Ny yxa

Jag har alldeles nytt provkört min nya Outdoor Axe. Huggit och klyvt. Täljt lite. Jag har även testat Vildmarksyxan en helg till skogs. Av dessa två är Outdoor Axe HELT överlägsen om du frågar mig. Trots den är lättare så gör den jobbet bättre. Min erfarenhet.

Härligt att höra! :)
 
Här var det minnsan nörderi på hög nivå ;-)
Det var skönt att se. Jag ansluter mig till dom som letar efter yxa för friluftsbruk. Hugga verd och bygga vindskydd i skogen är mina användningsområden.

Jag har läst tråden och lutar t någon av dessa:
Gränsfors vildmarksyxa
Gränsfors Outdoor axe

Den ska bäras mycket så vikten kommer att kännas.
Vad tror ni, kommer jag bli nöjd med någon av ovan nämnda?

I och med att vikten är av betydelse så är det inget snack om saken: Outdoor Axe!

Vildmarksyxan är också väldigt bra men jag tycker att Outdoor är en mycket bättre allround yxa.

Ett lite billigare alternativ är Wetterlings Äventyrsyxa. Jula säljer den till ett mycket bra pris. Men då ska du ha tur och hitta ett exemplar som är rakt och symmetriskt...
 
Jag har alldeles nytt provkört min nya Outdoor Axe. Huggit och klyvt. Täljt lite. Jag har även testat Vildmarksyxan en helg till skogs. Av dessa två är Outdoor Axe HELT överlägsen om du frågar mig. Trots den är lättare så gör den jobbet bättre. Min erfarenhet.

I och med att vikten är av betydelse så är det inget snack om saken: Outdoor Axe!

Vildmarksyxan är också väldigt bra men jag tycker att Outdoor är en mycket bättre allround yxa.

Ett lite billigare alternativ är Wetterlings Äventyrsyxa. Jula säljer den till ett mycket bra pris. Men då ska du ha tur och hitta ett exemplar som är rakt och symmetriskt...

SAW Äventyrsyxa är en bra yxa som jag använt mycket och är nöjd med. Trots det är jag rejält sugen på GB Outdoor-yxa av den anledningen att Vildmarksyxan och Äventyrsyxan båda väger runt 50% mer än Outdoor. Skillnaden i vikt motsvarar en liten Fiskarssåg och en Mora-kniv!
Ni tycker alltså att Outdoor är en avsevärt bättre yxa/allroundyxa än Vildmarksyxan och Äventyrsyxan, imponerande med tanke på den ganska stora viktskillnaden!
Utveckla gärna lite mer varför och vad som är fördelar och nackdelar mellan Vildmarks-, Äventyrs- och Outdooryxan.

/Lux
 
Senast ändrad:
Jag besökte Naturkompaniet och klämde lite på Outdoor-yxan och passade samtidigt på att jämföra med GB Vildmarksyxan.
Outdoor-yxan är liten! Kändes dock smidigare i handen än Vildmarksyxan. Samtidigt är yxhuvudet mindre och lättare. Slipningen är också annorlunda, med bättre klyvegenskaper.

Här är en recension av Outdoor-yxan på en av mina favoritbloggar:
http://woodtrekker.blogspot.se/2011/04/grasfors-bruks-outdoor-axe-review.html

Vad tror ni om Hultafors Friluftsyxa Classic?
http://www.hultafors.se/produkter/knivar-yxor-och-stamjarn/yxor/friluftsyxor/friluftsyxa-classic/

Enligt specifikation ska längd och vikt vara ungefär som Outdoor även om jag tvivlar angående vikten, 0.5kg kanske är yxhuvudets vikt?
Priset är dock avsevärt lägre, runt 600kr.

/Lux
 
Vad tror ni om Hultafors Friluftsyxa Classic?
http://www.hultafors.se/produkter/knivar-yxor-och-stamjarn/yxor/friluftsyxor/friluftsyxa-classic/

Enligt specifikation ska längd och vikt vara ungefär som Outdoor även om jag tvivlar angående vikten, 0.5kg kanske är yxhuvudets vikt?
Priset är dock avsevärt lägre, runt 600kr.

/Lux

Ja huvudet väger 0,5 kg.
Jag har Hultafors Classic och tycker bättre om denna än min SAW Äventyrsyxa.
Huvudena väger lika mkt, men SAW'n har en tjockare profil och 5 cm kortare skaft.
Hultafors balancerar perfekt i alla lägen och är lätt att använda även för finlir.
Huggförmågan är utmärkt för storleken.

Till saken hör att jag helst jobbar knästående med så korta yxor och Hultafors classic känns också säkrare att använda än SAW'n.

SAW skulle nog vinna på att tunnas ut lite mer och då få en lägre vikt.
Runt 400 gr vikt i huvudet vore nog idealiskt, för det 33 cm långa skaftet.
Packformatet är mkt bra och hårdheten är satt till RC 58.
Högt för en yxa, men den håller skärpan länge!


Mikael
 
Senast ändrad:
Ja huvudet väger 0,5 kg.
Jag har Hultafors Classic och tycker bättre om denna än min SAW Äventyrsyxa.
Huvudena väger lika mkt, men SAW'n har en tjockare profil och 5 cm kortare skaft.
Hultafors balancerar perfekt i alla lägen och är lätt att använda även för finlir.
Huggförmågan är utmärkt för storleken.

Till saken hör att jag helst jobbar knästående med så korta yxor och Hultafors classic känns också säkrare att använda än SAW'n.

SAW skulle nog vinna på att tunnas ut lite mer och då få en lägre vikt.
Runt 400 gr vikt i huvudet vore nog idealiskt, för det 33 cm långa skaftet.
Packformatet är mkt bra och hårdheten är satt till RC 58.
Högt för en yxa, men den håller skärpan länge!


Mikael

Inspirerad av ditt svar besökte jag den lokala virkes- / järnhandeln då jag visste att de iaf tidigare har haft Hultafors yxor.
De hade tyvärr inga Classic men däremot ett ganska stort sortiment ur Agdor-serien. Väldigt trevliga och kvalitativa yxor dessa också. Livstidsgaranti på yxhuvudet!
Det hela slutade med årets yxklipp, då handlaren självmant prutade ner Hultafors Friluftsyxa H 006 SV, Agdorseriens motsvarighet till Friluftsyxa Classic, till 260kr!
Ett riktigt bra pris jag absolut inte kunde motstå, så nu är jag glad ägare till min första yxa ur Agdor-serien. :)
http://www.hultafors.se/produkter/jamfor-produketr/?product=69251&origproduct=69245

/Lux
 
Agdor är mycket fina yxor, som presenter har små campingyxor skapat stor glädje hos mottagarna, liksom Mora nr 2.
Men vill man hugga betyder huvudvikt och skaftlängd mycket, här där det går åt 10 tals m3 ved per år.
go tur
 
Inspirerad av ditt svar besökte jag den lokala virkes- / järnhandeln då jag visste att de iaf tidigare har haft Hultafors yxor.
De hade tyvärr inga Classic men däremot ett ganska stort sortiment ur Agdor-serien. Väldigt trevliga och kvalitativa yxor dessa också. Livstidsgaranti på yxhuvudet!
Det hela slutade med årets yxklipp, då handlaren självmant prutade ner Hultafors Friluftsyxa H 006 SV, Agdorseriens motsvarighet till Friluftsyxa Classic, till 260kr!
Ett riktigt bra pris jag absolut inte kunde motstå, så nu är jag glad ägare till min första yxa ur Agdor-serien. :)
http://www.hultafors.se/produkter/jamfor-produketr/?product=69251&origproduct=69245

/Lux

Ja Agdor är bra yxor!
Det lär dröja innan du har slitit ut denna!

Mikael
 
Utan att ha svingat Hultafors Agdor Friluftsyxa H 006 SV under någon längre tid, måste jag säga att jag är imponerad av yxan.
Det här är verkligen en yxa som ber om att få användas, och att få användas hårt. En allroundyxa med betoning på huggning och klyvning.
För att vara en "liten" yxa är den väldigt rejäl, nästan 40cm (38.5cm när jag mäter, 6.5cm längre än min SAW Äventyrsyxa) och nästan 1kg med eggskyddet på. Som jag ser det är det lite av en maximering av huggkapaciteten i ett format som fortfaranden kan tas med i de allra flesta ryggsäckar.
Kanske inte lika vacker som Classic, eller t.ex. GB:s yxor men samtidigt mycket nostalgi för mig; så här såg de flesta (bra) yxorna ut under min uppväxt.:).

/Lux
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.