Bästa skridskoryggsäcken

Med risk för att verka galen tar jag upp en gammal tråd. Att just långfärdsskridskoåkare lever i föreställningen att flytvästar 1. hindrar rörelse 2. är för varma vintertid 3. har för lite flytkraft 4. gör att man inte kommer upp på iskanten 5.kan få en att drunkna (!) 6. tycker det är mindre hindrande och säkrare att ha en 40 liters delvis luftfylld ryggsäck - är en av livets stora gåtor.

Nu går det dock inte längre avvisa flytvästarna, när de uppblåsbara finns. Annars finns utmärkta kajakvästar för endast 350 kr. Sedan kan man obekymrad av volym och "flytkraft" välja den säck man vill för ändamålet, nämligen medföra ombyte mm utan att hindras i rörelsen. Bo Gustavsson kom ner till 2,6 kg i detta exempel: http://snabelslash.com/bo/utrustningslistan/

1. Visa mig hur du tar dig upp med en uppblåst räddningsväst!
2. Gäller för allt annat än uppblåsbar väst, se ovan.
3. Har jag aldrig hört och skulle väl ingen vettig människa påstå?
4. Show me! Utan att punka västen!
5. Hur? Vem påstår det? (se 3.)
6. 30 liter rygga åker jag med. Måste jag ju ändå ha med mig, kanske skulle klara mig på 25, men det är tveksamt.

Happy trolling!!
 
En kajakväst eller en så kallad seglarväst bör funka bra vid självräddning ur vak.

En räddningsväst bygger mkt framåt så där borde det kunna bli knepigare.

Ryggsäckar om de sitter bra och på rätt höjd är beprövade och är del av ett fungerande koncept. Att ha vattentätt förpackat ombyte är viktigt vid turer i kallt väder en bit bortanför uppvärmda hus.

Har du övningsplurrat på bristande is med uppblåsbar flytväst Ulf?

Thure
 
Jaga nu börjar det igen. Alltså: Man långpaddlar till havs med flytväst, ja, även i tropikerna, slår runt och tar sig upp i kajaken genom att häva sig upp över akterskrovet och vrider sig ner i sittbrunnen. En iskant är rena barnleken jämfört med detta. Både kanotister och tävliingsseglare har flytvästar som inte hindrar dem och de har dem faktiskt för att kunna flyta med också, om man blir trött. Jag kan däremot hålla med om att de nya uppblåsbara flytmedlen inte lämpar sig, då de är automatiska och många saknar munstycke.. Och även om man hamnar högre med överkroppen, så kan det vara svårt ta sig upp med fylld väst. Punka kan man väl kosta på sig, om västen räddat ens liv! Min gamla dykväst har varit till hjälp några gånger, när jag testat välta med kajaken, bara genom att blåsa i lite luft Men kajakvästerna är platta framtill, utvecklade för att man ska vara fullt rörlig, och ändå få lite flythjälp. .En ryggsäck 'är vad jag förstår utvecklad för att bära saker i, inte flyta på. Åker jag insjö lämnar jag säcken i bilen. Pik, dubbar, kajakvästen. swiisch!
PS Thure: Nej, och när jag nu läst lite vad kanotisterna tycker och en massa omdömen i allmänhet om de automatiska västarna, så tar jag tillbaka den rekommendationen. Man blir för orörlig helt enkelt. Dessa är för rena nödlägen, används av fallskärmshoppare bl.a. Å andra sidan är man ju inte så rörlig med en vattenfylld fjällryggsäck heller...
 
Jaga nu börjar det igen. Alltså: Man långpaddlar till havs med flytväst, ja, även i tropikerna, slår runt och tar sig upp i kajaken genom att häva sig upp över akterskrovet och vrider sig ner i sittbrunnen. En iskant är rena barnleken jämfört med detta. Både kanotister och tävliingsseglare har flytvästar som inte hindrar dem och de har dem faktiskt för att kunna flyta med också, om man blir trött. Jag kan däremot hålla med om att de nya uppblåsbara flytmedlen inte lämpar sig, då de är automatiska och många saknar munstycke.. Och även om man hamnar högre med överkroppen, så kan det vara svårt ta sig upp med fylld väst. Punka kan man väl kosta på sig, om västen räddat ens liv! Min gamla dykväst har varit till hjälp några gånger, när jag testat välta med kajaken, bara genom att blåsa i lite luft Men kajakvästerna är platta framtill, utvecklade för att man ska vara fullt rörlig, och ändå få lite flythjälp. .En ryggsäck 'är vad jag förstår utvecklad för att bära saker i, inte flyta på. Åker jag insjö lämnar jag säcken i bilen. Pik, dubbar, kajakvästen. swiisch!
Jo, visst börjar det igen, tydligen.

Ok, men då får "man" som långpaddlar göra som "man" vill. Själv skulle jag inte kunna njuta av skridskoåkning som jag gör om jag gjorde det i seglarvästen. För svettigt, vilket sen leder till för kallt. Brukar ha den uppblåsbara när det är riktigt varmt på sommaren delvis av den anledningen.
Den uppblåsbara blir värdelös när den är punkad, även om "man kan kosta på sig det" Men hur gör du om du plurrar igen?

Och var har du ombytet om du åker utan säck? Det var ju så viktigt att kolla plurrombytet i den andra tråden, hur ska du ha det? Kan vara långt till bilen även om det är en insjö.

Happy trolling!
 
Stackars alla roddare och kanotister alltså som de måste svettas! För att inte tala om OS-seglarna! Vi talar ju ändå om vintersport här. Men jag mrenade ju inte seglarvästar, flytjackor o.dyl utan kajakflytvästar. Och självklart har jag rygga i skärgården och Vättern. Men med 20 min till bilen ser jag inget behov av att ha 40 liter grejer på ryggen. . Inte på plogad bana heller...Vill du bara retas, Jonas?
 
Stackars alla roddare och kanotister alltså som de måste svettas! För att inte tala om OS-seglarna! Vi talar ju ändå om vintersport här. Men jag mrenade ju inte seglarvästar, flytjackor o.dyl utan kajakflytvästar. Och självklart har jag rygga i skärgården och Vättern. Men med 20 min till bilen ser jag inget behov av att ha 40 liter grejer på ryggen. . Inte på plogad bana heller...Vill du bara retas, Jonas?

Jag tycker att jag svarar sakligt. Du beter dig som ett troll och ändrar dina svar vartefter.
Jag vet inte vem du är eller vad du har för erfarenhet och kompetens av skridskosäkerhet. Den verkar vara begränsad. Min är omfattande.

Happy trolling!
 
Inte så förfärligt om man ändrar sig! Pröva någon gång vet ja! Jag ändrade mig gällande inflatable pfd, men inte resten. 1. Ryggsäckar är inte för att flyta med. 2. Kajakvästar är för att flyta med 3. De är dessutom för att utöva fysisk aktivitet med 4. Ju mindre packning desto behagligare skridskoåkning.

Denna studie talar knappast emot dessa enkla slutsatser.

Här sätter jag punkt. Lättare flytta på månen än få långfärdsåkare ta in nya idéer, verkar det. (Jo, min erfarenhet är begränsad, sysslat lite med skridsko i bara 40 år. Långfärd, insjö, ytterskärgård, Hjälmaren, Vättern, hastighet, slipteknik, åkteknik, bindringar, historia..Inte så mycket med säkerhet. Du verkar vara superexpert. Synd du inte kunde vara lite ödmjukare i tonen också.)
 
Senast ändrad:
Lite ödmjukhet är inte fel i en diskussionstråd.

Varför förkastar du fungerande koncept usilfer?

Däremot kan det finnas andra strategier som fungerar med vissa givna förutsättningar. Men om du inte förklarar förutsättningarna utan vill provocera bör du vara nöjd med att få mothugg.

Thure
 
Denna studie talar knappast om "fungerande koncept". Ridöolyckan veckan senare...; "En av de omkomna förefaller ha haft en ryggsäck som tippade honom framåt och förmodligen gjorde det svårt för honom att simma. Två av de överlevande rapporterar också att de hade svårt att simma på grund av tendens till tippning framåt. Därtill hade några problem med högt sittande ryggsäckar som pressade fram mössan så att den
ville åka ner över ögonen. ".

Till detta lintrassel - välkänd fara bland kajakpaddlare.

Som sagt - man måste vara ödmjuk i allt detta, besserwissrande och övertro på utrustning gentemot praktik är väl snarare en fara. Vad är det som är så upprörande egentligen att föreslå flytetyg istället för att förlita sig på otympliga bärtyg, som snarare kan vara sänken? Jag förstår inte det.

Pekka, exakt, men det gäller mindre insjöar. Gärna också hastighetsskridsko och trikåer!
 
Ett par följdfrågor ang Talon 33.

Någon som använt Lundhags Secura safety system till denna ryggsäck?

Jag har sett att Talon 33 finns i två storlekar. Efter att mätt upp min rygglängd på egen hand till ca 45-46 cm pekar det på att välja en S/M (31L).

Har ni någon erfarenhet av dom olika storlekarna? jag har förstått att man vid långfärdsskridskoåkning vill att ryggan ska sitt lågt, men det borde väl inte tala mot den mindre storleken eftersom man då lär minska på rygglängdsinställningen?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...