Vandra i Nepal oktober

Vandringssällskap?

Jag är oxå på väg till Nepal i mitten av oktober - ensam, vilket känns lite småtråkigt. Skulle gärna vilja hooka upp med någon och sällskapa. Hyfsat aktiv, hyfsat trevlig kvinna på drygt 50 - lite osäker på vad jag kommer att orka, har viss vandringsvana fr Sverige o Norge men har haft bättre kondis, om man säger så. Är dock ganska ungdomlig av mig och hänger gärna med yngre people. Maila gärna om du oxå ska dit! Kommer nog t KTM ca 11 okt. /Susanne
 
Jag är oxå på väg till Nepal i mitten av oktober - ensam, vilket känns lite småtråkigt. Skulle gärna vilja hooka upp med någon och sällskapa. Hyfsat aktiv, hyfsat trevlig kvinna på drygt 50 - lite osäker på vad jag kommer att orka, har viss vandringsvana fr Sverige o Norge men har haft bättre kondis, om man säger så. Är dock ganska ungdomlig av mig och hänger gärna med yngre people. Maila gärna om du oxå ska dit! Kommer nog t KTM ca 11 okt. /Susanne

Hej!
Jag ska också åka till Nepal fast kanske lite senare, slutet av okt eller början av november.
Är kvinna 40+ och rätt så bra kondis, väldigt uthållig i alla fall;)

Har grubblat mycket på det här med utrustningen. Som jag fattar det är det många som går med goretex pjäxor och dito jackor medan lokalbefolkningen glider förbi med flipflops.
Vad sjutton ska man ha på sig.
 
Kängor

Har grubblat mycket på det här med utrustningen. Som jag fattar det är det många som går med goretex pjäxor och dito jackor medan lokalbefolkningen glider förbi med flipflops.
Vad sjutton ska man ha på sig.

Jag grubblar oxå jättemycket, och inte bara grubblar - provar och provar... I butiken känns de ju sköna, tryck mot fotknölar el ömma tår känns ju inte förrän efter några timmar. Och så en ständig balans mellan lätt vikt, komfort och stabilitet. Och förstås pris, men det känns ju mindre viktigt då de förmodligen håller i 10 år. Men känghyllorna i friluftsaffärerna är ju enorma. Jag har redan köpt och lämnat tillbaks ett par (3 timmar hemma i vardagsrummet). De var ett par rejäla Meindl i läder. Lät mig övertygas av den trevlige säljaren att jag behövde stabiliteten, och sen föll jag själv för att de var nersatta med en femhundring (fr 2'5 till 1999). Men när jag kom hem så insåg jag att de var väldigt lika mina gamla bruna kängor, ett par gamla Salomon) - och att det var just såna tunga klassiska som jag INTE ville ha. Nu är jag inne på mid-GTX som finns runt 1'5-1'8. Avsevärt lättare, goretex förstås, och ändå rätt stabila. Hittat ett par North Face som jag nog slår till på imorrn. De känns som en bra kombination av det man behöver. Provade även ett par Salomon som oxå kändes bra. Svååårt, det är ju så viktigt - har kommit på att kängvalet och att fötterna trivs nog är viktigare än konditionen!

Förresten så är det nu klart att jag ankommer KTM 19/10, och kommer att gå med en grupp, det kändes enklast och bekvämast och blir förhoppningsvis trevligt.
 
Låter trevligt att gå med en grupp också. Jag åker nog ner solo och ser vad som händer, kanske hittar någon på plats.

Skorna ja. Jag gjorde misstaget att vandra i Spanien för några år sedan i ett par Hanwag nubukkängor (med goretex). Väldigt regnigt i mars och de blev snabbt sjöblöta och torkade aldrig. Fick gå i tevasandaler med yllesockor i. Funkade bra. Nu tänkte jag ta mina Hanwag Drifter (två år gamla), den låga sorten.
Problem två är jackan. Efter att ha testat hur många jackor som helst, blir svettig i alla, så fick jag tag på en Klättermusen Rimfaxe, till outletpris. Jätteskön och mysig, stor huva och bra fickor. Gick en testrunda i ösregn runt kvarteret och nu hänger det således en dyr, sjöblöt och blytung anorak i badrummet här och jag känner mig lite dum.
Undrar om det var ett korkat köp. Ok jag hoppas att det inte kommer att regna. :-/
 
Jag har vandrat i Nepal med ett par goretexlågskor (på vintern, då det var snö upp till två decimeter) och med helt vattenotäta lågskor under september till början av december, även de i lite snö. Det kommer överlag att vara så torrt att du egentligen inte behöver vattentäta skor är min åsikt! Hellre skor som torkar fort än skor som är helt vattentäta för Nepal. Eftersom man går mycket så är väl ingådda skor det viktiga!! (som överallt annars)

Det är ju väldigt varierat när man vandrar i Nepal. Från regnskogsliknande klimat (på 1000 meters höjd nära Gandruk) till 5400 meter över havet och långt ovanför trädlinjen, om man t.ex. går Annapurna Circuit med lite detours. Everestrundan är mest bara höghöjdsalpint. Men faktum kvarstår att sköna skor är det viktiga! Flipflops blir obekvämt i längden (jag gick lite dagsturer i ett par tofflor, och det fungerar ju, men det är lite jobbigt när tofflorna glider av hela tiden).
 
I oktober och november så regnar det knappt i Nepal vilket kan vara bra att tänka på vid skoval. Och bor man i tehus så blir ju packningen väldigt lätt, 10-12 kg och då behöver man inga höga vrickningssäkra kängor.

Jackan måste vara vindtät. Jag tycker det räcker med en tunn vindtät jacka och de klarar ofta lite regn också.

Går man runt Annapurna så är det en bit att gå.
Går man Lukla - Everest bc tur och retur är det inte långt alls. Jag har träffat folk som gått från Gorak Shep - Lukla på en dag så vad kan det vara, 4 mil kanske. Då snackar vi 10 mils vandring på 14 dagar.

Annat viktigt är bra solglasögon och övriga skydd mot solen. Jag tycker också det är praktiskt med två vattenflaskor (Nalgenetyp) då man högre upp gärna köper kokhett vatten och det tar ett tag innan det går att dricka.

Det finns förslag på packningslista i den här tråden...
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=67628
 
I oktober och november så regnar det knappt i Nepal vilket kan vara bra att tänka på vid skoval. Och bor man i tehus så blir ju packningen väldigt lätt, 10-12 kg och då behöver man inga höga vrickningssäkra kängor.

Jackan måste vara vindtät. Jag tycker det räcker med en tunn vindtät jacka och de klarar ofta lite regn också.

Går man runt Annapurna så är det en bit att gå.
Går man Lukla - Everest bc tur och retur är det inte långt alls. Jag har träffat folk som gått från Gorak Shep - Lukla på en dag så vad kan det vara, 4 mil kanske. Då snackar vi 10 mils vandring på 14 dagar.

Annat viktigt är bra solglasögon och övriga skydd mot solen. Jag tycker också det är praktiskt med två vattenflaskor (Nalgenetyp) då man högre upp gärna köper kokhett vatten och det tar ett tag innan det går att dricka.

Det finns förslag på packningslista i den här tråden...
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=67628

Tack! Det var en jättebra lista, den bästa jag sett hittills.
Jag kikade på dina bilder (superfina!) och ser att ni gick på våren.
Antar att det är mycket varmare då på kvällarna.

Många säger ju att man måste ha med en dunjacka till de kallaste dagarna då man är högst upp, och till på kvällarna.
Jag tänker skippa det och ta med en nano puff istället. Har en ganska liten ryggsäck (Osprey Talon 33). Men den får duga.
 
...ser att ni gick på våren. Antar att det är mycket varmare då på kvällarna. Många säger ju att man måste ha med en dunjacka till de kallaste dagarna då man är högst upp, och till på kvällarna.

Det är väldigt individuellt om man har nytta av en dunjacka eller inte. Jag har gjort 6 vandringar i Nepal utan dunjacka och jag har aldrig saknat den det minsta. Tjejer är normalt mer frusna än killar. Det är ju kallt på morgon och kväll men på kvällarna sitter man inne vid en eld och då är det varmt och skönt ändå. Det som kan vara kallt är när man gör tidiga starter mot Kala Pattar t.ex. Då är det kallt tills solen kommer upp. Men det är ju bara i 1-2 timmar.

Oktober är nog rätt varmt, ska vara som i april maj. I november börjar det bli kallare och det är väl jämförbart med mars. Och då är det kallt när man närmar sig 5000 meter.
 
Packlista fjällvandring nepal oktober 2011

Hej allihopa!

Här kommer min packlista från förra årets fjällvandring i nepal. Vi var ett gäng som gick omkring runt Khumbudalen under en månads tid ungefär och bodde främst i fjällstugor, därav inge campingutstyr. Att skriva packlistor är kul så det blir nog fler så småningom!

Packa lätt så blir det lättare!

Saker som var överflödiga: regnbyxor... kanske!
Saker som saknades: Längre sovsäck, aningen större skor.

Med vänliga hälsningar

Kaj

Packlista nepal oktober 2011

Strumpor bambu 2st 32gr
Strumpor ullfrotté 31

Kortkallsonger Bambu 2st 69 svala och nästan luktfria
Kortkallsonger Dynafit 101 blandning ull/polyester, bästa på marknaden!

T-tröja ull 132 inte så hållbar
Underställ 182
Alcima huvtröja ull 145 ovärderlig! Med fast balaclava som aldrig kan blåsa bort
Långkallsong 292 50% ull, 50 %polyester. användes en gång!

Kortbyxa 180
Långbyxa Patagonia guide pant 494 med gummisnodd i benslut, damasker överflödiga
Vindjacka Montane 158 bra som lätt solskydd
Haglöfs Barrier hood jacket 625 6 år hittils, våga vägra fleece!
Norröna Falketind goretex 508 bra passsform men värdelösa dragkedjor!
Mountain equipment paclite pant 302 användes en gång
Icebreaker mössa 79 röd så att den syns
Fingervantar med fleecefoder 181 ok förutom fodret
Millet vandringsskor 1440
Tevasandaler
Dunväst 350
Ryggsäck golite jampack 600
sovsäck 1200 dun komfort -10 för kort, kalla tår...
 
December

Hej, jag hakar på den här tråden, kanske startar en egen sen. Jag ligger just nu hemma efter korsband op och vad passar då bättre än att planera nästa vandring? =)

Jag och sambon ska ut och resa i höst, kommer antagligen börja i Japan (och försöka få med henne på dryga veckans vandring i de Japanska alperna) och sen ska vi resa runt i Japan ett tag....

Efter det har vi inte några bestämda planer mer än att jag har önskemål om att klämma in någon/några veckors vandring. Är nog mest ute efter flera olika 4-7 dagars turer.

Funderar både på Kina samt Nepalesiska ochIindiska himalayerna. Läst denna tråd med intresse men har några frågor om att vandra i Nepal.

1) December, funkar det för en flickvän som inte själv älskar att vandra men gillar att göra det med sin pojkvän =) (Haft bra turer både i Norge och Sverige i Juni-Sep)

2) Priser, om man vandrar utan guide och växlar mellan "the-houses" och tält, vad går det på per dag då?

3) Indiska vs Nepalesiska alperna.

4) Läste någonstans om att december passar bra för Nepalesiska "lägre-himalayerna". Vilka områden/turer menar man då? Någon med erfarenhet därifrån?

Hoppas alla har det bra där ute i vintersverige!

// Martin Glans
 
1) December, funkar det för en flickvän som inte själv älskar att vandra men gillar att göra det med sin pojkvän =) (Haft bra turer både i Norge och Sverige i Juni-Sep)

2) Priser, om man vandrar utan guide och växlar mellan "the-houses" och tält, vad går det på per dag då?

3) Indiska vs Nepalesiska alperna.

4) Läste någonstans om att december passar bra för Nepalesiska "lägre-himalayerna". Vilka områden/turer menar man då? Någon med erfarenhet därifrån?

Hoppas alla har det bra där ute i vintersverige!

// Martin Glans

1. På 4-7 dagar och med en som inte är van vandrare skulle nog södra Annapurna området vara bäst. typ Poon hill + ABC.

2. Om du inte köper lika mycket dricka efter vägen som mig kan du lätt klara dig på 100 SEK per dag. I alla fall om du har förmåga att förhandla, annars får du nog uddbla det där ;-)

3. Alperna? :-D från vad jag förrstått är det mindre styrt och inte lika utvecklat med vandring i Indien.

4. Framförallt brukar det där refereras till Helambu som ligger just norr om Kathmandu och Annapurnas södra sida med Poon hill. Men överlag kan det här gälla alla regioner just söder om massivet, även om två nämnda regioner har etablerade leder, tehus och man måste inte ha guide.
 
December är egentligen inte så jättekallt. Det blir väl minusgrader på nätterna, men det handlar inte om svenska vintrar om man sover på under 4000 meters höjd under den mesta tiden (vilket man oftast gör). Om ni skulle gå Annapurna circuit så har ni 2-3 nätter av 14-20 på över 4000 meter.

Så kylan är inte det jobbiga. Och om ni bara går på utstakade leder så är tält absolut inte nödvändigt, vilket kan ge mindre vikt vilket kanske är bra för en oerfaren vandrare...? Tea houses finns överallt. I december brukar priserna vara ganska låga också, och det är lättare att pruta än när det är fler turister under oktober och november. Men 10kr per natt för boende och runt 20-30 kr per måltid är ganska rimligt, så strax under hundra kronor om du tar med dig vattenrening hemifrån eller dricker det ganska rena vattnet som finns i källorna. Att köpa vatten på flaska är jättedyrt.

Problemet med att gå i det lägre Himalaya är ju att man inte får den fantastiska närheten till superhöga berg, utan att man bara får se dem på avstånd, men det är absolut jättevackert också. Jag skulle rekommendera Gandruk-området, alltså området söder om Annapurna-massivet, där finns det många leder som man kan sätta ihop till en intressant kombination där man går till Poon Hill, Tato Pani (för att bada i varma källor) och andra fina ställen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...