Såg för att stycka upp träd?

Jag är ute efter att så enkelt och billigt som möjligt stycka upp ett träd (redan nedsågat) till lagom stora bitar för att kunna sätta på kobben och hugga till ved att elda med sedan. Har två frågor:

1. Vilken såg rekommenderas om man använder en manuell? (Ej maskin, elektrisk eller bensin etc utan bara kroppskraft)

2. Vilken såg rekommenderas om man använder en maskinell? (Elektrisk, bensin etc)

Jag är ny inom detta så tar gärna emot tips från folk som är erfarna.
 
1) En vanlig gammel timmersåg. Finns hängandes i närmsta lada. Se yngve rydhs bok om timmerhästar. Har lång historia i sverige. Du behöver utöver sågen en skränktång och filar.

2) En motorsåg (asså kedjesåg) runt ca 50 kubik. Kan du hantera tvåtaktsmotorer med förgasare finns det många bra begagnade. Tycker du inte om att skruva gör stihl självkalibrerande med direktinsprutning. Jag gillar husqvarna o partner (rip). Andra gillar jonsered o stihl. Köp beggade proffsmodeller snarare än ny jula-såg. Stor skillnad i hur mkt tid man får lägga på att skruva.

Edit: lägger till en bild på vad jag menar med timmersåg.
BUIX76mIAAAehez.jpg
 
Senast ändrad:
1. En bågsåg kan också fungera bra, och är sannolikt lättare att få tag i i bra skick.

2. Instämmer med föregående talare. Annars duger en hyfsat billig huskvarna också rätt bra om det bara är vedkubbning.
 
1. En bågsåg kan också fungera bra, och är sannolikt lättare att få tag i i bra skick.

2. Instämmer med föregående talare. Annars duger en hyfsat billig huskvarna också rätt bra om det bara är vedkubbning.

1) Ge mig en kvart så ringer jag Arvid i svängen eller Åke på högen... Att hitta en bågsåg i rätt storlek och med rätt blad däremot, njae. Tids nog, snarare förr än senare, kommer han ändå bli tvungen att underhålla sågfan. (Och sen köpa en motorsåg)
 
1) En vanlig gammel timmersåg. Finns hängandes i närmsta lada. Se yngve rydhs bok om timmerhästar. Har lång historia i sverige. Du behöver utöver sågen en skränktång och filar.
Den där ser ut som att man måste vara två personer för att använda den? Vilken skulle du rekommendera om man är ensam?

2) En motorsåg (asså kedjesåg) runt ca 50 kubik. Kan du hantera tvåtaktsmotorer med förgasare finns det många bra begagnade. Tycker du inte om att skruva gör stihl självkalibrerande med direktinsprutning. Jag gillar husqvarna o partner (rip). Andra gillar jonsered o stihl. Köp beggade proffsmodeller snarare än ny jula-såg. Stor skillnad i hur mkt tid man får lägga på att skruva.
Det låter bra, men vad skulle du rekommendera om man vill köra något billigare/enklare? Skulle det funka till exempel med en eldriven cirkelsåg eller tigersåg?
 
Ska Du endast göra detta en gång så är det enklast att hyra en motorsåg från närmaste lokala firma, då får Du en bra, servad och slipad maskin och det tar inte lång stund att kubba upp ett träd så en dags hyra räcker.

Ska Du göra detta varje år och kanske flera gånger på året så köp en egen motorsåg, jag gillar Husqvarna och välj en av deras semi proffs maskiner så har Du en såg som håller väldigt länge och gör Du inga rejäla tabbar så är underhållet minimalt.
 
Om det handlar om en såg som enbart ska användas till att stycka upp redan färdigt timmer så skulle jag nog kika på en el-kedjesåg om du kommer stå på en plats med tillgång till el. Däremot kvarstår nog rekommendationen om att inte ta den billigaste på Jula.

Elmotorer är enklare att handskas med. Däremot har ju motorsåg sina fördelar om du vill ut och röja i skogen på egen hand. Då bör man dock ha lite koll på vad man gör.

Att slipa kedjan och hålla dess olja påfylld kommer du dock inte ifrån.

Vad gäller att kapa förhand så ska du känna till att det är rätt tungt, speciellt om vi pratar färsk ved som kommer nypa fast i sågbladet. Om det gäller att sörja för egen vedhållning så är det nog uteslutet att harva på med en handsåg om du inte verkligen älskar att slita. Klyva går an men såga är ett riktigt tungt jobb. Vilken typ av såg och vilken tandning på bladet är avhängt vilken typ av stockar och framförallt hur pass torra de är. Det finns timmersågar avsedda för en person också, ser ut som en fogsvans i jätteformat och med annan typ av tandning.

/G
 
Har du ett enda fällt träd som du ska "stycka" dvs kapa upp i klyvbara längder för att elda så är en större bågsåg antagligen bäst. Finns för nån hundring på Jula, Biltema etc. Kanske grannen har något du kan låna. Har du en stock i timmerklass så ok då, leta reda på en svans. Håll reda på stockens knipande och dragande sida bara så du inte fastnar.

Att kila iväg och köpa en "motormanuell såg" 😉 för ett litet träd som ska kapas låter inte som något rekomendabelt. Som fd huggare har jag sett allt för många tokigheter om man inte lärt sig hantera sågen rätt. Dessutom, är det kunskap i filning av tand o ryttare, kedjespänning, etc etc. Idag ska man t.o.m ha motorsågskörkort i grundläggande nivå för att bara stå på vedbacken ( inte fälla) när man hjälper grannen...

Att ens fundera på cirkelsåg eller sticksåg säger mig att du ska använda en manuell handsåg driven av egen svett😅 Säkrast så.
 
Tigersåg och cirkelsåg har jag hemma. Funkar till max 10cm träd eller så... Inget för att kapa ett träd som skall huggas upp. När jag behöver kapa större ringer jag bonden i släkten så kommer han med Sthil , å så får han hantera den också 😀

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
 
Motorsågskort är vettigt. Har sett för många farligheter med motorsågar och där det gick rent åt hel--te oxså.

En effektiv avverkningsmaskin är farlig för den som inte kan bruka den.

Hyr en gubbe som kan och har såg eller kör med en stor bågsåg och mycken svett.

Egen ved värmer många gånger.

go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...