

Du skall ta med dig hela paketet och regelmässigt sätta upp det med alla markpinnar (möjligen kan du låta bli att sätta de 6 markpinnar som är avsedda för stångkanalerna vid lungt och skyddat väder, men alla andra markpinnar och stormlinor skall användas). Se även till att stormlinorna är korrekt spända vid varje uppsättning.

Träna på att sätta upp tältet hemma på gräsmattan innan ni ger er av.
 
Håller med, sätt upp det "perfekt" varje gång. Om det regnar så kommer du bli väldigt nöjd att du spänt upp alla linor ordentligt så regnet rinner av lätt - och om det skulle råka blåsa så blir du inte missnöjd heller.

Min första tältnatt i år satte jag upp tältet under blå himmel och knappt någon vind - under natten började det blåsa, en bit över 10 m/s. Så jag var nöjd att jag spänt alla linor ordentligt och kunde lugnt sova vidare. Natten efter regnade det och jag hade bestämt mig för att tälta vidare på samma ställe, funkade finfint och var torrt.
 
Ja, eller, alltså, ska och ska ...
Är det ett nytt tält är det nog inte fel i att börja bygga rutin i att resa det korrekt redan från början, så i det perspektivet är det väl inte fel att ta med allt. Och det vore väl kul att testa tältet som ni tänkt att använda det när ni fjällvandrar?

Men visst kan man tänka sig att lämna innertältet hemma om ni bor trångt, det är ju lågland så ni behöver ju främst bara regnskydd och i september brukar ju myggen bli färre framåt natten om temperaturen blir lägre. Och vid (minst) nio fall av tio räcker det med de tältspikar som sitter i duken i fram- och bakkant för att tältet ska stå stadigt. Så nog går det att lämna en massa grejer och samtidigt ha funktionalitet, men det är nog främst frågan om vad ni vill.
 
Hund

Ja, eller, alltså, ska och ska ...
Är det ett nytt tält är det nog inte fel i att börja bygga rutin i att resa det korrekt redan från början, så i det perspektivet är det väl inte fel att ta med allt. Och det vore väl kul att testa tältet som ni tänkt att använda det när ni fjällvandrar?

Men visst kan man tänka sig att lämna innertältet hemma om ni bor trångt, det är ju lågland så ni behöver ju främst bara regnskydd och i september brukar ju myggen bli färre framåt natten om temperaturen blir lägre. Och vid (minst) nio fall av tio räcker det med de tältspikar som sitter i duken i fram- och bakkant för att tältet ska stå stadigt. Så nog går det att lämna en massa grejer och samtidigt ha funktionalitet, men det är nog främst frågan om vad ni vill.

Med hund skulle jag fundera på lämna innertältet hemma.
 
Jag har inget footprint men en rulle plast som jag tänkte skära till en lagom bit av. Så det tar både tält och absid.

Jag tar med allt denna gång så får jag känna på hur det könns först och främst innan jag laborerar. Tack för tips 😀
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
andreasnattochdag Stort liggunderlag täckandes hela tältet? Bo och sova 7
peter1959 Eld hela natten.... Bo och sova 14
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...