Från tunneltält till kupoltält?

Hej.

Har sedan tidigare ett tunneltält för 2 pers. Ett ArcticAlpineDesign WBT som jag är väldigt nöjd med efter ett antal turer i fjällvärlden, men...
En sak som stör mig, och det har väl kommit med ålder och bekvämlighet. Jag gillar inte att kliva in i huvudändan på sovdelen, dvs att gå in på knä alt. backa in med rygg/rumpa först. I och med detta så hamnar jag ju alltid på liggunderlag, sovsäck, kudde, med risk för att skita ned dessa och måste sedan snurra ett halvt varv och hasa mig in. Än krångligare upplevs det när man är två.
Lite larvigt kan tyckas men det stör mig.

Har därför länge sneglat på kupoltälten med två absider där man enkelt kan sätta sig upp från sovsäcken, dra upp innertältsdörren och smidigt vrida kroppen ett kvarts varv och vips så är man ute i det fria. Inget krångel, inga ben som måste lyftas och snurras över sin partner innan jag kommer rätt för att kunna ta mig ut och mycket bekvämare om någon behöver springa ut lite extra på natten t. ex.

Nu har vi blivit med hund också, en blandras (karelsk björnhund, Wachtel mm) som i september blir 1 år. Då har vi även planerat för årets vandring som blir någonstans mellan Grövelsjön och Abisko. Vädret får bestämma.

Tanken var först att hunden skulle få sova i den lilla absiden, men jag har blivit osäker på om det kommer att fungera så bra och att jag/vi därför hellre har henne i innertältet tillsammans med oss. Både för värme och trygghet för henne/oss.

Söker därför ett lämpligt kupoltält för 3 pers. och undrar om någon av er har något bra tips?

Helst inte för "dyrt". Har varit grymt nöjd med AAD-tältet kontra kvalitet per krona och behöver verkligen inte mer kvalitet än så. Smidigt, säkert , lätt att sätta upp och låg vikt, men som sagt, för litet och för "obekvämt".

Har tittat lite på följande;
Marmot Miwok - noll koll
Fjällräven Abisko Dome - dyrt, verkar var mer klagomål på Fjällräven än Hilleberg trots samma prisnivå?
Exped Orion III - verkar ok
Helsport Reinsfjell - verkar ok, något dyra, olika viktklasser
TheNorthFace VE 25 - väldigt lockande men liiite tungt

Finns säkert fler men ni har bättre koll än jag :)

Tackar! /
Mattias
 
Kolla på tarptent Hogback. Det finns ett innertält med sidor i vanligt tyg, inte mesh. Det passar bättre i vårt klimat.
https://www.tarptent.com/hogback.html

Ja, snyggt var det inte ( nog så viktigt ;-) ), men jag gillar det. Verkar väldigt enkelt och smidigt att sätta upp och gott om utrymme till låg vikt. Hade önskat något större absider och är det inte bättre att ha "täckt" tyg i innertaket istället för på sidorna med tanke på kondens?
 
Hogback

Sidorna är ca hälften tyg och resten av tak o väggar är mesh - utom golvet förstås. Jag har aldrig fått kondens som droppat på mig, troligen för att yttertältet ligger några cm över marken vilket medför att det kommer in mycket luft. Det är den springan mot marken som gör att man behöver tyg på sidorna i vårt klimat - annars blir det för dragigt. Det är ju inget vintertält, det stora taket klarar inte ett ordentligt snöfall -det blir för tungt.
 
Det finns ju tunneltält där man sover på tvären (de blir dock av naturen större i storlek eftersom innertältet måste ha fullhöjd i bägge gavlarna och det i princip måste vara 2 meter brett). Dessa tält har då två absider/ingångar också eftersom innertältet inte kan gå ut i änden på nån sida.

Våra gamla Helsport Snohetta 3 Camp är en sån typ.

Gissar att vikten är en anledning till att de inte är så vanliga, de blir större och måste därmed väga mer.
 
Hilleberg Stalon, men det tillverkas väl inte längre (?). 2-mans tunneltält där man ligger längs med bågarna och har vars en absid vid sidan om sig.
 
Tack för era svar. :)

Just nu lutar det åt Exped Orion Extreme III. Har Googlat samtliga tält ovan och sett videos mm och det tältet tilltalar mig mest. Många bra detaljer mm. Synd bara att det inte finns i rött inom Sveriges gränser.

Vi får se...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gun-valld Bara tunneltält till fjälls?? Bo och sova 11
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
anomifo Reservdelar till tunneltält? Bo och sova 2
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
vandrafjäll NORDISK Oppland 3 LW tunneltält Bo och sova 12
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
Jocke_latorp Tunneltält Bo och sova 4
JohnnyL Tunneltält med två ingångar? Bo och sova 3
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
thureb Tunneltält med liggriktning längs med bågarna Bo och sova 16
christer42 Helsport - Tunneltält Bo och sova 5
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
Jocke B Vettiga tunneltält - tips? Bo och sova 5
Carassius Tunneltält Bo och sova 30
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.