Kikare

Mot rörliga objekt typ fåglar är en tvåögd kikare överlägset lättare att rikta in synfältet vilket med råge uppväger viktnackdelen.

Thure
 
Monokulärkikare

Priset är bra, förmodligen är inget annat bra. Märket är okänt för mig, vilket du kan lita på är en tydlig indikation på att det är obskyrt.

Små monokikare är smidiga så länge man har dem i fickan. När man ska titta med dem blir det meckigt med skärpeinställningen, placeringen framför ögat och bristen på stabilitet när det inte finns två stödjepunkter, bara en.

10x25 är inte jättepopulära ens som binokulärkikare, de balanserar på gränsen till det användbara även om de är av flott märke.
8x25 är lättare att använda och överlag mer användbart även om 8x30 är "riktiga" kikare på ett annat sätt.
Den enda 8x25 jag skulle kunna tänka mig att använda är Swarovski CL som ligger på ca 6000 kr.

Om du vet att du vill ha ett monokular så satsa på lägre förstoring, helst under 8x, och ett bra märke. Tror att Opticron har några hyfsade.
 
Tack för infon.
Det som fångade mitt intresse för den kikaren var förstoringen på långt håll.
Tanken är att en monokikare är lättare att bära, men om den blir skakigare/svårare att hålla still då blir det inget trevligt att titta i.
En 8x25 för 6000 är långt över min budget.
Har nog max 3000 att handla för.
 
Som uppväxt på sjön är den klassiska binokulära marinkikaren 7X50 en trogen kompis men jag har aldrig kunnat utnyttja den fullt ut på synfel utan enbart som monokikare så för mig är monokikare bra och har använt några samt att jag har ganska god vana av kikarsikten som ju är lite lika i funktion.

Visst lite skakigare i början tills Du lär Dig att hålla den rätt och använda kroppen och befintliga föremål som stöd/stativ då blir det mycket enklare, jag har en lättare tubkikare 10-40X av rysk härkomst och den lärde jag mig att handhålla med Ok resultat så det funkar.

Vet Du att Du ska använda den mest på långa håll som för mig betyder +1km så är nog 10X ett bra val men håller Du Dig mest på kortare håll så är 8X fullt tillräckligt.
Här finns några att välja på http://www.gofoto.se/monokikare?gclid=CKX5vZ-GjMoCFer2cgod-AYLGg så kolla på dem och testa själv för det är inte så hopplöst som vissa påstår och Du behöver inte lägga en förmögenhet på den heller, det viktiga är att Du lär Dig hantera den så Du har nytta av den och träning ger färdighet ;-)
 
Det finns skäl varför militära kikare håller sig inom 6-7x förstoring, för att kikaren skall göra nytta skall den hållas någorlunda stilla.
Ett sätt att öka stabiliteten är att stå på snöret från kikaren, saknas snöret sätt dit ett.
USDs Fuij 7x28 dbl med streckplatta väger in under halvkilot och blir väldigt kompakt hopvikt.
http://www.utsidan.se/friluftsguiden/ovrigt/kikare/weems-plath-fuji-apache-7x28_3060

Det är sant att en monokular väger mindre än hälften men skakproblematiken kvarstår.

go tur
 
Förstoring

"Förstoring på långt håll" är ett uttryck jag inte köper.
Förstoringen är likformig oavsett betraktningsavstånd och objektstorlek.
Man kan förstå förstoring x med att stå på 1/x*avstånd.
Ett föremål betraktat med en 10x kikare på 100 meters avstånd framstår med samma avbildningsskala som om det setts med det obeväpnade ögat på 1/10 * 100 dvs 10 meters avstånd. Med en 8x så blir det 1/8 * 100, alltså 12,5 meter.

Ju närmare betraktningsavståndet är, desto ointressantare är förstoringsgraden eftersom man med ett litet fåtal steg framåt med en 7x eller 8x kikare kan erhålla samma avbildningsskala som en 10x kikare:
Om objektet är 10 meter bort motsvarar en 10x kikare att titta på det på 1 meters avstånd utan kikare. Med en 8x kan du kliva fram två meter till 8 meters betraktningsavstånd och få samma avbildningsskala.

I teorin är kikare med högre förstoring mer intressanta vid långa betraktningsavstånd, eftersom den förflyttning som behöver göras för att erhålla samma avbildningsskala med en svagare kikare blir lång i meter räknat.

Men mer förstorande kikare har generellt smalare synfält, svagare ljusstyrka och förstorar handens rörelse (skakningsoskärpan) proportionellt mot förstoringen.

Jag har själv under idealiska förhållanden sida-vid-sida-jämfört två absoluta toppkikare, 8x och 10x, och på mycket långt håll undersökt om det kunde finnas någon minimal detalj som jag kunde se i 10x men ej i 8x. Teoretiskt har 10x kikaren genom sin högre förstoring en högre upplösning, men båda kikarna överstiger med god marginal ändå mina ögons upplösningsförmåga.

När jag inte kunde se någon skillnad i vilka detaljer jag faktiskt kunde urskilja sålde jag 10x-kikaren, och 8x är nu min övre gräns för handhållna kikare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.