Topptur i Hemavan

Hej!

Jag och några vänner har planer om att gå på topptur i området runt Hemavan under våren. Skulle vara tacksam för att få ta del av era erfarenheter.

En tanke jag har är att åka Kungsliften upp och sedan fortsätta upp till ca 1400möh för att sedan åka ned i ravinen som mynnar ut väster om Viterskalsstugan. Hur är denna ravin? Är den så pass brant att den har en lavinrisk att betänka? Pratade med några telisåkare som kom ned där i våras och de tyckte inte att den var så avancerad eller riskabel.

Hur är Måskoestjåhkes västsida att åka ned längs? Eller är det att föredra att åka från N.Sytertoppen snett ned mot glaciären överst i Viterskalet?

Gott Nytt År!
 
I boken "Svenska toppturer" (eller liknande, utgiven av Calazo är den iaf) finns ett helt kapitel om Norra Storfjället. Boken brukar finnas på många bibliotek.
 
Ddt finns fantastiska möjligheter för toppturer runt hemavan. Utöver "svenska toppturer" finns en bok som heter typ "topptur- kebnekaise, ahkka, hemavan, mo i rana". I båda böckerna ges mängder av bra tips och dessutom information om hur svåra och farliga olika turer är.
 
Handgriplga tips på turande kring Hemavan

Hej,

Precis hemkommen ifrån turande i området.
Tältade och turade.
Dessvärre kan man aldrig säga vilka delar som är lavinfarliga eller ej i förväg.
För mig var det at undvika nord och nord-västsidor då vind och temperatur hade gjort dessa osäkra. Generellt är 25grader och mindre säkrare sluttningar.
Kobåset och området som ni nämner är fint. Skaffa Mikael af Ekenstams bok över området OCH boken Svenska toppturer (ni sponsrar personer som hjälper oss andra, samt får ovärderlig hlälp att hitta rätt själva:)) samt AC2 (Fjällkartan).
det går även att köpa en karta av ett annat fabrikat väl på plats (120kr).
Generellt är det vanlig lavinutrustning som gäller, bra grejor, men än viktigare, uppdaterad och väl intränad kunskap. Jag har ett namn till er på en person som turar i området hela säsongen. Hör av dig så kan jag förmedla detta.

Hälsningar Johan
 
Tack för matnyttiga tips.

Johan: jag hör kanske av mig när jag läst igenom guideböckerna. Tänker nog inte dra förrän tidigast i början av mars...

Egentligen skulle jag vilja röra mig i lutningar på max 25-30grader. Dels för att minimera lavinrisken men också för att jag inte tycker jag är så bra skidåkare att jag får ut något ur riktiga branter.

Ravinen som jag beskrev verkar på fjällkartan vara ganska brant dock. Hade varit roligt att få en kommentar kring just denna, men det kanske dyker upp i böckerna.
 
Ravinen du tar upp är inte tillräckligt brant för att vara lavinfarlig. Det finns dock en brant skiers left som enligt min minnesbild kan tänkas släppa ned i ravinen, men man ska ha väldig otur om den rasar just när man åker förbi. Ravinen är ett kalasåk vid bra snöförhållanden, men var beredda på att vägen tillbaka till hemavan utgörs av några ganska dryga kilometrar.
 
Vill för övrigt ge en eloge till dig som tältat och turat runt Hemavan nu. Har det inte varit typ 20 minus och dagsljus fem timmar per dygn? Jag skulle gärna höra mer om detta äventyr!!
 
Ravinen du tar upp är inte tillräckligt brant för att vara lavinfarlig. Det finns dock en brant skiers left som enligt min minnesbild kan tänkas släppa ned i ravinen, men man ska ha väldig otur om den rasar just när man åker förbi. Ravinen är ett kalasåk vid bra snöförhållanden, men var beredda på att vägen tillbaka till hemavan utgörs av några ganska dryga kilometrar.

Ok, ja samma bedömning gjorde några åkare jag pratade med förra året. Skiers left = på vänstra kanten överhäng?

Håller med om att kungsleden tillbaka är seg transportsträcka med alpina grejer.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...