Ny yxa

Jag har alldeles nytt provkört min nya Outdoor Axe. Huggit och klyvt. Täljt lite. Jag har även testat Vildmarksyxan en helg till skogs. Av dessa två är Outdoor Axe HELT överlägsen om du frågar mig. Trots den är lättare så gör den jobbet bättre. Min erfarenhet.

Jag gillar Outdoor-yxan men kan inte komma ifrån att den känns liten. Generellt sett föredrar jag större och tyngre yxor.
Vikten på Outdoor-yxan är ungefär lika mycket som för en FK A2 plus fodral.
MAW: Vilken tycker du är det bästa valet, om du måste välja, GB Outdoor eller FK A2?

/Lux
 
Gränsfors alla dagar i veckan :)
Jag har både Vildmarksyxan och Jägarens Yxa.
Oftast har jag med den längre Jägarens då det är lättare att klyva ved med den.
Men jag har aldrig träffat på en yxa med den skärpan som Gränsfors yxor har.
Fiskars eller Hultafors kommer inte i närheten av skärpa som Gränsfors har.
 
Jag gillar Outdoor-yxan men kan inte komma ifrån att den känns liten. Generellt sett föredrar jag större och tyngre yxor.
Vikten på Outdoor-yxan är ungefär lika mycket som för en FK A2 plus fodral.
MAW: Vilken tycker du är det bästa valet, om du måste välja, GB Outdoor eller FK A2?

/Lux

Fällkniven A2
 

Jag tycker nog detsamma. I viktklassen föredrar jag (oftast) en större kniv.
Jag gillar dock Outdoor-yxan så man vet aldrig...

På Kniv- och yxkvällen på Naturkompaniet fick Lars Fält frågan om Outdoor-yxan är den enda yxa som han använder när han är ute.
Lars Fälts svar var att han ofta dessutom har med sig en större och tyngre yxa.
I ett scenario där även en tyngre yxa är med skulle jag definitivt föredra en större kniv eller varför inte en machete som komplement till den större yxan.

/Lux
 
Jag har också en X10, men tycker att den är tokigt felbalanserad. Yxhuvudet är alldeles för tungt i förhållande till skaftet. Framtung liksom. Oskön att ha i handen. Min X7 däremot, den är jag riktigt nöjd med.
 
De va väl ett jäkla hallå om yxor... Lite eld görs väl med vilken yxa som helst o inte nödvändigt vis de heller för de duger med kniv...

Låter som alla står o röjer hej vilt när ni e ute friluftsar så man måste ha den perfekta,über bästaste yxan som man använder 0,2% av tiden...
 
De va väl ett jäkla hallå om yxor... Lite eld görs väl med vilken yxa som helst o inte nödvändigt vis de heller för de duger med kniv...

Låter som alla står o röjer hej vilt när ni e ute friluftsar så man måste ha den perfekta,über bästaste yxan som man använder 0,2% av tiden...

Intressant kommentar. Jag skulle nog ha känt likadant om jag vore i dina skor.

I vårt land så finns det fortfarande människor som använder yxor till annat än att göra upp eld i samband med frilufsande. Jag använder själv yxor rätt många timmar varje vecka och för mig är yxan ett viktigt verktyg. Jag tycker att det är trevligt att ha bra verktyg när jag ska göra något och jag väljer verktyg efter arbetsuppgiften. Så. Hallå. :)
 
Gränsfors alla dagar i veckan :)
Jag har både Vildmarksyxan och Jägarens Yxa.
Oftast har jag med den längre Jägarens då det är lättare att klyva ved med den.
Men jag har aldrig träffat på en yxa med den skärpan som Gränsfors yxor har.
Fiskars eller Hultafors kommer inte i närheten av skärpa som Gränsfors har.

Wetterlings yxor är så vassa att man kan raka sig med dom :)

Mvh troswe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.