Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset?

Hej på er!

Tänkte gå en 8-10 dagar lång tur i Abiskofjällen i mitten på augusti. Eftersom jag försöker undvika Kungsleden i möjligaste mån, funderar jag på ett turförslag enligt följande: Abisko-Nissonvaggi-Aliseatnu-Mårmapasset-Visttasvaggis norra del, och tillbaka till Abisko. Alternativt Stuor Reaidavaggi istället för Visttasvaggi. Någon som har gått delar av/ hela sträckan tidigare? Hur var den? Har själv gått Visttasvaggis norra del i kombination med Kungsleden för ett par år sedan.

Något jag överväger är också att gå Ballinvaggi istället för Nissonvaggi. Vilken av dalgångarna är trevligast?

Tips på intressanta toppbestigningar (som dock ej kräver klätterutrustning) mottages även tacksamt! Funderar över någon av topparna på Mårmapasset :)
Är en van fjällvandrare som gått i sarek de två senaste åren.

Kom gärna med kloka synpunkter eller förslag på alternativa färdvägar :)

MvH
Oskar
 
Dom är lite olika dessa två dalar, Ballinvagge och Nissunvagge. ‘B’ är lite längre krokigare, och är kombinerad med en annan dal. Den är vidare kanske lite mer öppnare, eftersom den egentligen också innehåller en liten slätt. Den har en ganska seg uppförsbacke upp mot dalmynningen upp mot det klassiska ‘Tältlägret’. Efter detta är det en mycket vacker grön slätt, Dalen heter Siellavagge, även den en rofylld och lättvandrad dal. Kombinationen av de två dalarna gör den till en favorit. Det finns en hel del att bestiga. Ett tips är:Tjåmuhas exempelvis. Väldigt lätt och sevärd topp.

‘N’ är trängre och upplevs som genare, fast den ligger österut. Lättvandrad. Den är nog mest känd för sin klyfta som vetter emot Abisko och floran på klippkanterna ned mot den. Få vet ju något om växter, och jag tror knappast någon har varit nere i klyftan heller, ens det. Men, om du tältar mitt i dalen kan du bestiga Nissuntjårro som även det är lättbestiget också, den toppen har en jättefin utsikt.

Om Mårma kan man skriva väldigt mycket om. Du kan vara där i veckor och vara totalt ensam och bestiga massiv och toppar som knappast någon varit på.
Det tokiga med dom här områdena är att dom uppfattas som något man ‘vandrar igenom’ och inte upptäcker.
Dom är värda mycket mer uppmärksamhet än brukligt.
 
För några år sedan genomförde jag en slingrande tur med start i Nikkaluokta och mål i Abisko. Den inkluderade bland annat en "avig" tur över Mårmamassivet. Om du bläddrar fram till ungefär mitten av texten så hittar du beskrivningen där.

I snösparvens rike

HåkanF
 
Jag gick för ett par år sedan Abisko - Nissunvaggi - Mårma - Vistas - Stour Räittavagge sen var det menat att vi skulle vidare trepassleden till Tarfala men vi drabbades av magsjuka efter ett besök i Nallustugan. Efter det tog vi kungsleden till Keb och sedan till Nikka då vi var mycket orkeslösa.

Jag var inte så imponerad just av Nissunvaggi, men Mårma gillade jag skarpt. Stour Räittävagge och Nallo är också mycket fina platser i mitt tycke. Jag minns också en fin tältplats med utsikt över Rautasjaure när vi passerat Nissun.

/Jimmy
 

avslutad210712

Gäst
Ballinvagge eller Nissonvagge - tja eftersom jag inte gått den senare så avstår jag från en direkt jämförelse men rekommenderar att gå via Ballinvagge - Siellavagge. Usikten när man kommer ut är magnifik. När man kommer ut skulle jag rekommendera att gå ända fram till bäcken som rinner ner till renvaktarstugan där man skall gå ner mot Alesätna eftersom man då slipper en del ris och lera längre ner. Om du går via Nissonvagge skall du inte försöka gena ner genom skogen utan gå ända fram till ovan nämda bäck innan du viker av. Nergången ner till bron över Alesätno är lite risig, blöt och trist men inte så lång om man går ner vid renvaktarstugan. En reservation dock för hur det är att gå ner efter bäcken eftersom jag aldrig gjort det men kommer troligen att gå den vägen senare i sommar.

När du kommer över Mårmapasset är en rekommendation att hålla ordentligt österut när du skall ner eftersom du då får gå på landtungor istället för ett stort blockhav.
 

avslutad210712

Gäst
...
En reservation dock för hur det är att gå ner efter bäcken eftersom jag aldrig gjort det men kommer troligen att gå den vägen senare i sommar.
....

Ett förtydligande - menar den bit som är ovanför renvaktarstugan upp på berget och då om man följer uppe på bergssidan istället för att gå ner i branten efter Siellavagge.
 
Går du upp genom Nissunvagge så se till att ta ordentligt med höjd innan du viker in i dalen. Gå så högt upp som möjligt så slipper du videsnåren. Som belöning får du en fin utsikt över Abisko. Gå sedan högt hela vägen tills du kommer till renvaktarstugan där du kan gå ner. Strax före och efter stugan finns fina tältplatser.
 

Bilagor

  • _MG_4210-as-Smart-Object-2.jpg
    _MG_4210-as-Smart-Object-2.jpg
    91.7 KB · Visningar: 2,531
Tack för flera bra och omsorgsfulla svar! På det hela taget låter det ändå som att flera av er skulle
slå ett slag för ballinvagge, då i kombination med Siellavagge givetvis. Låter som ett spännande alternativ att komma upp på slätten mellan dalgångarna, och sedan få en magnifik utsikt vid mynningen.

I min föreställningsvärld framstår ju Mårman som ett kusligt, lite avlägset Mordorlandskap, som bara måste upptäckas. Och så gillar jag ställen där få vandrare passerar. Men i högsäsong vet man ju aldrig hur det blir.

Stort tack till er alla för välskrivna inlägg!
 
Ballinvagge utan konkurrens, Leavasvagge från Mårma

Nissunvagge lång och inte spännande, Ballinvagge och Sellavagge bildar ett Z med höga väggar, oerhört vackert, skuggor sänker sig pga de höga väggarna. Beskrivs i en av mina fjällsmultronböcker. Viktigt är att när du tittat på den otroliga utsikten över Alesätno och ska ner, ska du hålla åt väster för att inte komma in i ett ravinartat parti -- genvägar är senvägar. Och sen mot bron som sagt, blött otroligt frodigt.

Mårmamassivet har du uppfattat helt rätt med Mordor. Där kan och bör man tillbringa lång tid och kan göra toppturer och framför allt uppleva miljön. Det finns en övergång inne i massivet till över Vistasvagge (inte den vanliga leden till Vistasstugan) som slutar med ett örnnäste med utsikt tvärsöver. Ytterst exklusivt, kanske någon går där per år så ingen risk att det är upptaget om man vill tälta. Beskrivs också i mina böcker :)

Jag gillar er idé att gå som en rundvandring åter till Abisko i stället för att kliva på som älgar över hela kärnområdet, Vistasvagges översta del är lite besökt och rätt spännande. Men det blir ändå många mil. Ett alternativ är att ni avslutar turen med att gå genom den sällan besökta dalen Leavasvagge. Den börjar i Mårma och går ner till Årosjokk på Nikkaluoktavägen. Lugn utförsvandring. Tvekar att säga det men den beskrivs också osv, jag tar mig friheten att ge en länk till www.bokverket.com/fjallbocker.html

En fin vandring tillönskas er!

Göran Fagerström
 
Det var väl kul att denna gamla goding omnämnes ‘ Fjällsmultron’ en föregångare till den numera personliga fjällbloggens berättelser, långt innan internet kom till.
En väldigt inspirerande och tongivande bok under bra redaktion. En bok som verkligen tål och fortfarande håller,
Vad som gör den bokserien så fantastiskt bra är väl att det är så många som kommer till tals i den, och att den har så många infallsvinklar..
Det är en mycket bra bokserie.. Dessutom pekade den framåt mot det vi har idag..‘Internet och Jaget’ och den högst personligt färgade upplevelsen..

Det finns en övergång inne i massivet till över Vistasvagge (inte den vanliga leden till Vistasstugan) som slutar med ett örnnäste med utsikt tvärsöver. Ytterst exklusivt, kanske någon går där per år så ingen risk att det är upptaget om man vill tälta.

En grej..Detta glaciärpass du nämner Göran, det över Mårmabakteglaciären och ned över Mårmajåkkas ravin mot Vistasdalen.. Där i glaciären mot berget... är det idag en så pass stor jökelsläppa, så att den vägen nog inte är möjlig längre..

Men den tältplatsen du en gång skrev om (-91) Den är precis som du säger fortfarande magisk..
 
Fjällsmultronböcker

Roligt med din reaktion, Anders! Redaktionen var jag ensam och jag minns att jag jobbade som ett djur, särskilt med den första boken när jag var ovan. Satt vid vissa tillfällen med landets samtliga fjällkartor utbredda på bordet och kollade, ringde bussbolag osv.

Utan att det här för för långt, men du Oskar och andra kanske blir inspirerade:

Tältplatsen du också har besökt är den jag kallar örnnästet i andra stycket. Osäker på jökelsläppa du nämner. Jag har gått en rundvandring som började med Mårmaglaciären och sen i en sväng lite norrut tillbaka till Mårmastugan. Där var det en övergång på ett snöfält tillbaka neråt. Men den turen mot örnnästet som beskrivs i boken ("via Mårmajåkkas kanjon") minns jag ingen jökel från.

Göran
 
Hej! Tack för inspirationen Göran och Anders! Låter som en god idé att införskaffa Fjällsmultronböckerna.

När jag ändå har er fjällrävar på tråden, undrar jag över en toppbestigning som Grundsten skriver om i sin senaste guidebok om Abiskofjällen. Det är en kamvandring runt Måmamassivet, med start och målgång i Mårmastugan. Han beskriver hur man går upp på passet vid Vassacohkka 1725, sedan vidare upp på topp 1938, därefter topparna 1888, 1821 1686, och sedan en vandring på denna norra sidan av Moarhmabaktiglaciären och ner till Mårmastugan. På turbeskrivningen låter det som att denna vandring kan genomföras utan klätterutrustning. Hur pass riskfyllt är det att gå på Moarhmabaktiglaciären utan rep och stegjärn? Har gjort flera toppbestgningar tidigare, men har inge erfarenhet av vandring över glaciärer.. Vore bra med lite råd från er som har varit med ett tag :)

Stort tack för fina svar!

Oskar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rolandsk Vandring i Abiskofjällen Fjällvandring 2
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
Strykarräven Vatten i Abiskofjällen i år? Fjällvandring 9
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
wolfen Abiskofjällen Fjällvandring 1
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 9
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
mcar Någon som vill vandra i Kirunafjällen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.