VARNING löpträningen förstörde mitt liv

Av alla idrottsformer jag har hållit på med så är det löpningen som har gett mest skador,
då har jag ändå spelat hockey hela min uppväxt till slutet av tonåren och sedan två år tilll efter ett uppehåll. Men med mina 80-90 kilo så kan man förstå att det inte är så lyckat med löpningen.
Däremot längskidor och cykel har varit ypperligt för min kropp.
 
Herrejösses...

Jag vill egentligen inte mata trollen, men... skaderisk? Gnäll på förment dyr utrustning? Vårdpersonal (!) som sprider uppenbara dumheter om "förstörda leder"???

Den mest uppenbara hälsorisken här är den gigantiska blodtryckshöjning jag fick när jag började läsa den här tråden... tur att jag snart ska iväg på ett tufft intervallpass, så att jag kan lugna nerverna! :)
 
Nja...skulle hellre vilja säga att löpningen räddade mitt liv ;)
Slutade röka när jag var 30 år...samma dag körde mitt ex upp mig till Skatås där jag skulle springa 2,5km slingan! Var nog tvungen stanna å ta pauser minst 5ggr! Men sen gick det bättre å bättre å har sprungit GBG-Varvet under 1:30 ett antal ggr! NU är jag över 60 å springer fortfarande...men helst i skogen å inte längre än ca 10km! Har klarat mig utan några större skavanker! Men kan erkänna att jag oxå cyklat mkt genom åren..i början bara racer/landsväg men nu bara mtb/skogen å det är så j-a roligt! Tror det är en mkt bra å skonsam träning för "äldre" män ;)
Men kommer löpträna så länge kroppen vill..det är ju så lätt när vädret inte är "cykelvänligt" att bara ge sig ut!
Sen såklart tror jag inte man behöver nya dyra löparskor varje år..i alla fall inte om man som jag håller till i skogen! Vill ha mina skor lätta smidiga å fina för största möjliga löparglädje :cool:

/Janne
 
.... en kollega sa följande till mig i veckan

"Du skall veta att spriten har räddat många människor från idrottsskador"

En kompis till mig har skrivit en snapsvisa på temat:
Spriten rädda mig från sporten

Fanns i Wermlands nations sångbok, Uppsala och Linköping
Kanske något att muntra upp stämningen med ; )

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Man kan väl inte annat än hålla med vad alla har skrivit i tråden eftersom allt bygger på personliga erfarenheter.
Personligen springer jag 2-5 gånger i veckan men varierar med allt från marchträning till simmning och självförsvar.
Däremot springer jag väldigt sällan på asfalt eftersom det sliter för mycket på mina knän. Helst springer jag utanför stigarna i skogen också eftersom jag i grunden är orienterare.
Om nu skaparen av tråden gav sig ut utan att ha sprungit på ett tag och sprang på asfalt har det säkert uppstått en rad problem som mynnat ut i ett antal problem. Men i min värld är det sunt förnuft att inte springa på stenhårt underlag utan vana leder och med en kroppsvikt som inte passar för löpning.
Det är väl allmänt känt att löpning sliter bra mycket hårdare på lederna än till exempel simning, rullskidor eller cykling?
 
Det är också känt att stötbelastning, såsom exv. löpning, motverkar benskörhet, till skillnad från skonsamma motionsformer som simning och cykling!
 
Trolltråd eller ej men...

... Ett par helt normala löparskor (tillverkad i Kina eller dess grannländer under slavliknande förhållande) kostar cirka 1500 kr. Vad får man för andra skor för motsvarande summa ? Ett par svensktillverkade lågskor. Och där man kan räkna med att lågskorna med lite skötsel håller i många år, räknas löparskorna som utslitna efter ett år eller två även om de inte använts...

Jag skulle gärna vilja se hur ett par svensktillverkade lågskor för 1500:- ser ut efter att man sprungit med dem 2-4 ggr i veckan eller mer, under ett år. Troligtvis håller inte de skorna heller den påfrestning som ett par löpaskor utsätts för under sin "livstid". Så det finns en viss anledning till att skorna inte håller längre än så.

...Fick då tips om en bok jag verkligen kan rekommendera och började följa träningsprogrammet "Från 0 till 5 km på 12 veckor", omfattande totalt 36 träningspass, och nu springer jag faktiskt 5 km utan att ha haft ont en enda dag under resans gång.

Tricket är att ta det oerhört lugnt. Särskilt i början är passen så lugna att det känns löjligt. I början körde jag helst passen i mörker för att ingen skulle se mig! :) Så löjligt tyckte jag det var.

Första passet i programmet är som följer:

5 min gång
1 min löpning
5 min gång
1 min löpning
5 min gång
1 min löpning
5 min gång

Sedan stegras alltså det hela oerhört långsamt och efter 36 pass springer man 5 km eller 30 minuter i ett sträck. Har funkat kanonbra för mig i alla fall!

Det där schemat har jag också följt :) Jag lånade boken på bilblioteket och kopierade de sidor som var användbara. Nu springer jag +5 km utan problem och siktar mot milen under året.

Löpning är precis som med all slags träning, man måste börja försiktigt och inte gå ut för hårt och för snabbt. Går man ut för hårt kan man lätt drabbas av skador. Det finns löpartrådar här på Utsidan som handlar om framfota/barfotalöpning, och där skrivs det också att man ska börja försiktigt. Det tar minst ett halvt år för gå över till ny löpstil och för att låta kroppen vänja sig. Jag tror detta tankesätt även gäller när man börjar med "vanlig" löpträning från 500 m till 5 km.
 
Hade en orginell kollega som alltid sprang i kontorsstassen, inklusive FMs randsydda lågskor, milen 4-5 ggr per vecka, hans "löparskor" tog slut på ca 9 månader. Har oxså sprungit ut några par löparskor från "balubas" till kineser. Det som brukas slits, inget ovanligt med det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.