Kampen om laponia har börjat...

Det är först nu jag själv tagit ställning emot de exploatering som sker i min del av riket Sverige,tack vare dessa "högt skrikande trädklättrande aktivister".Frågan lyfts till mycket mer än enbart området kring lilla Björkholmen (dvs något som till rätt stor del motsvarar Stockholm).
Många har nu fött upp ögonen för hur våra ändliga rikedomar reas ut och det skrivs mycket i media ej enbart kring samekultur och en lokal rennäring. Det handlar om mycket utöver detta,som nog är tillräckligt angeläget för de direkt berörda. Skulle själv tro att mycket av lokalt Ja-sägande beror på att man vill ha riktiga arbeten,till ett pris som man inte riktigt förstått ännu,och då många i den lokala befolkningen ej vistas i fjäll och skog barmarkstid har man inte så mycket att referera till. De utifrån kommande som förstår detta i ett vidare omvärldsperspektiv är nog så viktiga "visslare".
 
Vi har rösträtt med tillhörande fria val, vi har politiker på lokal och nationellnivå, rätt att organisera oss, rätt att demonstrera, tidningar, även bloggar mm dvs alla möjligheter att utöva inflytande och påtryckningar utan att bryta mot de riktlinjer och stöttepelar i samhället. Vi har allt som många andra länder saknar men ändå ageras det på detta sättet.
De personer som du räknar upp tillhörde förtryckta och marginaliserad grupper och förde kamp för bla jämlikhet och mot förtryck. Det är inte värdigt dem att jämföra med det som sker i Jokkmokk.

På vilket sätt var walesa och havel marginaliserade och förtryckta? För att de ville organisera sig fackligt?

Hur många hade ens känt till situationen i Kallak om det inte vore för folk som gick utanför lagens råmärken?
 
Ojnareskogen? Det är visserligen inte klart ännu och det kan fortfarande bli kalktäkt där, men tack vare civil olydnad så fördröjdes brytningen såpass länge att HD hann ogiltigförklara det gamla brytningstillståndet på grund av bristande konsekvensutredning.

Ojnareskogen är ett intressant exempel eftersom både metoderna och aktivisterna är de samma. Om inte utslaget i HD hade hunnit komma så hade det blivit problem med logistiken. Det handlar till stor del om en politiskt driven aktivism som hela tiden söker konflikter med samhället och polisen.

All rapportering från området riktar sig konsekvent mot polisen och filmerna på Youtube visar hur poliser lugnt och metodiskt klipper kedjor och vajerlås som aktivisterna bojat fast sig med. Samtidigt står det flera andra och filmar med mobilkamerorna samtidigt som de verbalt provocerar poliserna genom allehanda tillmälen. Det handlar bara om att skapa konflikt, provocera och lyckas dokumentera minsta lilla övergrepp för att få en martyr som man sen kan exploatera i media. Notera hur man konsekvent använder uttrycket: Polisen slog en samisk flicka. Man får in två värdeord i samma mening, polisen får ju verkligen inte slå vare sig "samer" eller "flickor". En sån anklagelse borde man i ärlighetens namn kunna styrka på något sätt i en debatt.

Det märks inte av något politiskt arbete eller försök till påverkan utan hela strategin är att i media utmåla politiker och poliser som maktfullkomliga.

Det är en strategi som flera autonoma anarkistiska terroristgrupper använde på 70 talet. Genom terroraktioner försökte man skapa en polisstat för att sen få en motreaktion från allmänheten mot detta. Sen skulle drömsamhället uppstå. Exempel är Brigate Rosse i Italien och Röda Armefraktionen i Tyskland.

Samernas väl och ve eller viddernas orördhet har ingen som helst betydelse för denna grupp, det är bara verktyg i den stora kampen mot samhället. I det här fallet så blir det en win-win situation mellan en lokal grupp gruvmotståndare och denna grupp aktivismturister.

Den stora massan Jokkmokksbor som behöver arbete för att kunna bo kvar i sina hem står storögda och beskådar spektaklet. Det pratas om att jobben blir kortvariga, livslängden beräknas till 30 år. Det är den längsta beräknade livslängden för gruvor överhuvudtaget. Samma livslängd gäller även i Kiruna och har gjort det i alla tider. Det går inte att överblicka längre i dessa sammanhang eftersom priser, efterfrågan och annat är svårt att sia om.

Det som är helt säkert är att 30 år är en evighet för den som är arbetslös eller för den som veckopendlar bort från familjen för att möjliggöra sin existens i sin barndomsbyggd.

Gruvor skapar sår i naturen, det är givet, men det gör allt mänskligt liv. Den totala arealen gruvor i Sverige är mindre än den totala arealen golfbanor. Så frågan är var vi drar gränsen och vems bakgård ska bli den sista orörda vildmarken.

Det finns otaliga trådar på Utsidan där medlemmar är upprörda över samernas rätt att köra skoter och motorcykel samt flyga i naturparkerna för att bedriva sin näring. I dom trådarna har jag försvarat samernas rätt att utveckla och modernisera sina metoder. Dom är inga levande museiföremål. Nu ska ett helt samhälle ge upp sin utveckling och sin framtid för att samerna ska kunna bedriva sin verksamhet i orörd natur. Då protesterar jag lika kraftigt för motsatsen eftersom rennäringen inte är någon museiverksamhet. Den får anpassa sig till övriga omständigheter.

Enligt min åsikt bör nog samerna mer värna om sin relation med samhället än alliera sig och bli verktyg för anarki- och aktivismturisterna.

Ett exempel från Facebooksidan "Gruvfritt Jokkmokk" på hur man hela tiden försöker utmåla ensklida poliser som den onda sidan i konflikten. Man raljerar över att det är fyra polismän som bär en kvinna. Vid tidigare flyttningar så har enskilda poliser släpat lealösa aktivister och då har anklagelsen i stället varit att man är respektlösa mot samernas högtidsdräkt, kolten, när man dragit personerna i gruset. Hur polisen än gör så lyckas proffsdemonstranterna vrida det till ett övergrepp.

https://www.facebook.com/photo.php?...58204827578617&type=1&relevant_count=1&ref=nf
 
Senast ändrad:
Ta av dig foliehatten! Först och främst nej, anarkister och andra revolutionärer har inte en dold agenda om att skapa en polisstat. Det vore ju förbannat korkat. Var har du fått det ifrån att raf hade en sådan plan?

För det andra, poliser som drar folk i huvudet, sågar ner ställningar med människor i, hot om att tillbringa så mycket smärta som möljigt m.m. är inte okej. Utöver polisens övergrepp så kan man också ställa sig tveksam till polisens funktion i samhället, ofta hör man att polisen ska finnas för folket, men jag är tveksam. Polisens funktion är att upprätthålla en kapitalism på fall. Det blir ganska uppenbart i sådanahär fall där deras uppgift är att se till att ett utländskt företag ska kunna exploatera våra naturtillgångar.
 
Ta av dig foliehatten! Först och främst nej, anarkister och andra revolutionärer har inte en dold agenda om att skapa en polisstat. Det vore ju förbannat korkat. Var har du fått det ifrån att raf hade en sådan plan?

För det andra, poliser som drar folk i huvudet, sågar ner ställningar med människor i, hot om att tillbringa så mycket smärta som möljigt m.m. är inte okej. Utöver polisens övergrepp så kan man också ställa sig tveksam till polisens funktion i samhället, ofta hör man att polisen ska finnas för folket, men jag är tveksam. Polisens funktion är att upprätthålla en kapitalism på fall. Det blir ganska uppenbart i sådanahär fall där deras uppgift är att se till att ett utländskt företag ska kunna exploatera våra naturtillgångar.

Du pratar om foliehatt samtidigt som du styrker det jag skriver. Allt som sker i Kallak är väl dokumenterat och tillgängligt. Jag är beredd att styrka mitt påstående om ett lugnt och metodiskt polisarbete trots provokationer.

http://m.youtube.com/watch?v=YhhFdLvPinU

Kan du styrka dina påståenden om hot och övergrepp så gör gärna det. Var och en kan se antalet mobilkameror i luften, men man kan även lyssna på omgivningens kommentarer. Om någon polis hade gjort sig skyldig till något övergrepp så hade filmen förmodligen blivit stumfilm före publicering.

Det finns en klar strategi att svartmåla enskilda poliser och framställa samhället som en polisstat, precis på det sätt som du gör i ditt inlägg. Ditt snack om foliehattar sänker din egen argumentation.

Den bifogade bilden är en del av en "konstinstallation" som aktivisterna skapat i Kallak. En bild säger mer än tusen ord.....
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    32.2 KB · Visningar: 521
Det finns en hel del ljusblå och naiva inställningar till riksdagen och dess politiker.
Jo, vi HAR rösträtt, vi har demokrati, vi har en riksdag som högsta beslutande organ.
Men hur är det med demokratin egentligen. Partiboken väger tyngre än din åsikt.
Och nu inför nästa valrörelse tävlar man i att skaka fram jobb, men ingen vet hur.

Men vi är också kanske FN:s bästa vänner i världen. Och där står uttryckligen inskrivet, jag tro det är artikel 25 och 26 om ursprungsbefolkningars rätt att bedriva sin verksamhet. Den här gruvan förläggs exakt där renarna transporteras mellan viner- och sommarbetena. Om jag är rätt informerad.

Sedan har jag allvarliga tvivel på riskanalyser och miljökonsekvensanalyser. Är dom gjorda?

Vad händer om sprängningarna börjar påverka styrkan i kraftverksdammarna?
Finns det en enda lakvattendamm som inte läcker?

Nä, jag är svensk medborgare, har rösträtt o.s.v och är därmed en av markägarna (om nu staten äger marken). Och jag säger NEJ. Dom får inte spränga en enda sten i Norrland innan dom garanterat att inte kraftverksdammar inte brister, att dom garanterar att inte tungmetaller läcker ut i t.ex Luleälven, att dom garanterar att samerna kan fortsätta sin verksamhet utan störningar.

Sedan finns det ju en arbetsmarknadsaspekt på det hela. Hur många jobb kommer gruvan att ge? I hur många år? Hur många jobb skulle Jokkmokks kommun kunna få om EN enda statlig myndighet lämnade den stora byggarbetsplats som kallas Stockholm? Eller utredningsinstitut?
 
Man behöver varken hindra verksamhet, flyga in i höghus eller åka till en ö med vapen över axeln för att göra sin sak hörd.
För att upprätthålla ett minimum av intellektuell hygien i den här debatten föreslår jag att vi i fortsättningen noga skiljer på civil olydnad och våldsutövning.
 
För att upprätthålla ett minimum av intellektuell hygien i den här debatten föreslår jag att vi i fortsättningen noga skiljer på civil olydnad och våldsutövning.
För att du tycker så eller för att du inte uppfattar poängen? I detta samhälle behöver man inte ta till några kriminella eller drastiska åtgärder. Ligger det i ens intresse finns ansvariga myndigheter, politiker och medier inom ett telefonsamtal bort. Vill man demonstrera är det bara att söka tillstånd. Dessutom har det funnits gott om tid att agera innan något kom till skott.
Att det är skillnad mellan civiolydnad, aktivt motstånd och våld råder det ingen tvekan över, men likheten ligger i att samtliga är kriminella och tyder på kortsiktighet och desperation.
Är ett samhälle där minoriteter skall styra genom påtryckningar något bra? När de dessutom inte heller respekterar demokrati och demokratiska beslut? I detta fall består aktivisterna knappt av kommuninvånarna utan av i stort sett samma gruppering som i ojnareskogen. Man börjar gå väldigt hal is om samhället lär ut att minoriteter och grupperingar med särintressen inte får något inflytande i debatten om de inte först visar på motstånd.
Hade nog förväntat mig ett något mer utvecklat första inlägg av dig i denna tråd.
 
Senast ändrad:
Kan du styrka dina påståenden om hot och övergrepp så gör gärna det. Var och en kan se antalet mobilkameror i luften, men man kan även lyssna på omgivningens kommentarer. Om någon polis hade gjort sig skyldig till något övergrepp så hade filmen förmodligen blivit stumfilm före publicering.

Det finns en klar strategi att svartmåla enskilda poliser och framställa samhället som en polisstat, precis på det sätt som du gör i ditt inlägg. Ditt snack om foliehattar sänker din egen argumentation.

Den bifogade bilden är en del av en "konstinstallation" som aktivisterna skapat i Kallak. En bild säger mer än tusen ord.....

Att lyckas få in de två meningarna i samma stycke tyder på en intellektuell vighet som jag bara kan avundas. Hatten av!

Om du hade tittat på den länk som las upp av ts så kanske du också förstår. Det är ganska svårt att diskutera med någon som väljer vad man vill se. I videon du länkar så sitter det bl a en polis på en persons huvud, det är inte okej någonstans. Oavsett vad du tycker.

Nej, du har fel! Jag är anarkist. Jag vill inte skapa en polisstat. Punkt. Men att tydliggöra polisens roll i samhället är viktigt. Så länge vi håller oss inom de ramar som makten har satt upp så brukar det mesta gå fint. Men när människor sätts mot kapital då är alltid polisen på kapitalets sida. Och i detta fall menar jag givetvis gruvbolagets sida.

Gällande din bild så har jag inget att invända, den visar endast vad som försiggår. Polisen (grisarna) skyddar ett utländskt företag som kommer och roffar åt sig av våra naturtillgångar. Inga konstigheter.

Flera här har påstått att gruvan behövs pga av arbetstillfällena och att detta därför väger tyngre än alla negativa konsekvenser. Jag kollade upp Jokkmokks arbetslöshet, den ligger på 9,8% i jämförelse med medlet i sverige på 8,4%. Dessutom ser den ut att ha minskat 2011-2012. Med en sådan argumentation skulle hela Sverige anses vara i behov av rovdrift.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...