Kolesterol

Var nyss på min årliga hälsoundersökning. Däri ingick blodtryck, varom jag sagt en del förut.
Jag hade 153/87 vilket väl inte var så farligt mycket, enligt sköterskan. För två år sen hade jag
130/80 och jag siktade mot det mer normala 120/80.
Vården sätter gränsen (högt!) till 140/90. Är man fysiskt aktiv ska man
väl inte nöja sig med att vara på gränsen till vårdfall.


När läkaren mätte om var det dock 140/80, av vilka det första fortfarande är för högt.

På ett enda år hade jag krympt 2 cm.

När det gäller kolesterol fick jag också ett kanske nedslående besked. När jag lade om min diet
våren 2011 fick jag direkt utdelning i viktskontroll - än idag håller jag mig i intervallet 67-68 kg -
då var det snarast 72-73. När jag mätte mitt kolesterol 2011, 2012, 2013 fick jag totalvärdena 4,2; 4,6; 4,8.
Nu blev det 5,7, det högsta jag haft på en sådan undersökning!

På min begäran särade de på HDL och LDL. HDL var 1,3 vilket är på rätt sida om referensvärdet som är 1.
LDL var 3,4 - där är refvärdet 3 - där ska man ligga under. I Andreas Eenfeldts bok Kostrevolutionen (LCHF-inriktad)
verkar det bara vara HDL som räknas, möjligen också kvoten mellan totalvärdet och HDL. Den var alltså 4,4.

Frågan är alltså vad det kan bero på och om det betyder något. Vad jag gjorde 2011 var väl att minska på socker,
t ex skippa smaksatt yoghurt och müsli med sockertillsatser. Däremot frossade jag i nötter, och givetvis grönsaker,
även rotsaker. Tidigare hade jag
ofta ätit kasseler, en enda bit räcker i en vecka, men det slutade jag med för att minska saltintaget.

Efterhand har jag gått över till allt fetare kost och alltså mindre kolhydrater, t ex istf. müsli enbart
nötter och fröer på morgonen. Till dagens huvudmål inte längre pasta, ris, e.d. Bönor och linser (innehåller
dock en hel del kolhydrater), kött, fisk (makrill eller lax) och lite olika grönsaker. Efter morgonträningen
har jag tagit en banan och något proteintillskott - bananer har jag slutat med (massor med socker) och
proteinstavarna har jag bytt mot t ex ost och Bregott på fett fröbemängt bröd.

Så gtrots att jag dragit ned på kolhydraterna har ett par av mina värden försämrats.
Jag har ätit desto mer fett, även mättat. Det är här åsikterna går isär.
LCHFprofeterna menar att det inte är någon skillnad (men Omega-3 är bra, tycks alla anse).
Traditionalisterna förespråkar "magra mejeriproduter" (på sin höjd) ibland sådant som lättmargarin (50% vatten,
och guvet vilka kemikalier som ingår). Svårt att veta vad man ska tro på, men på försök tänker jag backa mina vanor lite.
Läkaren föreslog att jag skulle återkomma i vår för ett nytt kolesterolprov. Blodtrycket kollar jag själv;
Jämfört med en mätning i december verkar det ha försämrats, men jag avvaktar den nya serien.

Sen gäller det att hitta någon (privat) vårdinstans som bryr sig och inte bara skyller på min ålder.
 
Hej Peter.

Blodtrycket som sjuksköterskan tog var antagligen ett mätfel, det finns massor av faktorer att ta hänsyn till, storlek på manchett, manchett och steoskop ska inte komma för nära varandra, nedre del av manchetten ska vara ungefär i höjd mitt på hjärtat, armen ska vara avslappnad och i vila med handen vilande på ett underlag mm.

Vill du ha bäst möjligt resultat, hör om du kan få en dygnsmätning, då får du en dosa som ska bäras under ett dygn och som mäter blodtrycket med täta mellanrum på dagen och mera sällan under natten.
Då får du dels mera tillförlitligt vilotryck och dels en bild av hur blodtrycket reagerar under dagens aktiviterer, vilket är lika viktigt som vilotrycket.

Kolesterolet (korrekta LDL-värdet är väl 4,4? 3,4 gissar jag är skrivfel.) beror antagligen på att du efter vad du skriver äter en del mättat fett.
LCHF-dieten sänker kolesterolet (främst LDL) så länge man går ned i vikt, men när den är stabil blir det viktigt att vara försiktig med det mättade fettet.
Om du vill leta efter studier av LCHF och kolesterolvärden, se då efter studier på långtidsverkningar. Det kommer in ganska många hjärtinfarktpatienter nu som gått på LCHF i flera år.

Du behöver inte vara väldigt rädd för lite kolhydrater, effekten på vikt, kolesterol mm är identisk vid ganska måttlig reduktion som vid extremvarianter, som Atkinsdieten. Kolhydrater har också ett viktigt jobb att göra i kroppen.

Så länge du inte har problem med rygg eller nacksmärtor behöver du inte bry dig om att du blev mätt som 2 cm kortare, detta kan bero på hur mätstickan är uppsatt, om den är sliten, vem som mäter, samt tid på dagen och hur du rört på dig före undersökningen.
Det skiljer t.ex ett par cm om du mäter dig direkt på morgonen och om du mäter dig på kvällen.
Det finns reella anledningar till att man blir kortare, men 2cm på ett år utan allvarliga, kroniska rygg/nacksmärtor är mätfel.
 
Tack för ett informativt svar. Till min stora förvåning mätte sköterskan med en sådan där automatisk apparat som jag har hemma; dessutom halvliggande, efter EKG. Läkaren däremot mätte på traditionellt sätt; jag satt på en brits.

Jag mäter sjäIv rätt ofta, för att avdramatisera det hela. I december mätte jag i åtta dagar, sittande vid mitt skrivbord, efter 10 minuters vila (med förströelse), alltid vid 16-tiden, då jag tror vilotrycket är som högst. Jag snittade på ungefär 135/75 de sista sju dagarna, den första avvek kraftigt. Nu har jag påbörjat en ny serie, för att ha något att hänvisa till vid vårdkontakt. T ex,

28/1, em: SYS/DIA//puls: 146/84//53, 146/82//50, 149/77//49
29/1, morgon: 135/77//58, 137/81//49, 133/74//48

Pulsvärdena antyder att jag inte var precis uppjagad vi mättillfällena.
Hyfsade för en 70-åring, tror jag. Så det här är rätt höga bt-värden.

För 4 år sen skrev läkaren remiss på 24-timmarsmätning - då hade jag haft 160/90
(mätfel, jag jag hade gått dit och inte fått vila). Men det fick jag inte, utan istället tre isolerade mätningar på VC. Vid den tredje lät man telefonen stå på med en hemsk signal under min väntan. När jag avslutat den här veckoserien tänker jag kontakta VC på nytt, och insistera på 24-timmars.



Under tiden går jag tillbaka
till min mera lyckosamma diet, t ex skippar ostmackorna. Mitt intryck är också att LCHF är suveränt för viktsnedgång, men vikt, fettprocent och visceralt fett verkar enligt annan undersöknng vara helt under kontroll.
(t ex 67-68 kg på mina 173 cm).

Prövar också lite kolhydrater när jag äter kött eller fisk, matvete e.d. som tidigare. Jag blir alltid dåsig efter dagens huvudmål, kanske en blodsockerdip, vad vet jag?

Jag har som längst varit 177; jag trodde jag krympt färdigt. Nu är jag 173. Jag har haft en del ryggproblem. Jag var hos en privat sjukgymnast och efter hennes undersökning hade jag så ont att jag inte kom upp på min cykel utan måste leda den hem. Så den frågan har fått vila.
 
Nu ska jag försöka lägga mig i utan att trampa någon på tårna.

LCHF är ett svårt samtalsämne eftersom det finns för lite kliniska bevis på dess för- och nackdelar. Min åsikt är dock att det är en onaturlig diet, kroppen är gjord för att ta till sig ett brett spektra av näringsämnen. Jag har själv gått ner 25kg helt utan kostomläggning, det enda jag gjorde var att minska på maten, äta på bättre tider och röra på mig mer. Har man motivation så kommer disciplinen av sig självt.
Jag är inte rädd för fett, jag upplever att jag håller mig mätt längre tid på detta än på endast kolhydrater, vilket leder till att jag totalt sett äter färre kalorier/dag. Men om man däremot enbart äter fett tycker jag att tanken på att blodfetterna kommer att stiga ligger ganska nära till hands.

Jag pratade med en dietist för ca 2 månader sedan om huruvida margarin och andra E-ämnesprodukter är farliga eller ej. Jag har själv varit väldigt restriktiv med dessa typer av produkter innan detta samtalet men hon gav min övertygelse en knäck… Hon menar att alla de E-ämnen som finns i produkterna också finns naturligt. Ett äpple i trådgården innehåller flera hundra E-ämnen utan att folk är rädda för att äta det, medans om samma E-ämnen förekommer i någon annan produkt så blir folk vettskrämda.
Samma sak gäller grädde, som får tillsatser av ett ämne utvunnet ur tång för att få en fluffigare konstistens. Människor går till affärerna och köper tång för dess hälsoskäl, men när samma ämnen finns i grädde så blir de livrädda.

Att byta ut mättade fetter mot omättade är egentligen inte så svårt. Byt ut steksmöret mot olja, byt ut bregott mot lätta, ät mer fisk, frukt. Jag anser alltså inte att du ska övergå till en kolhydratkost, det finns många nackdelar med det, men jag tror att vi ska leva som evolutionen har skapat oss, dvs ha en stor variation av föda där både fett, kolhydrater och proteiner är en naturlig del och där socker är en onaturlig del (bortsett från frukter och bär som är naturligt förekommande) och där även svält är en naturlig del av vardagen. Man kan även tänka på att okokta rotfrukter och grönsaker har ett lägre GI än kokta, så man kanske kan fylla ut matlådan med mer sådant.

Det finns mycket att säga i detta ämnet och mycket som du säkert redan vet. Till sist så kokar ju allt ned till hur du själv mår och vad du trivs med.
 
T Perssons föredrag är intressant för socker och förädlat mjöl är sent påkomna delar av kosten, att sen livsmedelsindustrin går från socker till och sötningsprodukter är givetvis intressant eftersom alla skapar ett större behov, läs konsumtion.
Hans slutkläm att om vi äter väl blandat och rör oss lagom producerar levern de socker vi behöver för att driva hjärnan.
 
Nu ska jag försöka lägga mig i utan att trampa någon på tårna.


Jag är inte rädd för fett, jag upplever att jag håller mig mätt längre tid på detta än på endast kolhydrater, vilket leder till att jag totalt sett äter färre kalorier/dag. Men om man däremot enbart äter fett tycker jag att tanken på att blodfetterna kommer att stiga ligger ganska nära till hands.


Att byta ut mättade fetter mot omättade är egentligen inte så svårt. Byt ut steksmöret mot olja, byt ut bregott mot lätta, ät mer fisk, frukt. Jag anser alltså inte att du ska övergå till en kolhydratkost, det finns många nackdelar med det, men jag tror att vi ska leva som evolutionen har skapat oss, dvs ha en stor variation av föda där både fett, kolhydrater och proteiner är en naturlig del och där socker är en onaturlig del (bortsett från frukter och bär som är naturligt förekommande) och där även svält är en naturlig del av vardagen. Man kan även tänka på att okokta rotfrukter och grönsaker har ett lägre GI än kokta, så man kanske kan fylla ut matlådan med mer sådant.

Det finns mycket att säga i detta ämnet och mycket som du säkert redan vet. Till sist så kokar ju allt ned till hur du själv mår och vad du trivs med.

Jag har verkligen vunnit kontroll över min vikt genom ändrad diet; med inriktning på vad, inte hur mycket.
Jag har t ex aldrig räknat kalorier. När jag började äta annorlunda kändes det som jag kunde äta hur mycket som helst, men snarast var det väl så att valet av diet reglerade aptiten.

Jag har förstås alltid rört på mig. Jag springer inte så mycket som i 40-50-årsåldern: 4 mil i veckan, kanske, i ungdomen var det väl 6-7. Och det går naturligtvis långsammare - den kilometertid jag hade på halvmaror
har jag inte på en enda kilometer idag - och jag inser att jag behöver lite mer kolhydrater än jag får i mig idag.

Jag skrev ingenstans att jag steker i smör eller att jag inte äter fisk. Frukt har jag minskat på, att sockret är "naturligt" är väl ingen speciell fördel. Jag äter grapefrukt och hallon, som är relativt sockerfattiga. Och grönsaker frossar jag i, jag vräker på med vad som råkar finnas hemma. Proteiner får jag säkert tillräckligt av, det har jag räknat på nån gång. Jag gör minsta möjliga av all matlagning, kokar inte grönsaker, gör inga såser eller gratänger eller panader.

Men, snälla nån, LÄTTA?

http://www.rikareliv.info/Hur tillverkas margarin.htm

Mackor på fik är ofta med Becel eller Lätta istf. smör. I min hemstad vet jag två ställen som använder ekologiskt Bregott. Om jag på kontinenten beställer
en panino al formaggio, en Käsesandwich, en sandwich au fromage eller en bocadillo de queso
är det i regel en ostskiva med bröd runt i olika former, inget smör eller margarin alls, så där slipper man grubbla. Men vad jag ska pröva ett tag framöver är att skippa bröd och därtill hörande pålägg - utom möjligen jordnötssmör (Greenchoice), som är verkligt gott och mäktigt.
 
Halaj!

Du kan inte påverka ditt kolesterolvärde själv. Det reglerar kroppen. Wikipedia:
Kolesterol intas till viss del via maten, men den största mängden kolesterol syntetiseras i kroppen.

En till:
Biosyntes av kolesterol regleras av hur mycket kolesterol som finns i kroppen, genom mekanismer som endast delvis är kartlagda. Ett ökat intag av kolesterol genom maten leder till mindre nyproduktion av kolesterol, och tvärtom vid minskat intag.

Så vad händer om du minskar ditt kolesterolintag till noll?:
Man klarar sig bra även om man inte får någon kolesterol genom födan, då kroppens celler själva kan producera allt kolesterol de behöver

hela artikeln: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolesterol

Kort sagt: det är precis skitsamma vad du äter, du kan ändå inte påverka ditt kolesterolvärde. Becel och andra kolesterlåga matvaror har lika stor inverkan som homeopati. Enda sättet att sänka det är att läkaren skriver ut medicin till dig.

//T
 
- Kolesterol är ett kroppseget hormon ja. Syntesen kan regleras av kroppen, så länga man inte har en sjukdom.

- Om en vill äta mat och livsmedel utan kemikalier, kan denne inte äta någonting.
Se gärna: https://joediliberto.files.wordpress.com/2014/01/chemfruit.jpg

Om du vill förändra dina värden, föreslår jag att jag du ser över din kost och intaget av fetter.


- Högfettsdieter inbjuder till blotfettshöjning och en höjning av LDL kan ses ganska snabbt (1)
- Mättat fett kan öka både LDL (icke-önskvärt) och HDL. Omättat fett minskar LDL. (2)
- En del har "talang" för att hantera höga fettintag, andra inte. FTO-genen (fat mass and obesity-associatet gene) förekommer i olika former. (3)
- Det finns tydliga trender där man ser att mer fett i kosten är relaterat till mer övervikt (4,5,6,7)

Jaja. Jag predikar varken tallriksmodellen eller LCHF. Problemet med övervikt, fetma, livstilssrelaterade sjukdom idag är livsmedlen många väljer att äta. - Och att det helt enkelt blir för mycket för en del. Utöver fett finns det också, såklart, kolhydratskällor som bidrar till övervikt. En fördel med LCHF är mättnadskänslorna och viktnedgång på kort sikt, där vinner ofta LCHF i studierna. Men lång sikt? Jag har studerat idrottsmedicin och fysiologi i tre år snart och de flesta fysiologer, läkare och nutritionspålästa är ju inte helt frälsta av LCHF och de långsiktiga konsekvenserna det kan ha. Inte minst på blodfetter, aterosklerosprocessen och ökade inflammatoriska reaktioner. Med det sagt säger jag inte att kost baserad på mjöl och socker är bra heller. Gällande banan, frukter och socker... Det finns inga studier (!!!) där man sett något negativt, inte heller gällande viktuppgång, med ett moderat intag av frukt. (Fruktsocker från andra källor däremot är inte toppen). Snarare tvärtom! Goda hälsoeffekter. Snälla, var inte rädd för frukt för att en banan innehåller 8gram fruktos. Det är mer än bara vatten och fruktos.

Läs gärna http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17565

(1) Lorenzen JK, Astrup A: Dairy calcium intake modifies responsiveness of fat metabolism and blood lipids to a high-fat diet. Br J Nutr 2011:1-10.
(2) M. Svensson (2014). Fysiolog,Idrottsmedicin, UmU.
(3) Sonestedt E, Roos C, Gullberg B, Ericson U, Wirfalt E, Orho-Melander M: Fat and carbohydrate intake modify the association between genetic variation in the FTO genotype and obesity. Am J Clin Nutr 2009, 90(5):1418-1425.
(4) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8863010
(5) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8599313
(6) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16679222
(7) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10749407
 
Måste erkänna en sak. Jag har sedan många år sedan fått veta att jag haft för högt blodtryck. Jag provade ut medicin som funkade. Sedan dess har jag misskött det hela under massor av år. Har haft ständigt dåligt samvete men trots både ohälsosamt leverne med både för mycket mat och dricka, snus och cigarrer så går gubben vidare.
Inte för att jag är stolt över det men ändå...
Ska kanske bättra mig.
 
Halaj!

Du kan inte påverka ditt kolesterolvärde själv. Det reglerar kroppen. Wikipedia:


En till:

Så vad händer om du minskar ditt kolesterolintag till noll?:


hela artikeln: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolesterol

Kort sagt: det är precis skitsamma vad du äter, du kan ändå inte påverka ditt kolesterolvärde. Becel och andra kolesterlåga matvaror har lika stor inverkan som homeopati. Enda sättet att sänka det är att läkaren skriver ut medicin till dig.

//T

Delvis rätt här, det finns inget linjärt förhållande mellan fettintag och kolesterolvärde, men kosten spelar absolut roll.
Balansen mellan mättat/omättat/fleromättat fett spelar roll för främst vilken mängd LDL respektive HDL som syntetiseras i kroppen.
Hög HDL kommer också på sikt att sänka LDL.

Becel är ett kapitel för sig, det innehåller växtsteroler, som liknar kroppens kolesterol och "lurar" därmed kroppen att syntetisera mindre kolesterol.
 
Hej Peter.





Vill du ha bäst möjligt resultat, hör om du kan få en dygnsmätning, då får du en dosa som ska bäras under ett dygn och som mäter blodtrycket med täta mellanrum på dagen och mera sällan under natten.
Då får du dels mera tillförlitligt vilotryck och dels en bild av hur blodtrycket reagerar under dagens aktiviterer, vilket är lika viktigt som vilotrycket.

Kolesterolet (korrekta LDL-värdet är väl 4,4? 3,4 gissar jag är skrivfel.) beror antagligen på att du efter vad du skriver äter en del mättat fett.
LCHF-dieten sänker kolesterolet (främst LDL) så länge man går ned i vikt, men när den är stabil blir det viktigt att vara försiktig med det mättade fettet.


Så länge du inte har problem med rygg eller nacksmärtor behöver du inte bry dig om att du blev mätt som 2 cm kortare, detta kan bero på hur mätstickan är uppsatt, om den är sliten, vem som mäter, samt tid på dagen och hur du rört på dig före undersökningen.
Det skiljer t.ex ett par cm om du mäter dig direkt på morgonen och om du mäter dig på kvällen.
Det finns reella anledningar till att man blir kortare, men 2cm på ett år utan allvarliga, kroniska rygg/nacksmärtor är mätfel.

En naturligt slutsats, som sagt, är att försöka gå tillbaka till hur jag åt 2011-2012, då jag t ex inte alls åt smör och ost som jag gör idag (men verkligen inte gå över till margarin!). Ost innehåller ju också en hel del salt. Ägg har jag i decennier ätit två stycken på kvällen och det tänker jag fortsätta med. De är knökfulla med nyttigheter. Av mjölk har jag alltid valt mellanvarianten, bl a för D-vitaminerna, fil däremot 3%-ig. Matvete, -havre, råris e.d. (40-50 gram kanske) till huvudmålet om det är kött eller fisk; bönor och linser är dock 50% kolhydrater. Kostrådgivaren jag besökte 2011 och ngt år senare varnade för att pasta till allt elände försvårar näringsupptaget från tarmen …


Men jag tänker fortsätta med nötter och fröer istf. müsli. Kanske det iaf blir en och annan banan efter träningen. Efter löpturerna brukar jag direkt äta ett riktigt mål så där är det inte aktuellt. Få se vart det leder.

Nu har jag tittat lite närmre på siffrorna. En viktig post är triglycerider. Där har jag på
mina 8 undersökningar sedan 2005 legat på 0,8 med två undantag. Ref-värdet är 1,7 så det känns ju betryggande. Blodsocker (man ska fasta 5 timmar före undersökningen) låg på 5,5, under refvärdet 6,1, men jag har legat lägre, 4,3 som lägst. Men av fem faktorer som enligt Eenfeldts bok konstituerar metaboliskt syndrom har jag koll på 4.

Man kan ju också titta på en del "normalvärden" som ett hälsoföretag listar på sin site. Midjemått,
90 (ibland anges rentav 100) - jag har 81 på morgonen (sommartid är jag smalare). Puls, 60-70; min
puls på morgonen eller sena kvällen är nedåt 48; på dagen är den under vila 54- 60.

Jag ringde VC igår. Om ryggproblemet: konstigt att läkaren inte tog upp att jag krympt. Sköterskan ville inte ge mig någon tid utan tyckte jag skulle kontakta den här läkaren på hans telefontid. Jag påpekade att han inte har någon.

Nu ska jag om två veckor besöka en fysioterapeut som jag anlitat tidigare. Ett tidigare läkarbesök på VC gav diagnosen "stelhet i erector spinae", alltså ett muskelproblem. Den fysioterapeut jag gick till sen trodde det handlade om en revbensfraktur, Just då hade jag en akut smärtpunkt som hon med stor virtuositet provocerade på många olika sätt. När jag skulle hem gjorde det för ont att sätta mig på cykeln så jag fick leda den hem. Det tog två dagar att hämta mig. När jag ringde VC igen konfererade sköterskan med
läkaren som bara uppmanade mig att "fortsätta" hos fysioterapeuten. Med vad, kan man undra.
Mer tortyr?

Någon 24-timmarsmätning kunde de inte erbjuda, men jag fick inte veta vart jag skulle vända mig för sådant. När jag påpekade att mitt tryck stigit kraftigt från december
(snitt 132 taget över 8 tredjemätningar)
till nu, med värden ofta över 145, som mest 150, menade sköterskan att det inte var så farligt. Vården har satt 140/90 som övre gräns och vem som helst inser att den gränsen är högt satt.

Sköterskan tyckte att jag borde "kalibrera" min mätare genom att jämföra med den självmätare som finns på VC. Men trycket kan ju variera med upp till 10 enheter på ett par minuter.

Så jag är hänvisad till det privata och ska börja leta på måndag. Jag tycker man kunde kräva av VC att de anger privata alternativ när de inte vill hjälpa mig; jag är övertygad om att det senare beror på min ålder.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...