Växthus-kor

Försöker hålla emot men kan inte låta bli.

Först lite siffror, finns här för den intresserade (från SLUs forskarblogg):
http://forskarbloggen.typepad.com/forskarbloggen/2008/07/kttkonsumtionen.html

Sen ett boktips:
Eating Animals, Jonathan Safran Foer (ISBN 0316069906); intressant mycket för att han väljer att bygga boken på köttindustrins och myndigheters statistik, dvs svårt att anklaga honom för att använda skeva data. Dock måste man komma ihåg att det rör sig om en nordamerikansk kontext, lagstiftningen i Sverige och EU är i stort tuffare.

Vad grundfrågan tycks handla om (lite överslagssiffror):
Blandkost behöver utnyttja ca 2300 kvm åker/person/år
Laktovegetarisk kost behöver utnyttja ca 1500 kvm åker/person/år
Vegankost behöver utnyttja ca 1000 kvm åker/person/år
En genomsnittlig svensk kost (baserat på konsumtion i Sverige) behöver utnyttja ca 2500 kvm åker/person/år

Detta i en SLU-rapport från 1997. Och köttkonsumtionen ökar, den har fördubblats de senste 25 åren. Från 1995 till 2008 gick den från 54,8 till 61,8 kilo/capita/år (enligt köttindustrins egna siffror).

Det intressanta tycker jag ligger i de sista siffrorna. Vi tycks ta den mängd kött vi äter idag som naturlig och självklar, men vad vi betraktar som normal köttkonsumtion förskjuts kontinuerligt. (Och man behöver inte vara konspirationsteoretiker för att lista ut vilka som glatt hejar på den utvecklingen.) Även om alla inte behöver bli vegetarianer (men varmt välkomna in i klubben ;)) så kunde en återgång till de konsumtionsnivåer som var legio för 25, eller varför inte 50, år sedan vara ett bra steg mot en mer hålbar kosthållning.
 
Jag skulle snarare vilja säga att helvegetabilisk kost (som inte har så mycket med veganism att göra) snarare nyttjar arealer än utnyttjar.
 
Jag skulle snarare vilja säga att helvegetabilisk kost (som inte har så mycket med veganism att göra) snarare nyttjar arealer än utnyttjar.

Nyttja/utnyttja: OK, point taken; i språkpraxis idag kan man nog dock se dem som synonyma.

Vegankosten har inte heller något med veganism (som ideologi) att göra. Rapportens definitioner:

"Den laktovegetariska kosten och vegankosten bygger på näringsriktiga veckomatsedlar, som har utarbetats av dietist Elsa Laurell för denna studie. En vegankost består endast av vegetabiliska livsmedel. I en laktovegetarisk kost kompletteras de vegetabiliska livsmedlen med mjölkprodukter. Däremot ingår inte kött, ägg eller fisk."

(Def av de övriga finns i texten strax ovanför detta utdrag.)
 
Som vi ser, spannmålsprodukter är tämligen vettiga. Och då är ändå pasta en processad produkt. Hade gärna haft med siffror på baljväxter.

För tomater ingår väl ungefär lika lite som basvara i en blanddiet som i en vegetarisk diet?

Om man då bortser från det faktum att spannmålsprodukter inte är något av det bästa för människan att äta.. (vilket dock är en helt annan diskussion)
 
Om man då bortser från det faktum att spannmålsprodukter inte är något av det bästa för människan att äta.. (vilket dock är en helt annan diskussion)

Absolut en diskussion mer än fakta... Vi får ta det i en annan tråd isf. Och baljväxter är inte spannmål, btw...
 
Absolut en diskussion mer än fakta... Vi får ta det i en annan tråd isf. Och baljväxter är inte spannmål, btw...

Med tanke på att genen för glutenintolerans finns hos var 3:e människa är det ett ganska påtagligt problem. De flesta som har glutenintolerans i någon form är inte medvetna om det eftersom det orsakar tämligen diffusa symptom..
 
Med tanke på att genen för glutenintolerans finns hos var 3:e människa är det ett ganska påtagligt problem. De flesta som har glutenintolerans i någon form är inte medvetna om det eftersom det orsakar tämligen diffusa symptom..

*hoppar m hänvisning till mitt förra inlägg av diskussionen om detta*
 
Dock var mitt inlägg fakta och inte diskussion.. Ville bara påtala att för många är det inte ett alternativ då man inte mår bra av det.

Föredrar då potatis, kyckling & fisk (som ligger i den lägre änden av skalan också...)

Så är det förstås. Ca 1% glutenintoleranta enl Vårdguiden och Wikipedia, antar att fler bär på genen. Men jag tror att få ersätter vare sig pasta, potatis, linser eller oxfilé med tomat. Det blir ett jäkla tomattuggande om man ska få i sig någon energi. Typ 10 kilo om dagen :)
 
Så är det förstås. Ca 1% glutenintoleranta enl Vårdguiden och Wikipedia, antar att fler bär på genen. Men jag tror att få ersätter vare sig pasta, potatis, linser eller oxfilé med tomat. Det blir ett jäkla tomattuggande om man ska få i sig någon energi. Typ 10 kilo om dagen :)

Japp, det gäller den mest allvarliga varianten av glutenintolerans som också brukar diagnostiseras här hemma. Den utgör dock endast en liten del av de flertalet varianter som finns (vi testar inte ens för dessa i Sverige). Läkarkåren anser att om man bara klarar sig någorlunda (utan specifikt uttalade besvär) så uppväger möjligheten att kunna äta "som vanligt" nackdelarna som följer med dessa andra mildare varianter av intoleransen.

@ aktiv-jägare För att hoppa tillbaka på spåret... Egenhändigt "insamlad" älg är måhända ok men det är inte många som har eller kommer att ha den möjligheten...
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.