Hjälp med laddare

Eller vad det nu heter...

Jag vill ha med något så att vi kan ladda våra telefoner när vi är ute och vandrar.
Eftersom jag använder min telefon som kamera också så kommer den alltid vara på, gubben kanske stänger av sin när vi ändå inte har mottagning.

Så finns det något bra som man kan ladda nallarna med när man är ute på vandring och sover i tält?

Jag jagar gram också så den ska vara så lätt som möjligt.
 
Powerbank

Nu har jag läst hela men blev inte mycket klokare...

Skippar nog solcellsladdare och skaffar en powerbank, så kraftfull som möjligt utan att bli för stor och tung.

Men vill ha tips på vilken.

Sitter och försöker jämföra vikter på olika nu men missar säkert den som är lättast och bäst ;-)

Beror på hur många gånger du tror att du behöver ladda din telefon. Jag har en som räcker för 3 ggr och väger ca 180g, om jag inte minns fel. Det räckte för en vecka för två telefoner som stod på "flygplansläge" med alla krusiduller avstängda, trots flitigt fotograferande.
 
Ett alternativ kan vara att ha med sig flera telefonbatterier. Om du har en telefon som medger det vill säga. Blir ca 50% förluster från powerbank.

En riktig kamera ger bättre bilder!

Thure
 
Svårt att veta hur många gånger... har ju alltid på alla funktioner hemma

Kan nog inte ha extra batterier, har en Iphone7+

Ang kamera vs mobil: Kameran i Iphone 7+ är grym och tar bättre bilder än min digitala.

Har en systemkamera också men den orkar jag inte släpa med mig :)
 
Eller vad det nu heter...

Jag vill ha med något så att vi kan ladda våra telefoner när vi är ute och vandrar.
Eftersom jag använder min telefon som kamera också så kommer den alltid vara på, gubben kanske stänger av sin när vi ändå inte har mottagning.

Så finns det något bra som man kan ladda nallarna med när man är ute på vandring och sover i tält?

Jag jagar gram också så den ska vara så lätt som möjligt.

Kom ihåg att aktivera "flight mode" när mobiltelefonen inte används för att ringa eller surfa. Det spar på batteriet. Mobiltelefoner drar nämligen extra mycket energi när det inte finns täckning.

/Birger
 
Eller vad det nu heter...

Jag vill ha med något så att vi kan ladda våra telefoner när vi är ute och vandrar.
Eftersom jag använder min telefon som kamera också så kommer den alltid vara på, gubben kanske stänger av sin när vi ändå inte har mottagning.

Så finns det något bra som man kan ladda nallarna med när man är ute på vandring och sover i tält?

Jag jagar gram också så den ska vara så lätt som möjligt.

Solcellsladdare: Goal Zero 7 Plus
Powerbank: Brunton Revolt 4000 mAh

Jag har och har använt båda. Och båda funkar klockrent.

/Birger
 
Solcellsladdare: Goal Zero 7 Plus
Powerbank: Brunton Revolt 4000 mAh

Jag har och har använt båda. Och båda funkar klockrent.

/Birger

4000mAh låter som ungefär en laddning av en så pass modern mobil som en ajfån7. Min erfarenhet är laddklumpar/accar (eller vad nu powerbank kan tänkas heta på svenska) är att man kan börja med att dela angiven kapacitet med ungefär 2 innan man börjar dividera med sin mobils kapacitet, för att räkan fram antal laddningar
Att det skulle vara förluster i form av värme som en del säljare försöker säga tror jag föga på - så varmt har det inte blivit då jag laddat från klumpen - jag tror helt enkelt att angivna siffror är glädjesiffror - eller något som ev uppmätts i något lab under ideala förhållanden, men inget som man får i verkligheten.
Troligen går pris och närhet till angiven kapacitet hand i hand men ändå fram när man nog inte oavsett prislapp.
Prova hemma så du vet hur många laddningar du kan förvänta dig i fält.

/Patrik, vars laddklump har 20000mAh som angiven kapacitet men köptes inte heller på UL-hyllan
 
Telefonen blir varm under laddningen och den delen är ren förlust och bara den delen står för över 30% av förlusten i laddningsprocessen.

(vissa telefoner med USB3-C anslutning kan ha bättre hantering och verkningsgrad under laddning med dc/dc-omvandlare, men de är ännu sällsynta idag.)

dvs. är man på 10Ah batteripack så är man nere på 7Ah effektivt in i telefonen redan i ett steg.

Det dumma är att telefonen vägrar att ladda om den inte får sina 5 Volt (och sedan eldar av mellan skillnaden till värme mellan 5 och 3.5 Volt som batteriet ligger på när den är ganska rejält urladdad - med andra ord i början av laddningen med 68% verkningsgrad och på detta batteripacken 90% verkningsgrad omvandlaren och man är nere på 0.61% i Ah verkningsgrad.

18650 celler i många av dessa laddare brukar ligga runt 3000 mAh på de bättre packen - men godkännandenivån är ner till 2700 mAh för en 3Ah-batter vilket gör att det är 90% av utlovad kapacitet - detta när det gäller kvalitesbatteripack med batterier från samsung, LG, Sony mm. - är det lågprisbatteripack från någon obskyr 'vaue-store' eller man köper 2.8 Ah batteripack för en 50-lapp i affären så kan man nästan utgå att det är begagnade laptopbatterier som sitter i dem, men det ser man inte förrän man öppnar dem och undersöker noga... det finns inga kvalitetsbatterier för 50:-, så enkelt är det.

Omvandlaren som hissar upp spänningen till ca 5.1 Volt från powerbacken batterispänning (genomsnitt 3.7 Volt) är runt 90% (de billigare batteripacken) - 95% (de dyrare och bättre i kvalitet) i verkningsgrad - det märks genom att batteripacken blir jummen/varm under laddningen - speciellt om det är telefoner som drar 2 Ampere. Dessutom är värmebildningen klart märkbar i själva sladden och dess klena ledare under laddning med 1.5 -2 Ampere och där försvinner några % den vägen

och slutligen - en telefon som laddas 'gör en massa saker' när den är ansluten mot laddare, som den annars inte gör när den går på batteri och 10-30% av laddströmmen hamnar aldrig i telefonens batteri övh. - det eldas upp samtidigt med laddningen - inte ens när telefon är avstängd när man laddar så snålar det, det tänder upp skärm etc.

att räkna med 50% av angiven Ah-värde är ganska bra riktmärke, i verkligheten kanske man kommer upp till 55-60 % med kvalitetsbatteripack

dvs en telefon med 2100 mAh batteri så får man räkna med knappa fulla två laddningar på en 10.4 Ah batteripack. Om batteripacket är av bra kvalitet, men jag har stött på batteripack med utlovade 20 Ah och det går bara ladda drygt 3 gånger och både batteripack och telefon blir ganska varma under laddning - kort sagt dålig omvandlare i dessa.
 
Kan nog inte ha extra batterier, har en Iphone7+

Ang kamera vs mobil: Kameran i Iphone 7+ är grym och tar bättre bilder än min digitala.

Har en systemkamera också men den orkar jag inte släpa med mig :)

Kameror och då främst sensorer och mjukvara på både rena digitalkameror och i mobiler har utvecklats från år till år men det som är fördel lite finare digitalkamera mot mobilkamera är t ex

tiden från avstängd till första bilden,
optisk zoom på kameran,
större sensor dvs bättre bilder i svagt ljus hos kameran,
bättre ergonomi på kameran,
optisk bildstabilisering på kameran,
lättare ha med sig reservbatterier,
stativgänga på kameran,
möjligheten att fjärrstyra kameran från mobilen,
bättre funktion i kyla än för mobilen.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
manlan USB-laddare till Nikon AW100 Utrustning allmänt 3
pialia Laddare för 18650 batterier Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.