Manuella knivslipare - vinklar?

Mina knivar med skandinavisk slipning bryner jag på Naniwas stora stenar, men problemet är som sagt när man vill bryna eller slipa knivar med andra slipningar. Man är inte nog exakt med sina händer för att få en jämn egg. Speciellt inte på längre knivar.

Visst, med nog många timmars erfarenhet går det att få nästan perfekt vinkel med manuell bryning på sten. Jag uppskattar sådan hantverksskicklighet, men jag har inga ambitioner att gå den långa vägen. Jag ser inte heller varför så många ska envisas med att påtala hur "fult" det är att använda hjälpmedel.

Jag köpte nyligen en kopia av EdgePro Apex för två hundra kronor.
Överraskande välbyggd, och medger perfekt vinkel vid slipningen. Finns gott om extra brynen att köpa till.
https://www.aliexpress.com/item/Rui...32806630761.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.IBLuwp
 
Jag köpte nyligen en kopia av EdgePro Apex för två hundra kronor.
Överraskande välbyggd, och medger perfekt vinkel vid slipningen. Finns gott om extra brynen att köpa till.
https://www.aliexpress.com/item/Rui...32806630761.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.IBLuwp

Hej,

Det ser ut som att man inte spänner fast kniven i apparaten utan håller den mot plattan för att hålla vinkeln. Är det inget problem? Utan att ha någon erfarenhet så känner jag att det skulle vara skönt om kniven satt fast.
 
Hej,

Det ser ut som att man inte spänner fast kniven i apparaten utan håller den mot plattan för att hålla vinkeln. Är det inget problem? Utan att ha någon erfarenhet så känner jag att det skulle vara skönt om kniven satt fast.

Som med allt annat krävs litet träning innan det känns naturligt, men det är inget problem.

Om du spänner fast kniven så blir vinkeln annorlunda ju längre bort från centrum du kommer, vilket man inte vill.

Rekommendationen är att inte dra brynet längre ut än kanten på anläggningsytan (svarta plasten), och istället flytta efter kniven. Bäst är att inte röra brynet i sidled alls, men det finns ett optimum som ger bra resultat utan att vinkeln blir allt för lidande.

En lång kökskniv måste du flytta efter, men en liten fällkniv kan du sätta fast om du vill. Då sätter man handtaget mot anläggningsytan och låter spetsen få en något spetsigare vinkel, vilket snarare är bra.

Jag har sett vissa som sätter en neodymium-magnet på undersidan för att hålla kniven litetgrand, men det funkar bara om bladet har en bra anliggningsyta.

Kolla på youtube efter EdgePro Apex (originalet). Där finns många filmer på hur den är tänkt att användas.

Det finns tre olika modeller från Ruixin. De är likadana sett till funktionen, men är något annorlunda konstruerade.
 
Bra att veta om slipverktyg...

Slipverktyg är inget nytt, de har funnits mycket länge. Det finns teckningar från medeltiden på olika typer av slipverktyg.

Oavsett märke av slipverktyg så slipas den raka delen av eggen alltid i samma slipvinkel, oavsett längd på den raka delen. Man behöver alltså inte flytta kniven.
När man kommer rill buken och spetsen förändras däremot slipvinkeln - och då måste man flytta kniven samt ha kontroll på avståndet mellan pivåpunkten och eggen för att bibehålla samma slipvinkel.

Thomas
 
Bra att veta om slipverktyg..

Oavsett märke av slipverktyg så slipas den raka delen av eggen alltid i samma slipvinkel, oavsett längd på den raka delen. Man behöver alltså inte flytta kniven.
När man kommer rill buken och spetsen förändras däremot slipvinkeln - och då måste man flytta kniven samt ha kontroll på avståndet mellan pivåpunkten och eggen för att bibehålla samma slipvinkel.

Thomas


Eftersom avståndet mellan egg och den vertikala pinnen förändras ju längre ut åt sidan man för brynet bör ju också vinkeln förändras.
Eller tänker jag galet nu?
 
Det beror på hur lång det är mellan egg och hålet som styrpinnen glider i. Har ca 30 cm på min och tycker det är försumbart. Ju längre avstånd ju mindre skillnad på vinklen.
 
Så länge eggen är rak förändras inte slipvinkeln. Så du tänker fel nu Skogsbaronen - och det gjorde jag också i början :)

Avståndet mellan pivåpunkten och eggen saknar betydelse i detta fall - men långt avstånd är bättre än kort avstånd när det gäller slipning och precision.

Thomas
 
Det är väl så att vinkeln på pinnen förändras, men eftersom vinkeln i sidled förändras samtidigt (brynet slipar mer "diagonalt") så blir slipvinkeln samma?
 
Så länge eggen är rak förändras inte slipvinkeln. Så du tänker fel nu Skogsbaronen - och det gjorde jag också i början :)

Avståndet mellan pivåpunkten och eggen saknar betydelse i detta fall - men långt avstånd är bättre än kort avstånd när det gäller slipning och precision.

Thomas

Menar du att vinkelskillnaden är försumbar, eller att den inte ändras över huvud taget?
 
På min stora kockkniv skiljer det en halv grad från mitten till spetsen. 12,5 grader mitt på och 13 vid spetsen. Den andra med lite rakare blad skiljer ingenting.
 

Bilagor

  • DSC_0628.jpg
    DSC_0628.jpg
    31.7 KB · Visningar: 528
BjörnLj,
de eggar du visar bilder på är inte raka, därmed förändras slipvinkeln när du för brynet i sidled.

Skogsbaronen,
Slipvinkeln förändras inte alls om eggen är rak.

Nermanades,
Ja, du har rätt.

Om ni har en Angle Cube är detta "fenomen" lätt att mäta - men Angel Cube skall då stå på brynet, eller brynhållaren, samt hela tiden vara vinkelrätt mot eggen (eftersom det är denna vinkel du skall mäta för att se slipvinkeln.

Det är lätt att tänka fel här. Eftersom avståndet mellan eggen och pivåpunkten blir längre när man för brynet ut åt sidorna antar man att slipvinkeln förändras. Så är det alltså inte.

När man konstruerar slipverktyg finns det många fällor man kan fastna i, detta är en av dem. Ett slipveektyg är ingenting man bara "slänger ihop" på någon timme. Det tar flera år att konstruera ett slipverktyg som fungerar perfekt med vinklar och allt. Jag gjorde hundratals prototyper i början och tillbringade flera år på heltid med testning och kontroll innan jag kunde konstruera mina första slipverktyg. Jag hade bestämt mig för att uppnå hög precision, finjustering av slipvinkeln, samt att mina slipverktyg skulle kunna slipa både rak och konvex egg.

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hupp Knivslipare i Linköping/Norrköping Utrustning allmänt 1
nodh Knivslipare eller lieslipare? Utrustning allmänt 145

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.