Hammock

Jag undrar över en sak:
Var får man tag på myggnät till hängmattor. Alltså den sorten som man trär över som en strumpa.

Ray Mears demonstrerar konceptet i denna 3-minutare, om någon undrar vad jag talar om:
http://www.youtube.com/watch?v=5fcMbAHLXBo

Så frågan: Var köper jag den? Det verkar vara helt omöjligt att hitta återförsäljare, jag har verkligen letat.
 
Tarp: Tenth Wonder 3x3m, DD XL 3x4.5m
Underquilt: Inte ännu, funderar på UKhammocks vinterfullängdare. Liggunderlag, cellplast alt Thermarest än så länge.
Överquilt: UKhammocks summerfill, överfylld 50 gram.
Hängmatta: Tenth Wonder UL, DD Travel.
Upphängning: Tree huggers + whoopie slings alt 25 mm spännremmar + dubbla aluringar.

Har sovit de flesta nätterna sen slutet av april i hängmatta, >30 nätter, temperaturer -3 - +10. Har aldrig sovit lika gott på marken som jag gör i hängmatta! Får lätt stel rygg, så sover jag mer än ca 7 timmar stelnar ryggen ihop på mig oavsett om jag sover i säng eller på marken. I hängmatta har jag aldrig upplevt detta, ryggen är hur mjuk och fin som helst då jag vaknar:) Hög sovagottfaktor mao!

Lite intryck om prylarna;
Tarp Tenth Wonder 3x3 - mycket bra kvalitet på väv/sömmar mm. Sömmarna är tejpade, många öglor. Behaglig grön färg, Plattband sytt runt kanterna så den stretchar inte vid blöta. Relativt lätt och lättpackad. Mycket nöjd med denna.

Tarp DD XL 3x4.5 - tillräckligt stor som regnskydd för två hängmattor. Bra kvalitet på väv/sömmar, många öglor, tejpade sömmar. För mörkgrön (varm i sol) för min smak. Plastigare än TW-tarpen. Tar en del plats packad.

UKhammocks summerfill topquilt - Överfylld 50 gram. Lätt, varm och väldig skön att sova i. Bra lösning på spänne/hopsnörning runt halsen. Väven är inte vattenavstötlig, suger åt sig väta. Mycket bra kvalitet på väv/sömmar annars.

Hängmatta Tenth Wonder UL - dubbla lager behaglig ej vattentät väv. Väl kort 2.4m och smal 1.4m, men jag (1,78m) ligger ändå mycket bra i den med lite slack, lite trångt för fötterna. Mycket bra kvalitet på sömmar mm, speciellt sett till pris.
Föredrar denna framför DD Traveln, pga skönare väv, mindre kondensation, inte lika 'instängt' då den saknar myggnät.

Hängmatta DD Travel - dubbla lager vattentät väv, haft en hel del problem med kondensation, framförallt då jag bara haft ett liggunderlag under mig. Hyfsad kvalitet på sömmar. Bra fast myggnät. Har ännu inte hittat optimal slack för att ligga helt bekvämt.

Hängmatta är mer utsatt för drag och underkyla än marktarp/tält, men liggkomforten är svårslagen imo.
 
Har ännu inte hittat optimal slack för att ligga helt bekvämt.

Det beror faktiskt mer på hängmattan än på dig. Jag köpte en matta som väldigt tydligt påpekade att här sover man i brasiliansk stil. Alltså på diagonalen,och med kraftig slack. Det har visat sig vara väldigt bekvämt. Men som sagt; beror på hur mattan är sydd.

Hängmatta är mer utsatt för drag och underkyla än marktarp/tält, men liggkomforten är svårslagen imo.

Jag vill som sagts ovan ha ett myggnät som man drar på som en strumpa. Med den lösningen kan man sedan fylla i med torra löv och annat på undersidan, vilket värmeisolerar.

Ett knep jag experimenterat med, och verkar funka rätt bra, är att ta med ett liggunderlag. Dessa vill dock leva sitt eget liv under natten. Därför har jag kapat ett i hälften, och lägger det under torson, där den gör mest nytta.
 
Det beror faktiskt mer på hängmattan än på dig. ...beror på hur mattan är sydd.
Japp, är medveten om det, och Traveln har jag sovit i från hyfsat sträckt till väldigt slack men inte fått den lika bekväm som TW:n. Tror det är myggnätet i kombination med bredden som gör att jag inte kan ligga tillräckligt på snedden i den.

Jag vill som sagts ovan ha ett myggnät som man drar på som en strumpa. Med den lösningen kan man sedan fylla i med torra löv och annat på undersidan, vilket värmeisolerar.
Intressant lösning. Men, hur kommer du i och ur mattan om myggnätet är som en strumpa med fyllning under? Löser man det på ett snyggt sätt och sen syr dit vindtät väv på delen 'under' hängmattan ökar nog 'isolationsförmågan'...Har du sett den här DIY-lösningen på isolering http://bushcraftusa.com/forum/showthread.php?t=61455 ?

Om du har du tillgång till symaskin så säljer Clas Ohlsons myggnät för dubbelsäng för 99:-. Många löpmeter nät för hundralappen, nackdelen är att det är vitt. Men för prototyper så duger det gott:)
 
Kul! Hur upplever du sovkonforten? De flesta som recenserar Clark är mycket nöjda även efter att ha prövat många andra modeller. Jag för min del har hejdats en del av priset. Vart köpte du din?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...