Bohusleden/Hallandsleden

Hej,

Ingen här som är sugen på att springa hela bohusleden eller hallandsleden?...inte hela i ett svep men kanske runt 4 mil/dag?

Någon som gjort det? Tar gärna tips om utrustning och andra erfarenheter, tack.
 
hej,

Jag försökte göra det förra året, men det var lite klurigare än vad jag först trodde.
iaf om man ska sova i skogen och ha med sig all mat så blir det ju en del tyngd att bära på. Eftersom stora delar är långt från affärer och boende så blir det ju så att man får ta med sig allt man behöver.
jag försökte ändå köra så bantat jag kunde . sov i en hängmatta, superlätt sovsäck, superlätta vandingsstavar(nästan ett måste i den kuperade terrängen), torr-mat och energikakor(mat för 5dagar), och allt annat så lätt jag kunde hitta. Det slutade ändå på strax under 10kg.
vatten hade jag bara med mig 0,7liter som mest och tog det jag behövde från sjöar och vattendrag(hade ett vattenfilter med mig)

tog tåget till strömstad och började där, avslutade i munkedal.
lyckades bara springa korta sträckor där det var plattmark, så fort det blev kuperat blev det för ansträngande. var ute i 4 dagar och som mest tog jag mig 46km på en dag. det blev ca 3-4000 höjdmeter sammanlagt enligt gps-klocka.


är en van löpare i övrigt och sprungit ett gäng terrängmaror och ultror.

dock funderar jag på att göra det igen men då endast sova max 1-2 nätter ute och köra ännu lättare packning. ta bort en del mat och hängmatta och sova i vindskydd istället.
men vindskydd kan vara upptagna så det kan vara lite mer chansning, det var ju väldigt skönt med hängmatta för den kan man ju hänga upp var som helst...

ett tips är att inte göra det i mygg/knott tider, kör på våren eller hösten istället.

mvh
Daniel
 
Går ju med ganska lätt packning och göra men man skall som ovan sa göra det innan mitten på maj eller i slutet på aug för knottenas skull.

Sträckan Strömstad - Dingle måste man ha proviant för - där kan man kliva ur och fylla på.Dock finns en camping vid Vassbotten man kan serva sig lite med.
Sen kör man Dingle- Uddevalla en kort sträcka.
I Uddevalla fyller man på igen och där är det en lång sträcka till Kungälv man måste ha proviant med sig.

Lätta exitpoints om man måste bryta från Strömstad räknat är:

Skee
Hällevadsholm
Dingle
Håby (Bussar)
Uddevalla
Ljungskile eller Lilla Edet(Buss)

Tänk att om du är inom sommarlovet/semestern så går det skitlite bussar på övriga vägar.
 
Inget för en vandringsled kanske, men jag träffade för ett par år sedan en italienare på gamla E4:an norr om Uppsala. Han hade sprungit från södra Italien och sprang runt 5 mil per dag. Jag tor målet var Narvik, nåt långt däruppe i norr ivf. Det var lite jobbigt över Alperna, sa han. Annars hade det gått fint.;) Killen var så klart byggd som en bergsget.

Han hade löst problemet med en lätt, egenbyggd kärra som han drog i en sele. Stora cykelhjul och en flatbädd i aluminium, om jag minns rätt. Den band han fast prylarna på.
 

Bilagor

  • italian_guy2.jpg
    italian_guy2.jpg
    85.8 KB · Visningar: 730
Tackar, mycket intressant. Jo det blir nog ett större projekt än man kan tro gissar jag. Vad hade du för hängmatta? Hur löser man det hela om det blir dåligt väder med torra kläder? JKallt på kvällen, jacka? Antar du hade med kläder att byta om till?Extra skor? Blev det så mycket som 10 kg ändå?

Hade du någon lista? Kan man dricka i princip allt vatten med filter?


hej,

Jag försökte göra det förra året, men det var lite klurigare än vad jag först trodde.
iaf om man ska sova i skogen och ha med sig all mat så blir det ju en del tyngd att bära på. Eftersom stora delar är långt från affärer och boende så blir det ju så att man får ta med sig allt man behöver.
jag försökte ändå köra så bantat jag kunde . sov i en hängmatta, superlätt sovsäck, superlätta vandingsstavar(nästan ett måste i den kuperade terrängen), torr-mat och energikakor(mat för 5dagar), och allt annat så lätt jag kunde hitta. Det slutade ändå på strax under 10kg.
vatten hade jag bara med mig 0,7liter som mest och tog det jag behövde från sjöar och vattendrag(hade ett vattenfilter med mig)

tog tåget till strömstad och började där, avslutade i munkedal.
lyckades bara springa korta sträckor där det var plattmark, så fort det blev kuperat blev det för ansträngande. var ute i 4 dagar och som mest tog jag mig 46km på en dag. det blev ca 3-4000 höjdmeter sammanlagt enligt gps-klocka.


är en van löpare i övrigt och sprungit ett gäng terrängmaror och ultror.

dock funderar jag på att göra det igen men då endast sova max 1-2 nätter ute och köra ännu lättare packning. ta bort en del mat och hängmatta och sova i vindskydd istället.
men vindskydd kan vara upptagna så det kan vara lite mer chansning, det var ju väldigt skönt med hängmatta för den kan man ju hänga upp var som helst...

ett tips är att inte göra det i mygg/knott tider, kör på våren eller hösten istället.

mvh
Daniel
 
hej, här kommer en ungefärlig packningslista av det jag hade med mig.
inga ombyten och inga extra skor. råkade ut för regn en dag men hade turen att tajma det med stugan på vaktarekullen så då kunde jag sova under tak och torka allt. men man är ju blöt mest hela tiden då man svettas en del.

jag drack från bäckar där vattnet rörde sig och inte kom från något samhälle/jordbruk samt alla sjöar. när jag var riktigt desperat en gång drack jag från en nästan uttorkad bäck med brunt vatten, men vattnet rörde sig så jag antog att det var ok(vilket det var).

Black diamond carbon stavar ca 250gram
Esbit kök(100gr)
Liggunderlag Thermarest NeoAir XTherm ca 500gram
Dunsovsäck ca 500gram
Hängmatta: Exped Scout Hammock Combi UL ca 900gram inklusive myggnät och tarp
Ryggsäck ca 500 gram
Regnställ jacka(marmot essence) plus byxor ca 300gram
Extra strumpor,kallsonger och underställströja(men i övrigt inget ombyte)
Pannlampa
Vattenflaska 0,7 liter
Platypus GravityWorks water filter Complete Kit 2L
Mobil + powerbank
Första hjälpen plus smärtstillande
Kniv och sked
kartor
Liten handduk(så man kan torka sig efter bad).
Mat för 5 dagar bestående av torrfoder att mixa med vatten och energibars.
samt vattensäkra påsar att förvara sovsäcken och extrakläderna i)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...