Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Under den första månaden så ser han inte ut att ha några väskor alls.
Om jag tolkar det hela rätt så startar han cyklingen den 11/6 i Tuktoyaktuk.
Han skriver i ett inlägg att "Well, I have a support car up here now since I don´t have my full set of equipment yet". På samtliga bilder han lägger upp under den första månaden så saknar cykeln helt packning (se bilden i den här länken: http://www.pole2pole.net/2011/06/15/inuvik-what-a-place/).

Den 13/7 verkar han befinna sig i närheten av Vancouver och då kommer nya cyklar. (http://www.pole2pole.net/2011/07/13/finally-got-the-new-bikes/). Sedan ser man bilder av honom med följande väskor (http://www.pole2pole.net/2011/07/23/portland/). Ni som är rutinerade långcyklare kan avgöra rimligheten av packningen bättre än jag, men jag tycker det ser ganska lite ut. Och något tält skymtar jag inte. Det är visserligen möjligt att den medcyklande kompanjonen har det, men det verkar onekligen som att de fortsätter köra med följebil.

Hm... Dussintals cyklister cyklar fran Alaska till Argentina/Chile varje ar. Sa gatt som samtliga gor det med sin packning pa sin cykel. Men Johan, som alltsa skriver att han ar: "one of the worlds most experienced explorers." later alltsa en bil folja med honom - som bar hans prylar!?? Herre gud. Varfor da?

Jag tycker det ar sa synd. Jag kan ha missuppfattat det hela, men varfor gor han inte cykelresan pa "riktigt"? Som alla andra? Det skulle jag ha gjort... Inte svart direkt, att cykla..

Edit: Detta med foljebil. Kom att tanka pa Wilfred Thesigers ord:

Once, in 1946, Wilfred Thesiger lay starving on a sand dune in Arabia's Empty Quarter for three days, waiting for his Bedu companions to bring back food, and tortured by hallucinations of cars and lorries that could carry him to safety. "No," he wrote later, "I would rather be here starving as I was than sitting in a chair, replete with food, listening to the wireless and dependent on cars to take me through Arabia."

"As an explorer, Thesiger, who has died aged 93, recognised that satisfaction in attaining a goal was directly in proportion to the hardship and challenge involved in getting there."
http://www.guardian.co.uk/travel/2003/aug/27/booksobituaries.obituaries

Undrar vad W Thesiger egentligen skulle ha tyckt om foljebilen, och flygplanen, och resten av roran? Tja, tiderna ar val annorlunda nu. De sk aventyren med, saklart.
 
Senast ändrad:
avsluta...

jag tycker han ska avsluta sitt "äventyr", ta ett flyg hem, klimatkompensera allt han har använt och sedan i lugn och ro sätta sig och fundera över framtiden och varför han egentligen gjorde såsom han gjorde.


M
 
Bara en sådan sak som mitt i expeditionen sätta sig på ett flyg New York. Redan där spricker det enligt mig. Svårigheterna med att vara ute länge är ju att orka sätta upp tältet för 197:e gången i rad. Självklart ökar JENs "stridsvärde" om han får flyga iväg, bo på hotell, äta upp sig, duscha etc.
 
jag tycker han ska avsluta sitt "äventyr", ta ett flyg hem, klimatkompensera allt han har använt och sedan i lugn och ro sätta sig och fundera över framtiden och varför han egentligen gjorde såsom han gjorde.

Men då får han ju inte erfarenhet av alla sträckorna.

Det blir lite grann som att avbryta ett maraton bara för att man snubblar i starten. Hur vet man om man hade klarat det om man inte försöker fullfölja.


Och att sitta på ett flyg blir man väl inte bättre fit for fight av än att ligga i ett tält och vila? Snarare tvärtom, de gånger jag varit ute och flugit har jag varit rätt sliten efteråt.

Att han har bott på hotell har jag inte sett nåt om?
 
Men att lägga upp ett maraton genom att först springa första milen, sedan ta bilen till slutmilen, för att sen åka tillbaks och ta de resterande någon annan gång kan ju inte ge erfarenheten av att springa ett maraton på riktigt.
 
Han säger i en intervju med Nyheter24 att "Under mina månader i Arktis och Antarktis är det endast tält. Samma sak genom vissa öknar. Genom städer och samhällen är det mest vandrarhem."

Se hela artikeln här:
http://nyheter24.se/nyheter/662787-fran-nordpol-till-sydpol-tur-och-retur

I artikeln under "Relaterat" säger han också att han har med sig extracyklar så att andra ska kunna cykla med honom under delar av resan. Dom fanns väl på följebilen, då.....!
 
Följebil jmf expeditionsbestigning

Att ha en följebil på en cykeltur de flesta som åker gör självständigt höjer inte precis WOW-faktorn. Det är ju inte riktigt som att ha följebåt om man simmar över Atlanten (är gjort). Alla som varit på långtur vet skillnaden på en 5 km uppförsbacke med och utan packning. Ovillkorligen blir man jämförd med andra svenska långcyklister och det är ganska långt från Kropps och Strandbergs cykelprestationer.

Om folket i följebilen har packningen och extra cyklar, vad gör de mera? Åker i förväg, sätter upp tältet och kokar tevatten? Det blir lite som diskussionen om alpin stil vs expeditionsstil vid bergsbestigning. Har man bestigit Everest om någon burit upp packningen, satt upp fasta rep och lagat varm mat tills man ramlar in i läger 3? Ja man var ju där, liksom man har cyklat genom Amerika även med följebil. Men om man sätter prestationen i centrum kommer just prestationen jämföras med andra som gör liknande turer. Om de flesta som gör cykelturen kör "alpin stil" utan back up, blir det föga imponerande som allmän prestation betraktad. Inom Everestklättringen är det få som kör alpin stil, vilket gör expeditionsstilen mer accepterad som allmän prestation. Åtminstone utanför renläriga alpinkretsar.
På ett personligt plan är det något helt annat. Då kan det vara en prestation att cykla till badstranden beroende på vilka förutsättningar man har. Men det är sällan det är värt att skriva i tidningen om det för andra att läsa.
 
Ju mer jag läser om den här mest jobbiga turen ju mer tveksam blir jag.
När vi for och jagade blå getter så var koktrossen som följde med delad i två bitar. De som kokade och beredde samt de två som serverade, röjde upp och red till lunchstället i trav medan vi skrittade dit med packhästar. Jodå de hade två uppsättningar serveringsbord, fällstolar etc. Den jaktturen var definitift understödd.
Hr Nilsson har följebil, sällskap och mellanåt flyger han kors och tvärs för att hålla promomöten, hinna till etc.
Som jag ser det verkar det vara en logistiskt mammut och föga jobbigt annars än att passa tidtabeller.
Expedition, bah mediahoreri snarare.

Har idag njutit av vårsolens värme, den kommer trots allt och vi har passerat vårdagjämningen.
 
Jag har undersokt min egen fragestallning fran inlagg #10 vad det har med klimatneutralt egentligen ar.

Nar man laser foljande artiklar om expeditionen sa far man latt uppfattningen att Johan fardas fran Nord till Sydpolen pa ett sadant satt att det inte uppstar nagra koldioxidutslapp.

http://livinggreen.se/intervju/inte...imatneutral-resa-fran-nordpolen-till-sydpolen
http://miljobloggen.randler.se/?p=1276
http://nyheter24.se/nyheter/662787-fran-nordpol-till-sydpol-tur-och-retur

Men sa ar inte fallet och nyckeln till att resan blir klimatneutral ligger i att Johan kommer att betala pengar till olika miljoprojekt for att neutralisera sina utslapp. Precis som han skriver pa sin blogg...

I try to limit my own climate impact as much as possible. I offset carbon for the flights I can’t avoid. During the expedition I will fly to the poles, it is my only option. I will be doing double offsetting, which means I will offset for double the amount of my carbon emissions.


Det fungerar ju som sa att man raknar ut hur mycket paverkan en resa har pa klimatet och sedan betalar man en summa till ett foretag som i sin tur investerar dessa pengar i olika projekt som leder till att motsvarande koldioxid minskas nagon annanstans.

Tricorona ar ett foretag som har koll pa detta. Det intressanta i sammanhanget ar hur mycket pengar det handlar om. Tricorona har en berakningsmodell pa sin hemsida.
http://www.tricoronagreen.com/app/individuals_airtravel.php

Nu vet jag inte exakt hur Johan har flygit. Och i modellen kan man givetvis inte knappa in Nord och Sydpolen vilket borde vara de storsta miljobovarna med flyg utan andra passagerare. Men om jag knappar in de andra resorna sa galler ungefar foljande (jag har chansat pa orterna).

Flyg Sverige-Nordpolen. Okant.
Flyg i norra Kanada tva ganger. Okant.
Flyg Los Angeles-New York t&r. 46 EUR. (For ett mote)
Flyg Ecuador-Sydafrika t&r. 148 EUR. (For att gora Sydpolen i ratt sasong)
Flyg Sydafrika-Antarktis t&r. Okant.
Flyg Peru-Ushuaia enkel. 55 EUR. (For att ta sig till baten)
Flyg Ushuaia-Sverige enkel. 102 EUR.
Foljebil Kanada-Peru. 95 EUR (drog till med 20,000 km)
Flyg for chauffor till foljebil Sverige-Kanada och Peru-Sverige. 126 EUR.

Det ger 572 EUR (5080 kr) for de flyg och bilresor jag kunnat berakna. Kvarstar flygen till polerna och i norra Kanada. Samt eventuellt nagra ovriga medarbetare.

Johan har ju sagt att han ska avsatta dubbelt belopp. Men i mitt tycke handlar det inte om sa mycket pengar for att resa helt klimatneutralt. Vilket ar det unika med resan forutom det dar med att ta sig mellan polerna utan motor.

//Magnus H.
 
Jag fick inte med de eventuella flygningar som bor tillkomma. Idag skriver Johan pa sin blogg att seglingen till Antarktis ar avklarad och att han nu ska avsluta cyklingen i Sydamerika for att sedan ta sig till Kanada och tappa till halen dar. Sen ar expeditionen klar och han har tagit sig hela vagen fran Nord till Sydpolen av egen kraft. Men pa ett litet styckat satt.

Om jag hangde med ratt sa ar det strackan Peru - Ushuaia som ar kvar att cykla. Vet inte hur langt det ar men det ser ut som en 5-600 mil fagelvagen. Ca 2 manader om han ligger i. Och sasongsmassigt passar det val battre att cykla norrut.
 
Fasen vad man blir skeptisk till sådana här inlägg när man läser om följebil. Det låter som att det är han och naturen bara. Njae...


03:04 / South America / 2012-02-22

Alone into the unknown

"I am now biking alone in the Amazonas.
I miss my brother and co explorer Carl Robert. There are so many beautiful things that I pass everyday and it’s sad not to share it with someone. Well, we did 14 countries and many many kilometers together….
Hm, I have monkeys, snakes, tarantellas and scorpions to talk to.."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...