Val av vax till Lundhags Syncro High

Hej,
Köpte ett par Lundhags Syncro High på XXL och NIKWAX Waterproofing Wax for Leather.

Jag tänkte väl inte så mycket på det, "står ju för läder" men sen inser jag att det finns massa typer av läder och när jag googlade verkar folk inte eniga om det ena eller det andra.
Eftersom detta är min första riktiga kängor så blev jag lite orolig, borde jag köpa nått annat att smörja dem med? Jag har inte packat upp nått av det ännu.


Tacksam för svar

Länkar för referens;
http://www.lundhags.se/product/16326/syncro_high
http://www.xxl.se/skor/skotillbehor...-for-leather-vax-for-kangor/p/1065619_1_style
 
Lundhags själva rekommenderar vax för sina Syncro kängor.
Fett gör lädret mjukt och lite sladdrigt och är inte det bästa om man vill behålla stabiliteten i skaften.

Vill du behålla den borstade nubuck ytan så ska du varken använda vax eller fett utan en speciell impregnering för just nubuck. Nikwax gör sån också, brukar ofta vara flytande. Jag använder Eccos nubuck sprey.
 
Använd fettsmörja.
Lundhags egna är bäst. Mocka looken kommer att ersättas med en slätare och mer smutsavstötande yta. Fettet tränger även in och vårdar lädret.
Någon risk för sladdrighet kommer inte att drabba den modellen. Du kommer däremot få ett par mjukare och mer följsammare käng.
 
Just så

Använd fettsmörja.
Lundhags egna är bäst. Mocka looken kommer att ersättas med en slätare och mer smutsavstötande yta. Fettet tränger även in och vårdar lädret.
Någon risk för sladdrighet kommer inte att drabba den modellen. Du kommer däremot få ett par mjukare och mer följsammare käng.

Kan bara hålla med. Lundhags lädersmorning kör jag på alla mina kängor svarta, natur, nubuck. Lädret håller sig mjukt och spänstigt hur länge som helst. Syncro blir inte ett dugg sladdrigt. Vill man ha kängor som håller och fungerar så är det lädersmorning som gäller. Skall kängorna stå i garderoben och se utvann nya kan man använda Wax , men det är enda tillämpningen för Wax !
 
Nikewax för nubuck ska du ha.

Håller med! Jag har ett par Jaure som också är en känga med membran från Lundhags. Mest tån och färgen som skiljer lite. Membranet ger kängan en stabilitet och tröghet som inte påverkas av fetter och oljor. Men, nikwax medel för nubuck behåller mockautseendet OCH gör kängan vattentålig. Har sått i vattnet flera gånger och dragit upp och i båtar mm.
 
Håller med! Jag har ett par Jaure som också är en känga med membran från Lundhags. Mest tån och färgen som skiljer lite. Membranet ger kängan en stabilitet och tröghet som inte påverkas av fetter och oljor. Men, nikwax medel för nubuck behåller mockautseendet OCH gör kängan vattentålig. Har sått i vattnet flera gånger och dragit upp och i båtar mm.

Ja dom blir i det närmaste vattentäta. Mitt förra svar var lite kort men nu har jag tid för ett lite längre svar. Jag har ett par syncro high som endast behandlas med nikewax nubuck och dom klarar sej bra under blöta fjäll och skogsturer. Inget vatten tränger in när man vadar så länge vattennivån inte hamnar över skaftänden såklart. Jag har pratat med några vandrare under mina turer och de som använder fett skyr vad som pesten då deras lundhagskängor inte är täta. Förr körde jag också med fett men jag har lyckats bättre med nikewaxet. Men jag tror att man ska köra det från början när kängan är ny.
 
Väcker denna gamla tråd.

Köpte Jaure 2 Light High och blir lite fundersam hur jag ska behandla dem.

Fått tips om Grease i början samt var 10 gång sedan och däremellan Wax. Dock verkar åsikterna gå isär om Grease och det gör också att newbucken (hur det nu stavas) blir mörkare.

Kängorna är nya och jag vill ju göra "rätt" från början.

Vad säger ni?
 
Det mesta som går att säga står i den gamla tråden. Köpte ett par Lundhags Guide som är i svart nubuck och var också lite tveksam men har både kört med wax och Lundhags lädersmorning. Resultatet blir en yta som mer liknar ett blankt läder. Om man inte vill ha det så är det speciella medel för nubuck som gäller. Själva skon blir inte jättemjuk bara för man kör med fett.
Prova på en mindre yta först.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
Johan123 Kängvård, enbart vax Utrustning allmänt 3
i-or Olja eller vax till GTX-kängor? Utrustning allmänt 2
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.