Kikare

Nja, den ingår i kvarlåtenskapen efter min far - och frågan är om den är värd att värdera in i fördelandet mellan oss bröder. Visst vore det kul att veta när den är tillverkad, om sånt går att få fram. Men bara 'tillverkningslandet' anger väl att den är från före murens fall... Du skrev "men har andra önskvärda kvalitéer", vad avsåg du då?

Själv har jag en motsvarande i 10x40 som har affektionsvärde av exakt samma skäl som din kikare.
Överlag är de här skarpa, har nästan osviklig mekanik och en skön känsla du inte får i så många nya kikare. De brukar gå att serva, och Zeiss har enligt andras vittnesmål brukat vara generösa med reservdelar.
Räcker detta för att täcka "andra kvaliteter"?
Vattentät är den däremot inte.

Jag skulle betala ca max 2000 för en sådan men ändå få en bild som är underlägsen många nya kikare med lägre pris än så.
Det finns dock alla skäl att ta vara på en kikare som denna helt oavsett affektionsvärdet. Det är en kikare som är gjord för att användas i flera generationer.
 
Förbarma dig

OK, en
"ZEISS 8x30 B 'Made in West Germany'" med serienr 1886783
är det något att ha? Den väger hela 600 gram, vilket jag tycker känns
rätt mycket för en så kompakt kikare, eller? Är den värd nåt, och: ska
jag förbarma mig över den?

Köpte exakt en sådan kikare runt början av 90 talet för att användas till sjöss. Vill minnas att jag gjorde en deal med en optiker som sålde kikare. Jag gjorde lite jobb åt honom. Priset vill jag minnas var en bra bit över tiotusen riksdaler då. Dyr med andra ord tyckte jag men jag har inte ångrat mig. Robust och vattentät. Under seglingsåren var den till mycket glädje. Den får numera följa med på turer på landbacken.

Så Odd du har en mycket fin kikare nu.
 
Gissningsvis är din kikare från 1980-talet. Zeiss multicoating kallad T* började användas de sista åren på 70-talet och West Germany tyder på att den tillverakts innan återföreningen och murens fall.
Zeiss har alltid stått för hög optisk och mekanisk kvalitet, och en kikare tillverkad på 80-talet i Zeiss västtyska fabriker med modern multicoating var på den tiden ihop med Leica det bästa man kunde köpa och kostade därefter. Den optiska kunskapen på 1980-talet är inte stort sklid från dagens (speciellt efter att multicoating införts), så om den är i bra skick har du en fantastisk fin kikare du kan njuta av att använda i många år.:)
 
Senast ändrad:
Begagnad kikare?

Hej!
Lånar tråden för en fråga, vad kolla efter / se upp med om man köper en begagnad kvalitetskikare ? tex Leica, zeiss mfl
 
Hej!
Lånar tråden för en fråga, vad kolla efter / se upp med om man köper en begagnad kvalitetskikare ? tex Leica, zeiss mfl

Tecken på skador efter tex att den ramlat i backen så att linserna är skadade, lösa, även repor på linserna och att de rörliga delarna är OK och inte kärvar samt att den då så klart fokuserar och visar tydlig och skarp bild, om inte så brukar det vara tecken på att den fått på nöten och då är den inget att ha.

Så skulle iaf jag tänka vid köp av beg kikare.
 
Naturbokhandeln på Öland har ibland begagnade kikare.

Jag köpte en begagnad Leica 8x20 typ 20 år gammal i en antikaffär i Wien för 1500 Kr..

Innan jag slog till så jämförde jag med en ungefär jämngammal Swarovski och Leican var snarast bättre och har också hållit bra mekaniskt under ca 8 år i min ägo. Verkar som just den Leican har aningen mer robust mekanik än Swarovskin.

En "lågmilare" är förstås att föredra. Hårdskådande ornitologer kan slita rätt hårt på sina grejor.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.