Skärpa gamla isskruvar?

Att ge en recension efter 2 skruvar känns lite meningslöst, efter en säsong? Jovisst. Jag räknar bara på hur mycket den kostar i förhållande till antalet isskruvar jag lyckas rädda.

Ja, jag skulle nog skrivit så här istället: jag ser verkligen fram emot en recension framöver. Och nästa fråga, den stora: blir resultatet bra? snabbt? Bättre än att fila själv?
Gissar att du inte slängde dina skruvar när dom gått i klippa innan du skaffade Petzlprylen.
 
Lim'Ice kräver färre hjärnceller, eftersom man inte behöver tänka på vinklar och sådant, och det tog inga 15 minuter. Sedan tror jag att de flesta "isskruv-slip-tips" som finns är så sjukt överarbetade...
 
Ja, jag skulle nog skrivit så här istället: jag ser verkligen fram emot en recension framöver. Och nästa fråga, den stora: blir resultatet bra? snabbt? Bättre än att fila själv?
Gissar att du inte slängde dina skruvar när dom gått i klippa innan du skaffade Petzlprylen.

Okej, här kommer mina åsikter om LimIce på Black Diamond Express, det fungerar inte! LimIce är designad för att vässa upp Petzlskruvar som har blivit slöa av normalt slitage, inte om man har kört in en isskruv i berg och har krokig krona. Filen är väldigt grov och gör ett "köttigt jobb", vinklarna på filen stämmer inte överens med en Black Diamondskruv och man får ett väldigt märkligt resultat. LimIce är alltså ingen ursäkt för att man ska slippa lära sig slipa isskruvar.
 
Lyckegård, har du den nyare typen med rostfri eller den äldre med svart "hängare"? Jag köpte en LimIce och har slipat mina skruvar av äldre (svart) sort och jag är nöjd med resultatet. Det är något annan vinkel på skären så det tog lite tid första gången.
Däremot är det en helt annan vinkel på den nyare modellen och jag tänker inte slipa mina såna skruvar med LimIcen. Majoriteten av mina skruvar är av svart modell, och jag köpte slipen ihop med en kompis så för mig är det en bra investering.

JOHAN
 
Jag är rätt så nybörjare, så den nya modellen på skruv med ljus hängare. Vad jag har förstått är det exakt samma geometri på kronan på de skruvarna ändå? Ingen nerd som vet?
 
Det är 3mm längre tänder på den nyare modellen. Nerdkunskap? :)
Tog en bild på två av mina skruvar, den övre av äldre och den undre av nyare modell.
 

Bilagor

  • IMG_5193.jpg
    IMG_5193.jpg
    42.2 KB · Visningar: 317
Jäklar, är det originalslipning? Det är i mina ögon en stor skillnad. Vad jag upplever med Lim'Ice är att när man slipar "skärsidan" så gör man jack i "45°-sidan" i motsatt hål. Kanske inte spelar så stor roll för funktionen, men estetiskt fult.
 
Lyckegård, har du den nyare typen med rostfri eller den äldre med svart "hängare"? Jag köpte en LimIce och har slipat mina skruvar av äldre (svart) sort och jag är nöjd med resultatet. Det är något annan vinkel på skären så det tog lite tid första gången.
Däremot är det en helt annan vinkel på den nyare modellen och jag tänker inte slipa mina såna skruvar med LimIcen. Majoriteten av mina skruvar är av svart modell, och jag köpte slipen ihop med en kompis så för mig är det en bra investering.

JOHAN

Det finns crossover-modeller också! :)
Jag har ett antal BD-skruvar i min samling, inköpta för sisådär 4-5 år sedan(?), som har de nya djupare tänderna men den gamla hängaren i svartstål med bara ett hål.
Antar att BD hade ett överskott på gamla hängare på lagret som de ville bli av med...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...